אנטישמיות בשבדיה: "הילדים היו בלחץ"

פורעים שבדים פרו פלסטינים השליכו על בית הכנסת בגטבורג בקבוקי תבערה והצעירים שנכחו במקום נאלצו להסתתר במרתף עד להגעת המשטרה. שליח בני עקיבא בעיר: "ראיתי כדור אש. ילד אחר סיפר לי שערבים מקללים אותו בבית הספר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/12/17 08:39 כב בכסלו התשעח

אנטישמיות בשבדיה: "הילדים היו בלחץ"
אנטישמיות בגטבורג. תמונת ארכיון משטרת שבדיה, צילום: צילום מסך מיוטיוב

שבשיפ פרו פלסטינים זרקו אמש (מואי שבת) מספר בקבוקי תבערה על בית כנסת בעיר גטבורג, לא נוו נפגעים בנפש אך נזק נגרם למתחם ושריפה קטנה פרצה בסמוך אליו.

בזמן האירוע היו בתוך בית הכנסת כ-20 צעירים וצעירות שהסתתרו במרתף עד להגעת כוחות המשטרה המקומית שעצרו את הפורעים שהיו כ-20 במספר.

שליח תנועת בני עקיבא העולמית (WBA) בגטבורג, דביר מעוז שהיה עד לאירוע, סיפר כי בלילה נערכה מסיבה לנוער היהודי בקהילה והוא הגיע כדי לבקר את הנוכחים, "לפני האירוע ישבתי שם בלובי עם אחד השומרים. תוך כדי שאנחנו מדברים אני פתאום רואה בזווית של העין כדור של אש, אז קפצתי ישר לחדר של השומר ואמרתי לשומר השני שזרקו בקבוק תבערה. הוא ראה את זה במצלמות והתקשר למשטרה. הילדים היו בלחץ. פעם ראשונה שהם חווים אירוע של טרור קרוב אליהם".

לדבריו, "המשטרה הגיעה, ניקתה את המקום, בדקה שהכל בסדר. ההורים לקחו את הילדים הביתה. היו כמה ילדים שהיו לחוצים מאוד, אחד מהם אמר לי שהוא מרגיש מאוד לא בטוח. ילד אחר סיפר לי שבגלל שהוא נושא שם מאוד יהודי זה גורם לערבים בבית הספר שלו לקלל אותו, להתנכל אליו ולירוק עליו".

לשאלה האם הוא ויתר חברי הקהילה היהודית בעיר חווים אירועים אנטישמיים לעיתים תכופות הוא ענה כי הוא "גר עשר דקות מהמקום, קרוב יחסית. עם זאת, אני לא יכול להגיד שאנחנו חשים ביום-יום עלייה באנטישמיות".‎

יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, התייחס לאירוע ואמר: "יש הרואים בהכרזתו של נשיא ארה"ב טראמפ בשבוע שעבר על ירושלים כבירת ישראל כסיבה לגל חדש של אנטישמיות. דבר זה אינו מתחמק מאחריותם של האירופאים ומראה צביעות רבה. נכון יהיה לראש ממשלת שבדיה, סטפן לוון, לגנות את המקרים האלו ולשמור על המקומות הקדושים של העם היהודי, בתוך שהוא נותן בטחון לאזרחי שבדיה היהודים כפי שהוא נותן לשאר הדתות במדינה".