איזנקוט לקצינים בצה"ל: פקודת השירות המשותף לא תשונה

בשיחה שקיים עם חניכי קורס מפקדי פלוגות, ושהתפרסמה ב'שביעי', אמר הרמטכ"ל כי חרף הלחצים שמופעלים עליו מגורמים שונים הוא סבור שהפקודה הנוכחית טובה ומאוזנת

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/12/17 16:37 יט בכסלו התשעח

איזנקוט לקצינים בצה"ל: פקודת השירות המשותף לא תשונה
לא ישנה את הפקודה. איזנקוט עם הרבצ"ר, צילום: פלאש 90. מארק ישראל סלם

הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט סבור שפקודת השירות המשותף טובה ומאוזנת ועל כן, בניגוד לדרישת הרבנים שנפגשו עמו לפני מספר שבועות, הוא לא מתכוון לשנות אותה. כך עלה משיחה שקיים לאחרונה עם חניכי קורס מפקדי הפלוגות שתפורסם בעיתון 'שביעי' בשבת הקרובה.

לפי הפרסום הצהרתו של הרמטכ"ל ניתנה בשיחה שהתקיימה במחנה ג'וליס שם אמר כי למרות שפונים אליו, מימין ומשמאל, גורמים דתיים וארגוני נשים שלוחצים עליו לשנות את הפקודה, הוא נחוש שלא לשנותה מאחר ולדעתו היא עונה ומתחשבת בצרכים של כולם.

איזנקוט הוסיף כי הוא לא נותן לרעשים הציבוריים ולפרסומים השונים בתקשורת סביב הפקודה להשפיע עליו. לטענתו ישנם גורמים שונים שמנסים לעשות מדי פעם ספינים תקשורתיים על חשבון הצבא. בנוגע לשילוב הלוחמות בצה"ל הוא הדגיש בפני הנוכחים, שבינתיים סיימו את קורס מפקדי הפלוגות, כי הנשים לא יהיו חלק מהמערך הלוחם מעבר לגבולות המדינה, קרי עזה ולבנון.

לפני מספר שבועות נפגשו מספר רבנים עם הרמטכ"ל, וביניהם ראש מרכז ישיבות בני עקיבא הרב חיים דרוקמן, ראש מכינת עלי הרב אלי סדן, ראש ישיבת הר עציון הרב יעקב מדן, יו"ר ארגון בית הלל ורב משואות יצחק הרב מאיר נהוראי, ראש מכינת עצמונה הרב חיים ברוך, ראש מכינת צהלי הרבנית מיכל נגן ור"מ בישיבת הר עציון הרב עמיחי גורדין. בפגישה נכח גם הרב הצבאי הראשי תא"ל הרב אייל קרים ומטרתה הייתה לנסות ולגשר על הפערים בנושא פקודת השירות המשותף.

גורם שנכח בפגישה אמר אז ל'כיפה' בנוגע לאחד הסעיפים שמעוררים מחלוקת ושלא מתיר לקצינים להימנע מלשרת ביחידות המעורבות, כי הרבנים אמרו לאיזנקוט שהם "לא מוכנים לניסוח הזה ולא רוצים שקצינים דתיים ירגישו חריגים. צריך למצוא את הניסוח המתאים".

לדבריו, בפגישה עשה איזנקוט את החילוק שבין חייל בחובה, שאותו הרמטכ"ל טען שהוא לא יכול להכריח להתגייס ליחידה מעורבת. לעומת זאת הוא ציין כי קצין זה תפקיד שנוצר מבחירה ומכאן נולד הרעיון שלא לפתור אותו מכך אלא לתת לו אפשרות לבקש מבלי שתהיה כל התחייבות למלא אחר רצונו. "אנחנו לא הסכמנו לחילוק הזה", אמר הגורם.

הרב נהוראי הוסיף ואמר כי הם "חוששים מהטמעת הרוח הנוכחית בשטח", הוא ציין בדאגה, "הרמטכ"ל הבין אותנו אך מי אמר שהמג"ד יפעל כמוהו? מי ידאג שהפקודות החדשות יחלחלו למטה וייאכפו בשטח? לדברי הרב נהוראי, "זה אחד הדברים שהרמטכ"ל אמור לתת לנו עליהם תשובה בפרק הזמן שצויין".

דמות מפתח בשיח עם הצבא. הרב סדן

דמות מפתח בשיח עם הצבא. הרב סדןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

יש לציין כי מאז הרמטכ"ל לא יצר קשר עם הרבנים ולא עדכן אותם בהחלטתו לגבי הסעיף המדובר. יתרה מזאת, אף פורסם כי כפי שאמר לקצינים בשיחתו הוא אינו מתכוון להיענות לדרישת הרבנים

עוד חשוב להדגיש כי איזנקוט גם נפגש עם שורת נציגות מארגוני נשים ובהמשך גם עם חברות כנסת מהשמאל, כמו מרב מיכאלי מהמחנה הציוני ומיכל רוזין ותמר זנדברג ממרץ, כדי לשמוע את דעתן והשקפת עולמן בנושא, כך הוא עשה גם בשנית ביחידות עם הרב סדן.

