"אין להצביע לבית היהודי"

בראיון למגזין הנוער "מקום בעולם" הסביר הרב אבינר למי הוא לא מתכוון לתת את קולו, "יש לי הליכוד, אני לא צריך הליכוד ב". על איום החרם של שר הביטחון עליו אמר, "זה מאוד שימח אותי, מהעובדה הפשוטה שמעולם לא הוזמנתי לדבר בצה"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/03/18 17:18 ט בניסן התשעח

"אין להצביע לבית היהודי"
הרב אבינר. לא תומך בבנט, צילום: פלאש 90. יונתן סינדל

ראש ישיבת עטרת ירושלים ורב היישוב בית אל, הרב שלמה אבינר, התראיין בסוף השבוע למגזין הנוער "מקום בעולם" ולא התחמק מלהביע את דעתו על שלל נושאים כמו מקומן של הנשים במערכת הצבאית, קבלת הלהט"בים הדתיים, קריאת החרם עליו מצדו של שר הביטחון והאם יתמוך בנפתלי בנט.

לפני מספר שבועות  עוררה התבטאותו הרב אבינר ב'כיפה' סערה לאחר שאמר כי עד שצה"ל לא יפריד את היחידות לחלוטין על הדתיים להשהות את גיוסם.

בראיון לרועי אהרוני למגזין, מיסודו של "עולם קטן", הוא אמר שמבחינתו האידאל הוא שכלל לא יהיו בנות בצבא, "הגאולה היא קמעה-קמעה. האידיאל הוא באמת שלא יהיו נשים בצה"ל בכלל, אבל אנחנו מבינים שאי אפשר לתקן הכול בבת אחת. בשלב הזה צריך לבטל את הגדודים המעורבים ולהקפיד בעורף על צניעות כפי שהייתה לפני כן".

לדבריו, "עם רצון טוב אפשר לסדר את המציאות הנוכחית בצבא, אבל בשביל זה צריך לשנות את המגמה האידאולוגית של העירוב, כך שיתאפשר לחייל שלא לעבור עבירות. אני לא מחדש חידוש תורני גדול. אני בסך הכול אומר שאסור לעשות עבירות בחיים בכלל, ועוד יותר בצה"ל – 'והיה מחניך קדוש'. מי שמחליש את צה"ל ברוח מחליש אותו גם בקרב".

עוד הוא אמר וחידד שהדברים שאמר בחודש ינואר תקפים גם ליחידות העורף ולא רק ליחידות הלוחמות, "חייל בעורף צריך לומר מראש וגם תוך כדי השירות: 'מפקד יקר שלי, אני אוהב את הצבא ומוכן למסור את נפשי. בבקשה אל תשים אותי לשרת עם בנות'. זהו לא סירוב פקודה, מכיוון שעניינים תרבותיים וחברתיים אינם פקודה צבאית".

על השאלה האם הרמטכ"ל לא רשאי לקבוע, על פי שיקולים מקצועיים כי על חייל דתי לשרת ביחידות מעורבות הוא ענה כי "אם הרמטכ"ל פוקד על חייל לשרת עם בנות הוא חורג מסמכותו, וזה חמור מאוד. אני מקווה שהוא לא עושה זאת".

לא קיבל גיבוי. השר ליברמן

הרב אבינר לא מתרגש מאיום החרם של ליברמן עליוצילום: פלאש 90. Marc Israel Sellem

בעקבות הפרסום ב'כיפה', התבטא שר הביטחון אביגדור ליברמן בנושא וטען כי הורה לצה"ל להחרים את הרב אבינר ולא להזמינו להרצות בפני חיילים. על כך אמר ראש ישבת עטרת ירושלים, "זה מאוד שימח אותי, מהעובדה הפשוטה שמעולם לא הוזמנתי לדבר בצה"ל.

"זה מזכיר את הסיפור על האדמו"ר ששמע שמטיחים בו עלבונות, וציווה את חסידיו לזרוק את העולב מהבית. כשאמרו לו חסידיו שהמקלל נמצא בחוץ ענה האדמו"ר: 'אם כן, הכניסו אותו לבית, ואז תזרקו אותו'. אם שר הביטחון רוצה לאסור עליי להופיע בצה"ל, עליו קודם לבקש ממני לדבר בצה"ל, ורק אז לאסור זאת עליי".

הרב גם ראה בהוראת השר הוכחה לכך שאין לו יכולת לסתור את טענותיו, "כלל גדול: סתימת פיות מוכיחה שאין לסותם מה לומר. כבר כתב ג'ון סטיוארט מיל שאפילו אם אתה צודק אסור לך לחסום את חופש הדיבור, שהרי איך תדע שאתה צודק? ואולי השני גם צודק קצת? ואם אתה צודק, למה שלא תענה לו? כנראה מי שסותם פיות אין לו מה לומר".

