"כל הבית בער באש - אך המשפחה סירבה להתפנות"

ימי החורף הקרים, זה הזמן בו מספר השריפות בבתים עולה, ופעמים רבות לצערנו, גובות חיים. שוחחנו עם אודי גל - קצין כיבוי אש ביחידת להבה, על הדרכים בהן ניתן למנוע שריפה, ומה לעשות במקרה והיא כבר פרצה. ראיון מציל חיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/02/19 12:37 יד באדר א'

"כל הבית בער באש - אך המשפחה סירבה להתפנות"
צילום: shutterstock

בתקופת החורף ישנה עליה דרמטית במספר השריפות במבנים, כתוצאה משימוש באמצעי חימום. פעמים רבות, ניתן היה למנוע אותן, אילו היו נשמרים מספר כללים פשוטים. אודי גל - קצין כיבוי אש ביחידה לחילוצים מיוחדים, מסביר על מה יש להקפיד על מנת למנוע שריפה, ומה סדר הפעולות הנכון במידה והיא כבר החלה.

"שריפות בבתים פורצות לעיתים קרובות, עקב שימוש באמצעי חימום בעלי קרינת חום ישירה. כלומר, שהאש, או סלילי החימום, גלויים. כדוגמת תנורי ספירלה, תנורי גז, מפזרי חום וכו'. על כן, עדיף להשתמש בראדיאטורים, מזגנים וכדומה. כמו כן, מומלץ לא להשתמש בסדיני חימום או שמיכות חימום. לצערנו, הרבה מבוגרים משתמשים בהן, ויש גם מי שמצאו בכך את מותם. בנוסף, המוצרים הללו יכולים לגרום לקצרים חשמליים, כי הם לא נועדו לשינה בזמן שהם מחוברים לחשמל. על מנת להשתמש בהם כראוי, יש לחמם את המיטה, ואז לנתק. אך מאחר וקר לאנשים, הם לא מוכנים לנתק מהחשמל, הם נרדמים כך, וזו הופכת למלכודת מוות.

נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב היא, לא להצמיד את אמצעי החימום למיטות, משקופי עץ, או כל דבר אחר הצובר חום. הדבר מסוכן מאוד, מאחר ולא צריך שתהיה אש גלויה כדי לשרוף משהו, אלא מספיק שישנו חום המגיע לטמפרטורה מסויימת, ואז מתחילה בערה. בתחילה עולה עשן, אך לא מרגישים זאת בדרך כלל, ואז האש נדלקת לבד. אם מפעילים אמצעי חימום במשך הלילה, יש להרחיק אותו ככל הניתן משמיכות ומוצרים דליקים. יש לקחת בחשבון כי לעיתים השמיכה נופלת במהלך השינה, דבר שאין עליו שליטה, אך גבה את חייהם של בני משפחה שלמה בשנה שעברה".

צילום: shutterstock

 

"האירועים הללו מתרחשים גם במהלך היום, אך כאשר הם קורים בלילה, יש לכך השלכות גדולות יותר. כאשר שריפה פורצת לאור יום, קל לזהות אותה עוד בטרם היא מתפתחת וגדלה. אך בלילה, מאחר ואנו ישנים, מגלים אותה רק בשלב מתקדם מאוד".

 

גלאי עשן - זו כיפת ברזל בכל בית, מציל חיים ודאי

"האמצעי המומלץ ביותר למניעה - הוא גלאי עשן, אנו ממליצים להתקין אותו בכל בית. בבית ממוצע של 70 - 100 מטרים, מספיקים 3 - 4 גלאי עשן, שעלותם נמוכה מאוד ביחס לתועלת האדירה שהם מעניקים. אני תמיד אומר, גלאי עשן - זו כיפת ברזל בכל בית, זה מציל חיים ודאי. והוא מתריע הרבה לפני שהשריפה מתפתחת למימדים שאי אפשר לטפל בהם.

יתרה מזאת, שאיפת העשן הנפלט מהשריפה, גורם לצערנו לתופעה הפוכה - ובמקום להעיר אותנו, הוא דווקא מרדים. כך קורה שאדם שמתרחשת בביתו שריפה, כלל אינו מודע לסכנה, מאחר והוא נמצא בסוג של אופוריה. הייתי עד לאירוע, בו הגענו לבית שכמעט כולו בער, ובחדר המגורים היו ההורים עם ילדיהם, אשר במקום לבוא איתנו, הם סרבו להתפנות מהבית, ונאבקו בנו ממש. רק אחר כך הבנו שהם קיבלו הרעלה מהעשן, וכלל לא היו מודעים לסכנה שאחזה בהם.

זו הסיבה מדוע גלאי העשן חשוב כל כך. מאחר והוא מגלה את השריפה ממש בתחילתה, והוא מצפצף עוד לפני שאיפת הגז, ולפני שהשריפה מתפתחת. בחנוכה האחרון היינו עדים למקרה של שריפה שהחלה בעקבות החנוכיה, אך מאחר וגלאי העשן צפצף, הם הצליחו לכבות את האש בזמן. לולא הגלאי, סביר להניח שהם היו נלכדים".

גלאי עשן - מציל חיים

גלאי עשן - מציל חייםצילום: shutterstock

 

מה עושים במקרה של שריפה?

"אם נתקלתם בשריפה חלילה, במידה ויש אפשרות, והיא ממש בתחילתה, ואפשר לשפוך כוס מים ולכבות אותה, עשו זאת. אלא אם מדובר בשמן או חומר דליק, שאז לא מומלץ לנסות לכבות לבד. אם לא הצלחתם, נסו להימלט מחוץ לבניין, ואם אין אפשרות, אז לחדר המדרגות, למרפסת, או לגג, ולחכות לעזרה.

חשוב לומר, ברגע שרואים עשן משמעותי, לא לחשוב על הרכוש, ולא על כלום. דבר ראשון, יש לחלץ את המשפחה מחוץ לבית באופן מיידי. במידה ואין אפשרות לחדור את העשן, יש להיכנס לחדר קיצוני, הכי רחוק מהשריפה, ולסגור את הדלת הכי חזק שאפשר.

זכרו, דלת סגורה - מונעת בתשעים אחוזים את התפשטות האש לתוך החדר. גם אם היא מעץ, ייקח לאש בערך עשר דקות לחדור אותה, וזה משמעותי, כי תוך שבע דקות אנחנו בדרך כלל מגיעים עם הכבאיות. אך אם הדלת תהיה פתוחה לגמרי, תוך דקה החדר יהפוך ללפיד.

לאחר מכן יש לעמוד בחלון, ולהתקשר לכבאות 102. אם לא לקחתם טלפון, צעקו למישהו שיקרא למכבי אש. אל תנסו לקפוץ החוצה. ברוב המקרים מי שקופץ, נפגע, ולא היה קורה לו כלום אם הוא היה נשאר בתוך החדר הסגור. אם ישנה אפשרות, קחו מגבת רטובה, או כל דבר אחר שיכול למנוע את כניסת העשן ואטמו את הפתח. אנחנו נגיע, ונוציא אתכם בצורה הכי מהירה ובטוחה שיש".