ראש מכינת עלי הוא דמות מפתח בכל הסערה סביב הפקודה ונושא העירבוב בין המינים בצה"ל. בשיעור שהעביר לאחרונה במכינתו, ושדברים מתוכו פורסמו על ידי 'מקור ראשון', הוא אמר בין היתר כי "הצבא נכנס לאיזושהי פינה שחשוב לו שיהיה בפקודה כי מי שממונה לקצין לא יוכל לדרוש לא לשרת בגדוד מעורב. כל הרבנים ואני הסברנו לרמטכ"ל ולכל הפורום של הבכירים בצבא ששבעים שנה מאז שמדינת ישראל קיימת לא היה חוק כזה, שמחייב אדם דתי לעבוד על תורתו".

עוד הוא אמר כי "בעצם מה שכתוב בפקודה הוא שאם החלטת ללכת לקורס קצינים, מאותו רגע ראש אכ"א יקבע לך אם תשמור את ההלכה, את 'השולחן ערוך'". כמו כן הוא ציין בדאגה כי "אנו עומדים במצב שבו אנחנו רואים דברים איומים ונוראים, ממש בגזרת שמד, פקודה שאומרת רודני, אם אתה רוצה להיות קצין בצבא, אתה צריך לוותר על התורה. זה דבר של קרה מאז קום המדינה בשום תחום".

דבריו החריפים של הרב סדן לא הגיעו מתוך חלל ריק. גורם המכיר את אחד ממייסדי המכינה הקדם צבאית הראשונה סיפר ל'כיפה' כי לתחושתו הרב סדן חש פגיעה עצומה מהלך הרוחות בצבא ורואה בכך כמעט פגיעה אישית לאחר עשורים שלמים שבהם יצאו מבית מדרשו אלפי לוחמים וקצינים, חלקם בכירים.

בעיות צניעות בגדודים המעורבים? תמונת ארכיון

בעיות צניעות בגדודים המעורבים? תמונת ארכיוןצילום: פלאש 90. הדס פרוש

לצד נושא המחלוקת סביב הניסוחים בפקודת השירות המשותף, צצה לאחרונה גם בעייה ממשית בשטח בדמות חסרונה של דמות רבנית בבסיס האימונים החטיבתי החדש של ארבעת הגדודים המעורבים. ב'שביעי' חשפו כי שלל טענות חיילים מהיחידות הנ"ל, כמו סמיכות למגורי החיילות ולמלתחות שלהן, שירותים משותפים שגורמים לאי נעימות ופגיעה בצנעת הפרט בעיות כשרות במטבח ובחדר האוכל, לא זכו לאוזן קשבת ולטיפול הולם מאחר ואין בבסיס רב צבאי. עוד נטען כי רבנים צבאיים אינם ששים לשרת בבסיס החדש מאחר והוא מעורב.

עוד עלה בנוגע למעטפת הדתית שאמורה להיות בכל יחידה צבאית שבגדודים המעורבים שסיימו את הכשרתם ומשרתים בגבולות, קרי ברדלס, אריות הירדן, קרקל ולביא הבקעה, אין רב צבאי במילואים שידאג לאכוף את פקודות המטכ"ל בענייני דת בשגרה ובחירום כפי שנדרש. רב אחד ששירת עד לא מזמן באחד הגדודים החליט לפרוש מתפקידו בטענה שהייתה ביחידה "הפרה בוטה של פקודות מטכ"ל" בכל מה שקשור לצניעות, לינה משותפת ועוד, כך מסרו מסביבתו.

מדובר צה"ל נמסר לפרסום ב'שביעי' כי "צה"ל הוא צבא העם המשלב את כלל האוכלוסיות מתוך תפיסה של אחדות וממלכתיות. זאת לצד הקפדה על שמירת אורח חייהם של כלל משרתיו. בכלל הגדודים בצה"ל ישנם חיילים המשמשים כרכזי מסורת ורוח (מו"ר) ובחלקם משרתים רבנים צבאיים במילואים אשר מקנים סביבת שירות מכבדת לכלל המשרתים".

לדבריהם, "רב בא"ח הגדודים המעורבים עזב את תפקידו מסיבות אישיות ובזמן היעדרותו ניתן מענה זמני. לאחרונה שובץ רב צבאי לתפקיד שייכנס לתפקידו בימים הקרובים".