"שיחת ההבהרה" שנערכה לראש אכ"א

בשבוע שעבר התבטא האלוף אלמוז נגד שילוב בנות ביחידות שדה. קבוצת נשים, שאחת מהן התבטאה בעבר נגד צה"ל, חששה מאפליה מגדרית ודרשה ממנו הסברים. לדבריהן, הפרסומים בנושא "נועדו לשרת פוליטיקה כוחנית ועכורה של הדרת נשים"

חדשות כיפה דויד ליבנה 20/02/18 14:20 ה באדר התשעח

"שיחת ההבהרה" שנערכה לראש אכ"א
הנשים דרשו הסברים. אלמוז, צילום: ישראל ברדוגו

"לדעתי יש מקומות בהם לא שייך להציב נשים בתפקידים מסוימים", כך אמר ביום שני שעבר ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, במהלך כנס ירושלים. בדבריו התייחס אלמוז בין היתר לסערה סביב סוגיית שילוב נשים בתפקידי לחימה, ואמר כי "יש צרכים מבצעיים של צה"ל. אני לא חברה לכוח אדם ולא גוף שאמור לחנך לערכי שוויון. אני צריך להבטיח שביום פקודה המערכים שלנו יהיו מוכנים למלחמה".

דבריו של ראש אכ"א שנאמרו בפומבי, הצליחו לטלטל קבוצת נשים, מנהלות דף הפייסבוק "חמ"ל הורים לחיילות וחיילים", שחששה לאפליה על רקע מגדרי בשיבוצן של בנות שעומדות לפני גיוס. בעקבות כך הן פנו אליו כדי לקבל הסברים.

יממה לאחר דבריו של אלמוז הועלה ב"חמ"ל הורים לחיילות וחיילים" פוסט שכתבה חנה מוסקוביץ' גרטנברג, אחת ממנהלות הקבוצה, שבו העידה כי בשיחה ארוכה עם ראש אכ"א, התבהר לה ולחברותיה כי הפרסומים אודות דבריו מהכנס "אינם קולעים לאמת ונועדו כנראה לשרת פוליטיקה כוחנית ועכורה של הדרת נשים", כדבריה.

בין היתר, יצאה הכותבת נגד ההפרדה המגדרית ובירכה את צה"ל על "חוסן ברור בעמידתם מול ניסיונות לכפות אג'נדות שאינן ממין העניין, כגון זו של הרבנים".

יש לציין כי אחת ממנהלות הקבוצה היא חנה בית הלחמי, שבימים הראשונים של מלחמת לבנון השנייה פרסמה מאמר נוקב באתר "הגדה השמאלית", שבו מתחה ביקורת על הדרג המדיני ועל צה"ל. בין היתר כתבה בית הלחמי כי "על כל ילד ישראלי שנהרג בהתקפות מחבלים (מחבלים נאלחים, אני מסכימה) או מירי קסאמים, נהרגים עשרות ילדים פלסטינים ששיחקו כדורגל בכדור סמרטוטים ברחוב".

היא הוסיפה עוד כי "רק האגו הנפוח של ההומו-גנרלוס גורם לנו להמשיך להשתמש בנשק כבד להרג ילדים, שאפילו כבר לא זורקים אבנים יותר. אין טעם. צבא של מעצמה תמיד יותר גדול מילד קטן".

את הפוסט ב"חמ"ל הורים לחיילות וחיילים" בעניינו של ראש אכ"א פתחה מוסקוביץ' גרטנברג במילים אלו: "שוחחנו הערב ארוכות עם ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, על מנת לברר את עמדתו ועמדת הצבא, לאור הפרסום באתרי חדשות, לפיו אמר לכאורה כי בעתיד לא תגויסנה בנות לתפקידים קרביים. אנחנו מכירות את ראש אכ"א וכבר שוחחנו עמו בעבר על עמדתו בנושא, ולכן לא נראה היה לנו סביר, שאמירה גורפת כזו אכן נאמרה".

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1781818448529217&set=gm.1466870350083842&type=3&theater

לדבריה, "בשיחה הובהר, שלא בכדי פקפקנו בפרסומים, שאינם קולעים לאמת ושנועדו כנראה לשרת פוליטיקה כוחנית ועכורה של הדרת נשים, כפי שיוצגה לאחרונה בבוטות על ידי רבנים. הפרסומים אינם נכונים ואינם משקפים את העמדה המורכבת והפרוגרסיבית של צה"ל בנושא שיבוץ חיילות.

"מה כן נכון? ראש אכ"א נשאל בריאיון ואף התייחס, לאפשרות הרחבת השיבוצים הקרביים של בנות ליחידות שדה קרביות כדוגמת גולני וצנחנים, ולגביהן אמר, כי לא תהיינה חיילות קרביות בחילות הנ"ל. הסיבות אינן נעוצות בהיבט החברתי כי אם בשיקולים מבצעיים, המושפעים בין השאר מההבדלים הפיזיולוגים בין גברים לנשים וכוח הנשיאה.

"כמו כן, הדגיש, בתוקף תפקידו, שהכוח המניע להחלטות כאלו הינו הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל וצה"ל בלבד ולא השפעות של גורמים בעלי אג'נדה", הוסיפה.

בהמשך הפוסט היא הציגה את עמדתה ועמדת חברותיה, לפיה יש "לעקור את האמירה הקונקרטית הזו מהקשרה ולהעמידה כאילו היא אמירה גורפת, זו פרקטיקה של חסר ביושרה ציבורית. היא לא גורפת. מדובר באתיקה ירודה הן של המפרסמים והן של הגורמים הפוליטיים, שאינם בוחלים בשום דרך על מנת לנסות לכפות על צה"ל מדיניות של הפרדה והדרה. אנו תומכות ומגבות את צה"ל בעמדתו האיתנה מול אותם גורמים פוליטיים המנסים להשפיע על מדיניות צה"ל בנושא שוויון".

עוד נכתב כי "חשוב לציין כי קיימות גם מחלוקות בינינו לבין הצבא באשר למקומו המשמעותי של צה"ל בתהליכים החברתיים במדינת ישראל, המחייב אותו לעתים לקחת אחריות רחבה יותר ולפעול מעבר לצורך המבצעי או הביטחוני גרידא. אחד ממקדמי אי השוויון המרכזיים בחברה הישראלית, המשפיעים בין השאר על פערים מגדריים, הוא הצורך הביטחוני והצבא. אין מדינה בעולם, בה מהווה הצבא גורם משפיע כל כך על החברה האזרחית.

"כמובן שביטאנו את תפיסתנו זו, ולא בפעם הראשונה. כציבור הורים, אנו שואפים להסרת חסמים מפני כל סוג של 'שונות', כשהרחבה שבהם היא השונות המגדרית. בסך הכל, ככל שהצבא הוא מערכת ביורוקרטית מסורבלת - אנו מוצאים שיש בהחלט תהליכי פתיחות ושינוי, ואף חוסן ברור בעמידתם מול ניסיונות לכפות אג'נדות שאינן ממין העניין, כגון זו של הרבנים".

בסיום הפוסט נכתב: "אנו מודות לראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, ולצוותו, שראו חשיבות בהבהרת הדברים בפנינו והשבתם להקשרם. זה לא מובן מאליו, ואנו מעריכות זאת מאוד".