אלופים לשעבר נגד חוק הצינון: "יוצר אפליה"

קצינים בכירים לשעבר עתרו לבג"ץ בדרישה לבטל את החוק שמכריח אותם להמתין תקופה ארוכה במיוחד בטרם ייכנסו לפוליטיקה. ח"כ שטרן: "אין מדובר ב'חוק צינון' כי אם ב'חוק סינון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/01/18 22:48 יד בטבת התשעח

אלופים לשעבר נגד חוק הצינון: "יוצר אפליה"
אלעזר שטרן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אלוף (מיל') ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, ששירת כראש אכ"א, ואלוף (מיל') אליעזר שקדי, ששירת כמפקד חיל האוויר, עתרו הבוקר (ד') לבג"ץ נגד הכנסת וממשלת ישראל, בדרישה לבטל את חוק הצינון לקצינים בכירים בצה"ל, במשטרה ובכוחות הביטחון, שנחקק בשנת 2007.

העותרים טוענים כי חוק הצינון נחקק בלא תכלית ראויה ובאופן בלתי מידתי, וכי הוא פוגע בזכות היסוד להיבחר, בזכות היסוד לחופש העיסוק ובזכות היסוד לשוויון.

"בשנת 2007 החליטה כנסת ישראל להטיל קלון על מצחם של הקצינים הבכירים ביותר המשרתים בכוחות הביטחון של המדינה. חוק תקופת צינון למשרתים בכוחות הביטחון קבע תקופת צינון ארוכה במיוחד לקצינים הבכירים ששירתו בתפקידים הבכירים ביותר בצה"ל, במשטרה, בשב"כ ובגופי הביטחון, תקופה הנמשכת לכל הפחות 45 חודשים, ולעתים הלכה למעשה אף כשש שנים ויותר מכך", נכתב בעתירה על ידי עו"ד יובל יועז ועו"ד דורון ברקת ממשרד יועז-ברקת.

 "בהשוואה לתקופת הצינון החלה על עובדי השירות הציבורי, בגופים שאינם ביטחוניים, מדובר בתקופה הארוכה בכמעט 400%. בהשוואה לתקופת הצינון החלה על דובר צה"ל ועל יתר בכירי מערכת הביטחון, שאינם אלופים, ניצבים או ראשי גוף ביטחוני, מדובר בתקופה הארוכה ב-1350%", הוסיפו העותרים. 

לדבריהם, "בניגוד לעובדי השירות הציבורי, שביכולתם לפנות לוועדה בבקשה לקיצור תקופת הצינון החלה עליהם, הרי שאפשרות זו לקבלת 'פטור' מתקופת צינון כלשהי אינה עומדת ליוצאי המערכת הביטחונית. לפיכך, אין בידם דבר לעשות בנוגע לתקופת הצינון החלה עליהם. עובדה זו מביאה רבים מהם לוותר על האפשרות להמשיך ולתרום ממרצם ומיכולותיהם למדינה וגוזרת עליהם, הלכה למעשה, החלטה לעבור למגזר הפרטי.

"חוק הצינון המורחב נחקק תוך ניצול סמכותם של חברי כנסת מכהנים באופן בלתי ראוי ובלתי מידתי על מנת למנוע התמודדות עתידית על תפקידם בדרך דמוקרטית. כל זאת תוך רמיסת זכויותיהם של פורשי צה"ל ומערכת הביטחון, ותוך פגיעה בזכותו של הציבור לבחור נציגים שלא מן הנמנע היה בוחר בהם, לו ניתנה לו האפשרות. חוק הצינון מקים חשש, או שמא נאמר חשד, למניעים העומדים מאחורי קביעת כל תקופת צינון ע"י חברי כנסת בנוגע לצינון הנדרש מיוצאי מערכת הביטחון, טרם התמודדותם על תפקיד פרלמנטרי".

 "אין מדובר ב'חוק צינון' כי אם ב'חוק סינון'", אמר ח"כ שטרן. "הוא יוצר אפליה שרירותית בין אלופים לבין תתי-אלופים, בין ניצבים לבין תתי-ניצבים, ומדביק לקצינים הבכירים ביותר תווית של מי שאינם רשאים להתמודד בבחירות דמוקרטיות, ולהמשיך לשרת את העם והמדינה כפי שעשו במשך כל חייהם הבוגרים.

"צירוף של 'תקופת הפרישה' מהשירות, שאיננה נחשבת כחלק מתקופת הצינון הפורמלית אך היא משמשת ככזו הלכה למעשה; עם תקופת הצינון הקבועה בחוק; עם התקופה הנוספת שמיתוספת מעצם העובדה שהבחירות בדרך כלל אינן נקבעות למועד האפשרי הראשון לפי נוחותו של הקצין הבכיר – הופכת את פרק הזמן שבו אלוף בצה"ל אינו רשאי להיבחר לכנסת, לפרק זמן המקביל כמעט באורכו לתקופה שבה עבריינים שהורשעו בעבירה שיש עמה קלון, אינם רשאים לשוב ולהיבחר לכנסת או להתמנות כחברי הממשלה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן