ארכיאולוגים נגד מתווה הכותל

אחד מהארכיאולוגים הבולטים בישראל, פרופ' דן בהט, עתר לבג"ץ בדרישה לבטל את הבמה שהוקצתה לנשות הכותל, "בכדי לספק מיעוט דתי שכבר ארבע פעמים לא בא על סיפוקו, נרמסת ההיסטוריה של העם היהודי כלאחר יד"

חדשות כיפה משה ויסטוך 03/04/18 09:37 יח בניסן התשעח

ארכיאולוגים נגד מתווה הכותל
נשות הכותל, צילום: הדס פרוש פלאש 90

במאבק על מתווה הכותל ניצבים לרוב משני צדי המתרס גופים שונים בעלי אג'נדה דתית כזו או אחרת. עם זאת בסוף השבוע הוגשה עתירה לבג"ץ נגד יישום המתווה, הפעם מצד גורם שאינו נחשב דתי.

הארכיאולוג, פרופסור דן בהט, עתר ביום חמישי האחרון לבית המשפט בטענה שהקמת אתר קשת רובינסון "פוגעת בממצאים הארכיאולוגיים הנדירים שבמקום".

קשת רובינסון הוא מעבר שהוצב בכניסה להר הבית בימי בית המקדש השני, במטרה להקל על הנכנסים למתחם הגבוה ובשנים האחרונות האזור בו הוקצה לטובת נשות הכותל ומתפללים שאינם אורתודוקסים בניסיון לגשר במאבק על התפילה במתחם הכותל המערבי.

בהט (80) עתר, באמצעות עוה"ד אמנון לורך, ענר חפץ, גיתית רמות-אדלר וחני רוטשטיין-כהן ממשרד יגאל ארנון ושות', נגד רשות העתיקות שאישרה את הקמת הבמה בטענה שהיא פוגעת בממצאים "שמהווים חלון הצצה להיסטוריה היהודית".

עתר לבג"ץ נגד מתווה הכותל. פרופ

עתר לבג"ץ נגד מתווה הכותל. פרופ' בהטצילום: CC BY 3.0. תמר הירדני. ויקיפדיה

לדברי מי ששימש בעבר כארכיאולוג מחוז ירושלים, זכה בפרס ירושלים לארכיאולוגיה וחיבר את אטלס ירושלים, "בכדי לספק מיעוט דתי שכבר ארבע פעמים לא בא על סיפוקו, וסביר שגם הלאה לא ימצא, נרמסת ההיסטוריה של העם היהודי כלאחר יד!"

בעתירתו הוא דרש לאלתר את ביטול הבמה ותקף את רשות העתיקות במה שכינה כניעה ללחצים ושיקולים פוליטיים, "מעמדה של רשות העתיקות כרשות עצמאית ומנותקת מהממשל, כמעמדו של שומר סף, אשר תפקידו לעמוד כחוצץ בין שיקולים פוליטיים, ציבוריים או אחרים, לבין אלה הארכיאולוגיים-מדעיים-מקצועיים. למרות זאת, קיבלה הרשות החלטה בלתי סבירה בעליל, המבוססת על שיקולים פוליטיים-זרים תוך התעלמות מהשיקולים המקצועיים".

בעתירה עצמה, שמהווה את שיא המאבק וההתנגדות למתווה הכותל מצד חלקים בקהילת הארכיאולוגיים, נכתב בין היתר כי"ארבעה סבבים של כרסום הפכו מקום שהתהדר בפאר לאתר בו העתיקות נרמסות תחת פלטות וברזלים... אין כל ספק מה יהיה סופו של האתר בסיום העבודות העצומות המתוכננות שאושרו, שכן בסיומן – גם אם כל הרצון הטוב יופעל, הוא ייחרב באופן סופי ומוחלט ועצם חשיפתו תהא לדיראון עולם".