"מי שחוטא ומתבייש בכך שהוא לא מתגבר על היצר, אנחנו כמובן מקבלים אותו...אם זוג מצהיר שזה בסדר לנהוג כך, לא צריך לקבל אותו

נושא נוסף שהרב לא חוסך ממנו את דעותיו הוא סוגיית ההומואים והלסביות הדתיים. בעוד בחלקים שונים מהציונות הדתית החלו לקרוא לקבל ולשלב את אנשי הקהילה הלהט"בית במגזר הדתי לאומי, הרב אבינר מסכים אך עם תנאי אחד.

"מי שחוטא ומתבייש בכך שהוא לא מתגבר על היצר, אנחנו כמובן מקבלים אותו", הוא הדגיש, "חז"ל אומרים שכל העובר עבירה ומתבייש מוחלים לו. תמיד היו בעם ישראל אנשים שחטאו בזה, אבל הם לא חשבו שזה מותר. אם זוג מצהיר שזה בסדר לנהוג כך, לא צריך לקבל אותו. אתה לא יכול לבוא לבית הכנסת ולהגיד ברבים את ההפך ממה שכתוב בתורה שקוראים בבית הכנסת". 

לטענתו, נושא הנטיות ההומו-לסביות הוא הפיך וניתן לשינוי, "הקו הזה (ארגון עצת נפש) עזר להמון אנשים להיחלץ מן המצר". לדבריו, "המון אנשים שהפניתי לקו החלו תהליך שבסופו הם התחתנו, והם מאוהבים בנשותיהם מאוד.

תוקף את ארדואן. בנט

לא יקבל את תמיכתו של הרב אבינר. בנטצילום: פלאש 90. מרים אלסטר

יום אחד הייתי בכותל וניגשה אליי אישה עם שני תינוקות בזרועותיה, ואמרה לי: 'בעלי יצא מזה בזכות ההכוונה של "עצת נפש", שגרמו לו להאמין שהוא יכול לצאת מזה'. בארץ יש כבר מאות זוגות כאלה, בארצות הברית אלפים – ושם גם עושים כנס מרגש בכל שנה. לפעמים לצאת מזה לוקח פחות זמן ולפעמים יותר; זה לא פשוט אבל זה שווה".

על השאלה מדוע דעתו לא נתמכת על ידי הפסיכולוגיה של ימנו הוא אמר כי "יש לבעלי נטיות הפוכות שדולה חזקה מאוד שהפסיכולוגים מפחדים ממנה. הפסיכולוגים שעושים את הטיפולים מבקשים שלא לפרסם את שמם מחשש שירדפו אותם. השאלה היא עליהם: אם אתם ליברלים, ויש אנשים שרוצים לטפל בנטיות האלה, למה אתם מפריעים להם? גם אם אתם רוצים לחטוא – למה אתם כופים על אחרים לחטוא?".

בנט הוא אדם נחמד אך אין להצביע לו

משבר הגיוס שהוביל לאיום פירוק הממשלה אמנם ירד מסדר היום, עם זאת במערכת הפוליטית ניכרת תכונת בחירות ברורה. הרב אבינר אמנם לא ממליץ לאיזו מפלגה יש לדעתו להצביע, אך מסמן בבירור לאיזו מפלגה אסור לציבור לתת את קולו.

"רבנו הרב צבי יהודה הגדיר מהי מפלגה דתית-לאומית – תחיית האומה בארצה על פי תורתה. המפלגה הדתית-לאומית לצערנו תמיד הייתה פושרת, אבל לפחות התאמצה. עכשיו זה לא רק שהיא פושרת – היא כבר קרה", כך מבלי לומר את שם המפלגה הוא הסביר מדוע אין להצביע עבור הבית היהודי.

לדבריו, "מי שעומד בראשה הוא אדם נחמד וטוב, אבל הוא אמר בזמן האחרון שהוא רוצה בבחירות הקרובות שניים-שלושה חילונים בעשירייה הראשונה, שלא מפריע לו שיהיה ערבי או דרוזי ברשימה כל עוד הוא לאומי וכן הלאה. הוא אומר בפה מלא: אני לא רוצה מפלגה דתית-לאומית אלא מפלגה כלל-ישראלית.

"אם זה המצב, יש לי הליכוד, אני לא צריך הליכוד ב. אני רוצה מפלגה שבה התורה תהיה לא רק הדרכת הפרט אלא הדרכת האומה. לכן או שהמפלגה תעשה תשובה ותהיה מפלגה דתית-לאומית כמו שצריך, או שנצטרך למצוא פתרון אחר, שכרגע אינני יודע מהו".