סגור

אחרי הקורונה: המורים צריכים לקבל הכשרה מתאימה

זה אולי נשמע מוזר, אבל חשוב לשלב למידה חברתית רגשית בתהליכי למידה-הוראה גם בתכניות להכשרת מורים ויש לזה כמה סיבות

ד"ר שירה רוזנברג
יט בסיון התשפא
,
30 במאי, 2021 13:47
מורים לומדים

מורים לומדיםצילום: shutterstock

למידה רגשית-חברתית הוא התהליך שבאמצעותו רוכשים ומשתמשים ביעילות בידע, בכישורים, בעמדות ובמיומנויות הנדרשים כדי להתמודד עם אתגרי היום יום. מיומנויות אלה כוללות את היכולת לתאם בין תהליכים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים המקדמים התפתחות מיטבית, השגת מטרות ושגשוג במגוון הקשרים וסביבות תרבותיות

חשוב לשלב למידה חברתית רגשית בתהליכי למידה-הוראה גם בתכניות להכשרת מורים מסיבות שונות:

  • מיומנויות חברתיות רגשיות מתפתחות במהלך כל החיים ולכן ניתן לפתח מיומנויות אלה גם אצל סטודנטים להוראה.
  • מיומנויות חברתיות-רגשיות מקדמות למידה אצל תלמידים בכל הגילאים כאשר דרכי הלמידה-הוראה מעודדות מיומנויות אלה.
  • מורים עובדים ולומדים בתוך צוותים וזקוקים למיומנויות חברתיות-רגשיות מיטביות על מנת להפיק את המקסימום מעבודת צוות.
  • שימוש במתודות המעודדות ומפתחות למידה חברתית רגשית על ידי מכשירי סטודנטים להוראה מהווה מודלינג לסטודנטים כיצד להטמיע מיומנויות חברתיות-רגשיות בתהליכי למידה-הוראה באופן מיטבי.

עוד בנושא: חינוך אחרי הקורונה

הנזקים, המסקנות ונקודות האור: אנשי חינוך מסכמים את שנת הקורונה
אחרי הקורונה: לדעת לצאת נכון מהמשבר למען העתיד
אחרי הקורונה: התפקיד של בית הספר בחזרה לשגרה
ציפי הרפנס: "התשתיות הכי חזקות שלנו הן אמון, שקיפות ואמונה"
אחרי הקורונה: לא הכל רע. יש יוזמות חינוכיות שכדאי לשמר

למידה שיתופית כמעודדת למידה חברתית רגשית

למידה שיתופית צומחת מתוך הפרדיגמה ההבנייתית והגישה החברתית-תרבותית ללמידה. על פיהן, חשיבה ולמידה מתפתחות בתוך הקשר חברתי-תרבותי מקדם.

הקשר חברתי-תרבותי מקדם למידה מבוסס על תרבות של השתתפות, שיתוף, אמפתיה וכבוד הדדי, מתנהל על פי כללים שהקבוצה הסכימה עליהם ומתקיים במידה רבה בתוך התנסות פרקטית רלוונטית.

למידה שיתופית היא למידה בחברותא, למידה יחדיו בקבוצת למידה תוך שיתוף פעולה בעבודת צוות, נתינה וסיוע הדדי באווירה של אמון מלא בין החברים. אמון כזה מאפשר שיתוף פעיל של כל השותפים בהתאם ליכולות ולחוזקות של כל אחד.

הלמידה השיתופית מקדמת תחושה של משמעות אצל המשתתפים, משום שהיא עוסקת בהתנסות פרקטית בסביבה חברתית-תרבותית רלוונטית לחיי הלומד ובעלת ערך עבורו כאדם.

תוך כדי השתתפות, צפייה בפעילות של עמיתים וקיום יחסים הדדיים, הלומד מבנה את הידע שלו ומפתח את המיומנויות שלו בתוך הפעילות עצמה. הפעילות יכולה להיות חקר, פתרון בעיות, הנחייה של עמית, הכנת פרזנטציה, בנייה, המצאה ועוד.

כיצד ניתן לשלב למידה שיתופית כמעודדת למידה חברתית רגשית?

  • מרחב הלמידה – חשוב שמרחב הלמידה יתמוך בלמידה השיתופית. לדוגמא: שולחנות שניתן להזיז על פי המתודה הנבחרת ללמידה שיתופית.
  • הערכה מסכמת שיתופית- הסטודנטים לומדים יחד את החומר התיאורטי של הקורס ויוצרים תוצר למידה משותף (משחק, סימולציה וכו')
  • איסוף מידע באופן שיתופי- טבלה המסכמת את החומר של השיעור על פי קטיגוריות כשכל זוג ממלא את חלקו בטבלה
  • האקאתון- פיתוח ויישום יוזמות שיתופיות

אתגרים בלמידה שיתופית ודרכי התמודדות

לעתים סטודנטים אינם רוצים לעבוד יחדיו ורואים בזה "בזבוז זמן". כמו כן, ישנם סטודנטים שהם ביישנים ובעלי כישורים חברתיים פחות מפותחים ולכן נמנעים ללמוד בקבוצה או בזוג. במקרים אלה חשוב שהמרצה ידבר באופן מפורש וגלוי על החשיבות של למידה שיתופית. חשוב שהמרצה ידבר על פיתוח מיומנויות חברתיות באמצעות הלמידה השיתופית ועל התרומה של למידה שיתופית ללמידה מיטבית. יש חשיבות רבה לכך שהסטודנטים יבינו את היתרונות  של למידה זו הן כסטודנטים והן כמורים לעתיד.

יתרה מזו, על המרצה להתמודד עם ההתנגדויות ולשאול שאלות שיובילו את הסטודנט להבין ממה נובעת התנגדותו וכיצד ניתן לפתור את הקונפליקט.

התייחסות כזו להתנגדות על ידי המרצה, גם היא מפתחת ומעודדת מיומנויות חברתיות רגשיות.

 

ד"ר שירה רוזנברג ראש החוג לחינוך מיוחד במכללת הרצוג

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: ללא

אביב כוכבי על אזרחי | צפו בתיעוד הטיסה

קרא עוד