"ארגוני צער בעלי חיים מעוותים את המוסר"

מתי ישנו צער בעלי חיים ומתי מותר להשתמש בבעלי החיים אף אם הם מצטערים מכך? מכון התורה והארץ בחוברת חדשה שמציבה את הדילמות שירגיזו את ארגוני צער בעלי חיים

נתנאל לייפר, כיפה
יז באלול התשעה
,
01 בספטמבר, 2015 18:47
Shutterstock

Shutterstockצילום: Shutterstock

בחוברת חדשה שיצאה השבוע על ידי 'מכון התורה והארץ' העוסקת בנושא צער בעלי חיים מהזווית היהודית טוען הרב דוד אייגנר, כי על אף שבוודאי חייבים לשמור מצער בעלי חיים, אין לבעלי החיים זכויות עצמיות שבגינם צריכים בני האדם להתחשב בהן או לספק אותן, אלא התורה רואה ביחס הנכון לבעלי החיים אמצעי לתקן את דרכיו ומעשיו של האדם.

בחוברת מצוין כהוכחה לכך, שישנן מצוות רבות שהדרך היחידה לקיים אותן היא דווקא על ידי המתת בעלי חיים כמו ספר תורה, תפילין ומזוזות וכן הקרבת קורבנות. בנוסף, על אף שבוודאי חייבים לשמור מצער בעלי חיים בשעת הגידול, אין זה תנאי לכשרותו של בעל החיים לאחר שחיטתו כך שגם אם נעשו פעולות שאינן תקינות בכל הנוגע לצער בעלי חיים המוצר הסופי עדיין כשר לחלוטין. כמו כן, אין חובה לדאוג לצער בעלי החיים של חיות הבר אלא רק של אלו שנמצאים תחת חסות אדם.

בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית בפעילות של ארגוני צער בעלי החיים שפועלים בצורה אקטיביסטית נגד שחיטת בעלי חיים למאכל, "על אף שיש בכך גם דברים טובים יכולים להיגרם מפעילות זו נזקים גדולים מאד ולכן הפעילות האקטיביסטית של הארגונים האלו היא שלילית" אומר הרב אייגנר ל'כיפה'.

הוא מוסיף כי על אף שבהסתכלות חיצונית ארגוני צער בעלי חיים נראים כמגדילים את המוסריות בקרב החברה בפועל זהו עיוות של המוסר כפי שהיהדות רואה אותו, "זה דומה למתן של יהלום לילד שלא יודע את ערכו. המוסר האמיתי הוא שהאדם יכול לאכול את הבהמה כפי שאומר הרב קוק שזה מה שמזכיר לנו את ההבדל בינינו לבין הבהמה וזה המוסר האמיתי עכשיו. בעז"ה כשנגיע למצב של גר זאב עם כבש המוסר ישתנה אך עד אז ההתנהלות של אותם ארגונים זהו עיוות של המוסר".

החוברת שנקראת 'על בשר ועל מוסר' עוסקת גם בנושאים הלכתיים שסביב צער בעלי חיים. כך עולה נושא 'ההנשרה', פעולה בה מרעיבים את העופות במשך כמה ימים עד שהם משירים את נוצותיהן וחוזרות להטיל ביצים רבות יותר. הרב אייגנר טוען, כי כיוון שהדבר נצרך לאדם ומדובר בחיקוי של תופעה טבעית שמתרחשת בלאו הכי, ועיקר ההתערבות היא רק התזמון של הפעולה ומכיוון שאיסור על ההנשרה יגרור השמדה של מיליוני עופות נוספים, מותר לבצע הנשרה זו.

טיעון מעניין נוסף שהוא מעלה מלמד שהנושא הכלכלי עדיף על צער בעלי חיים, לדברי החוברת, איסור ההנשרה בתנאים הקיימים יגרום בהכרח לעלייה משמעותית במחירי הביצים ומתוך כך לחוסר יכולת של משפחות רבות לצרוך ביצים, לכן ניתן לבצע הנשרה על מנת שמשפחות מעוטות יכולת יוכלו לרכוש ביצים במחירים סבירים. זאת על פי העיקרון שאם השימוש בבעלי החיים הוא לצורך האדם, אין בכך משום צער בעלי חיים גם אם בעלי החיים סובלים בשל כך.

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

x
הרב שרלו צילום: אריה כץ

הרב שרלו לכיפה: "מבחינה הלכתית ניתן להפסיק טיפול מאריך חיים"

קרא עוד