אלה ההחמרות בהצעת החוק לקיזוז שכר מחבלים שעברה לאישור הכנסת

לאחר שבדיון הקודם דחתה ועדת החוץ והביטחון את הצעת משרד הביטחון, אישרו חבריה את היוזמה לניכוי שכר מחבלים מכספי הסיוע לרש"פ עם 2 חידושים: הקבינט לא יוכל לעקוף את החוק ויקוזזו גם כספים שיועברו למחבלים שפגעו ברכוש

חדשות כיפה משה ויסטוך 11/06/18 15:00 כח בסיון התשעח

אלה ההחמרות בהצעת החוק לקיזוז שכר מחבלים שעברה לאישור הכנסת
חברי הועדה מצביעים על הצעת החוק, צילום: דוברות ח"כ אלעזר שטרן

וועדת החוץ והביטחון אישרה היום (שני) את הצעת חוק קיזוז שכר מחבלים לקריאה שניה ושלישית בכנסת, זאת לאחר מהמורות רבות ומחלוקות עם משרד הביטחון.

בהצעה שאושרה הוכנסו 2 שינויים עיקריים שמבטאים החמרה ביחס למימון המחבלים על ידי הרשות הפלסטינית.

הראשון, בניגוד לעמדת משרד הביטחון, הוא הסרת הסעיף שיאפשר לקבינט המדיני ביטחוני לעקוף בכל עת את החוק ולאפשר את העברת הכספים במלואם לרשות. סעיף זה היה ההבדל העיקרי בין הצעת משרד הביטחון לזו של ח"כ אלעזר שטרן, שאושרה בקריאה טרומית לפני יותר משנה ולבסוף הפכה להצעת חוק ממשלתית.

הסעיף שעורר מחלוקת ולבסוף הוסר

הסעיף שעורר מחלוקת ולבסוף הוסרצילום: צילום מסך

לפני כחודש תקפו חברי הוועדה את הצעת משרד הביטחון וסירבו לאשרה. עם זאת, יש לציין כי מלשכתו של אביגדור ליברמן נמסר אז לפניית 'כיפה' כי "משרד הביטחון יביא לאישור ועדת השרים לחקיקה הצעת חוק המוסכמת על שר הביטחון ועל ח"כ אלעזר שטרן".

הסעיף השני שעודכן ביוזמה, שתעלה להצבעה במליאת הכנסת, הוא החלת הקיזוז גם כספים שיועברו למחבלים שפגעו ברכוש ולא רק רצחו או פצעו ישראלים. שינוי זה הוכנס על רקע טרור העפיפונים שמפעילים מחבלים מעזה ובאמצעותו שרפו כבר אלפי דונמים של שדות ביישבי עוטף עזה.

ח"כ ואלוף (במיל') אלעזר שטר מיש עתיד בירך על האישור ואמר כי "החוק מתקן עוול היסטורי. זה חוק שיצמצם את הטרור, חוק שתואם את ערכי המוסר הבסיסיים ביותר של כל חברה אנושית. לא ברור כיצד הוא לא חוקק עד היום. אין לי ספק שצמצום הטרור הוא מקדם סיכוי לשלום".

עפיפון תבערה שנשלח לעבר ישראל

עפיפון תבערה שנשלח לעבר ישראלצילום: דובר צה"ל

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ אבי דיכטר מהליכוד הוסיף: "היום עשינו היסטוריה. מדינת ישראל לא תהיה צינור להעברת כספי טרור למחבלים. זו שליחותינו וזה תפקידנו - לשמור על בטחונם של אזרחי ישראל ולנקוט בכל דרך שעשויה להוריד את מפלס הטרור נגדנו, כולל קיזוז כספים. האבסורד הזה נגמר".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף למברכים וצייץ בטוויטר: "תודה לועדת חוץ וביטחון על שאישרה פה אחד את הצעתי לנכות מכספי הרשות הפלסטינית גם את תשלומי הפיצויים בגין נזקי השריפות בעוטף עזה/ ראוי שיעשה כאן צדק. מי ששורף שדות שידע שיש לכך מחיר".

מי שהיה שותף להצעת החוק, שהחלה ביוזמתו של ח"כ שטרן לפני כשנה, הוא שי מימון שנפצע בפיגוע בו נרצח מלאכי רוזנפלד הי"ד בשנת 2015. "חברים, אני מתרגש מאד לכתוב לכם את זה: נ-י-צ-ח-ו-ן!", הוא כתב בפייסבוק והוסיף, "אפס גמישות לקבינט בנושא קיזוז הכספים. ההצעה שעולה לקריאה שניה ושלישית לא משאירה שום מקום לגמישות - כסף שעובר למחבלים פשוט לא יעבור לרשות הפלסטינית. זוהי החלטה היסטורית".