אלשיך הותקף: "תפקידך הוא לא לחלק ציונים לראש הממשלה"

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, בו משתתף גם מפכ"ל המשטרה, הוטחו בו דברים קשים על רקע הריאיון בתוכנית "עובדה". ח"כ סמוטריץ': "הריאיון שנתת הוא בגדר תאונת דרכים". אלשיך: "מצטער שנחתכו מהראיון הדברים שקשורים לעניינים אחרים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/02/18 10:24 ה באדר התשעח

אלשיך הותקף: "תפקידך הוא לא לחלק ציונים לראש הממשלה"
אלשיך בדיון בוועדת הפנים, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך הגיע הבוקר (ג') לכנסת כדי להשתתף בדיון בוועדת הפנים סביב הטענות שהשמיע בתוכנית "עובדה", לפיהן חוקרים פרטיים עקבו אחר חוקרים שעסקו בתיקי נתניהו. 

בפתח הדיון הוציא יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש, חברי כנסת מהאופוזיציה מאולם הדיונים, ובהם ח"כ לאה פדידה מהמחנה הציוני, שאמרה לו: "אתה מתנהג כמו תינוק". בהמשך נזף קיש בחברי האופוזיציה על כך שהם מתפרצים לדברי חברי הקואליציה ואינם מכבדים אותם. 

ח"כ קיש והמפכ"ל אלשיך בדיון הסוער בוועדת הפנים

ח"כ קיש והמפכ"ל אלשיך בדיון הסוער בוועדת הפניםצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

במהלך הדיון תקף ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי את אלשיך, ואמר: "הריאיון שנתת בעובדה הוא בלתי מתקבל על הדעת בעליל. הריאיון הזה הוא בגדר תאונת דרכים. תפקידך הוא לא לחלק ציונים לראש הממשלה. היית צריך להתנצל".

היועצת המשפטית של ועדת הפנים של הכנסת, מירי פרנקל, ביקשה מהח"כים להתייחס אך ורק לריאיון שהעניק אלשיך ולא לחקירות נתניהו עצמן, ובתגובה, אמר יו"ר הקואליציה דוד אמסלם כי "זה לא ריאיון על וופלים, אלא על חקירות ראש הממשלה". ח"כ מיקי זוהר מהליכוד אמר: "יש שיתוף פעולה מדאיג מאוד בין התקשורת למשטרה. חקירות מפורסמים ואנשי ציבור הודלפו באופן שיטתי".

אלשיך עצמו התייחס לראיון ב"עובדה" ואמר: "התראיינתי כי הסבירו לי שאין לי פריבליגיה לא לדבר. אני מצטער שנחתכו מהראיון הדברים שקשורים לעניינים אחרים".

בנוגע לשאלות הח"כים סביב אמירתו כי גורמים מסויימים "רחרחו" בסביבת חוקרי פרשת נתניהו הוא אמר כי "סיטואציה שחקירה כזו מזדהמת בגלל גחמה של גורם כל שהוא לא קיימת. החקירות האלה מלוות בצורה הדוקה, הכל מתנהל על השולחנות הגבוהים ביותר. היכולת להשפיע על חקירה אפס, היכולת להשפיע על חוקר נמוכה. אבל כאשר זה מסתובב  סביב הבית שלהם חשבתי שזה לא נכון ויש לתת להם גיבוי. זה שיצאתי ציבורית לא משליך כלל על מצב החקירה".

המפכ"ל הוסיף כי נתניהו אכן צפוי להיחקר בפרשת הצוללות אך לא כחשוד, "בוודאי שראש הממשלה ימסור עדות, לא כנחקר ולא כחשוד. לא יכולה להיגמר חקירה אם לא כולם מסרו את גרסתם".

ח"כ לאה פדידה מוצאת מהדיון

ח"כ לאה פדידה מוצאת מהדיוןצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ח"כ רויטל סויד מהמחנה הציוני פנתה ליו"ר הועדה, ח"כ יואב קיש, וטענה כי הוא "עושה שימוש בכוח שלו שלא כדין ולא בצדק. אתה התראיינת ואמרת דברים מאוד חמורים ואני חושבת שזה צריך לטלטל את כולנו".

את המפכ"ל היא שאלה "האם חוקרים פרטיים עוקבים אחר החוקרים בניסיון לשבש את החקירה? אני שואלת אותך, האם המעקבים בוצעו מלונדון? האם השם וולטר סוריאנו רלוונטי לדברים שאמרת והאם אתה מרגיש שאחרי שהעלית את זה לפני שנה עדיין מנסים לחבל לכם בחקירה?".

חברתה לסיעה, ח"כ ציפי לבני, ציינה כי "הדיון נועד להזכיר שמה שהמשטרה עושה לא מוצא חן. מה שיש כאן זה ניסיון להלך אימים אבל אי אפשר להלך אימים על המשטרה. המפכ"ל באתי לומר שיש לנו אמון במשטרה ואנחנו גאים במה שהיא עושה, כולל ניקוי השחיתות השלטונית".

ח"כ מיקי זוהר אמר כי הדיון מתקיים לבקשתו ולבקשת ח"כ סמוטריץ', "מתוך תחושה שהתנהלות המשטרה בכל הקשור לחקירות ראש הממשלה אינה מקצועית, אינה אובייקטיבית ואינה תקינה".

עם זאת, זוהר הוסיף כי "חשוב לי להבהיר שהמשטרה עושה עבודה נהדרת באכיפת החוק ושמירת הסדר הציבורי. הכישלון החרוץ שלה מגיע בחקירות של נבחרי ציבור ומפורסמים: פעם אחר פעם המשטרה נכשלת".

ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד תקף את ח"כ זוהר, ואמר: '"הדבר ההזוי הוא לחבר את חקירת המשטרה לרצח רבין. רק אדם כזה יכול ליזום דיון כזה". הוא פנה ליו"ר הקואליציה אמסלם, ואמר: "אני חושב שזה עוד יותר פוגע להגיד שמי שנקרא למסור עדות במשטרה הוא 'שטינקר'". 

אמסלם עצמו אמר כי "בזמן האחרון, הנחקרים, כולל ראש הממשלה, מוזמנים דרך ערוץ 2 באמצעות נוסבאום ואברמוביץ". איך אמר אברמוביץ'? למשטרה יש זיכרון ארוך ויצר נקמנות. היא יודעת לבוא חשבון".

הוא הוסיף כי "בגדול, יש לי עולם ערכים משלי. אני חושב שאזרח רגיל שרואה שמישהו עובר על החוק צריך להגיש תלונה - אך בוודאי שלא חמש שנים אחרי". הוא תקף את לפיד, שלדבריו "יזם את כל האירוע. הוא נגוע בעניין ורוצה להחליף את ראש הממשלה".