איפה ללדת? כל מה שלא סיפרו לך על דירוג מחלקות היולדות בישראל

אחת השאלות שמעסיקות ובצדק כל אישה בהריון היא איפה ללדת. קיימים הבדלים רבים בין בתי החולים הן מבחינת השירות והיחס, האפשרויות המוצעות (לידה טבעית, מחלקות לסיכון גבוה וכו') וכן באפשרויות המוצעות לאחר הלידה (אפס הפרדה, ביות מלא, מלונית ועוד).

חדשות כיפה תוכן שיווקי 10/07/19 10:08 ז בתמוז התשעט

איפה ללדת? כל מה שלא סיפרו לך על דירוג מחלקות היולדות בישראל
צילום: shutterstock

אמנם ניתן למצוא ברשת מדריכי דירוג של בתי חולים ליולדות ומחלקות ליולדות, מאמרים המסבירים איפה כדאי ללדת, ואפילו נתונים סטטיסטיים של משרד הבריאות על בתי החולים ליולדות, אבל האם באמת ניתן להסיק מהם איזו מחלקת יולדות הכי טובה בארץ? התשובה היא לא בדיוק שחור לבן.

יולדת, את לקוח מבוקש
בתי החולים משקיעים רבות במחלקת היולדות שלהם כיוון שמחלקת יולדות מבוקשת היא מקור הכנסה מצוין לבית החולים כולו. עבור כל יולדת שמגיעה לבית החולים, בית החולים מקבל סכום של קרוב ל-14,000 ש"ח כמענק. לכן ההשקעה בחיזור אחר היולדות גבוהה מאד.

ההשקעה הזו מתבטאת גם במבנה, בשירותים המוצעים ליולדת ובשירות, אבל לא פחות מכך בתוכן שיווקי שנועד לחזק את התחושה שזה המקום בו כדאי לך ללדת. לכן כאשר קוראים כתבה מסוג זה כדאי לקרוא בין השורות - לנסות להבין מי הגוף שעומד מאחוריה, מה האינטרס שלו ואת מי הוא מנסה לקדם באמצעות שורות כגון "בשיתוף עם...".

למה אי אפשר לסמוך על הסטטיסטיקה של משרד הבריאות?
למשרד הבריאות יש סטטיסטיקות מפורטות על הנעשה בבתי החולים ליולדות, אבל כאשר בוחרים איפה ללדת לפעמים הנתונים הסטטיסטיים יכולים להציג תמונה שאינה נאמנה למתרחש במציאות.

כך למשל אם נסתמך על נתוני משרד הבריאות נראה כי יש בתי חולים שבהם אחוז הניתוחים הקיסריים גבוה משמעותית מהממוצע. נתון כזה אולי יגרום לנו להניח שצוות בית החולים ממהר "לשלוח" לניתוח קיסרי, אבל בפועל מדובר בבית חולים עם המחלקה הגדולה בארץ להריון בסיכון, מה שמסביר את הנתון מאחורי הסטטיסטיקה ומעמיד אותו באור חיובי בהרבה.

הבדיחה אומרת שיש שקר, שקר נתעב וסטטיסטיקה, וזאת אולי משום שהסטטיסטיקה יכולה לטשטש נתונים קשים, כמו מחסור ברופאים מרדימים: כך למשל מחסור ברופא מרדים יכול להפוך להיות נתונים מרשימים של לידות טבעיות בבית החולים – שהרי ההגדרה של לידה טבעית היא לידה שלא הייתה בה כל התערבות רפואית (גם אם היולדת ביקשה אותה).

על מה רוב הדירוגים לא מדברים?
אחד הדברים שמשפיעים ביותר על ההחלטה איפה ללדת הוא המדיניות של בית החולים בסוגיות שונות-
האם ניתן לבחור מיילדת? כמה מלווים יכולים להיכנס עם היולדת לחדר הלידה? האם ניתן להביא דולה? מה מדיניות ההפרדה לאחר ניתוח קיסרי? מה המדיניות אם המלווה רוצה להישאר בלילה? מה מדיניות השחרור? וכו'.


ליולדות רבות יש העדפות לגבי האשפוז, ההחלטות במהלך הלידה, העדפות השהיה או בחירת המלווים שיכולים מאד להשפיע על הבחירה בבית חולים אחד על פני אחר. דירוגים רבים אינם מתייחסים למדיניות של בית החולים בסקירה שלהם ולכן ליולדת אין דרך לבחור באמת את בית החולים הטוב ביותר עבורה.

איך לבחור איפה ללדת?
קודם כל חשוב להשקיט את הרעש השיווקי ולקבל את ההחלטה על סמך בחירה מושכלת. לאסוף כמה שיותר אינפורמציה אובייקטיבית, ללכת לבקר במחלקות היולדות, לשאול שאלות ולהתייעץ עם נשים שילדו שם לגבי החוויה שלהן.

כדאי גם להכיר את פרויקט "איפה ללדת" של האתר תינוק ישראלי, פרויקט ראשון ויחיד מסוגו שנוצר בסיוען של דולות ואנשי מקצוע מתחומי ההריון והלידה. זהו שאלון השוואתי בן 60 סעיפים שהועבר לכל בתי החולים ליולדות בארץ, באופן אובייקטיבי. השאלון נועד לפתור את ההטיות הסטטיסטיות באמצעות הידע שנצבר על ידי אנשי השטח ולגשר על הפער שבין ההבטחות השיווקיות ומה שמחכה ליולדת במציאות.

כך למשל, על מנת ליצור הבדלה בין בתי החולים שיש בהם באמת חדר לידה טבעית לבין אלו שהגדירו חדר לידה ככזה ללא התאמות אמיתיות, אחת השאלות בשאלון היתה האם יש לבית החולים מרכז לידה טבעית וכיצד הוא מאובזר?

פרויקט איפה ללדת סוקר כל בית חולים מבחינת מדיניות, אבזור, איוש ועוד. הוא עושה זאת על פני השלבים השונים בתהליך החל מהמיון והקבלה, דרך חדרי הלידה, הצוות הרפואי, לידות מיוחדות, מחלקת היולדות, מחלקת יילודים ופגייה, רישום ושחרור.

המטרה הייתה לייצר חלופה למדידה והשוואת בתי החולים ליולדות שתאפשר ליולדות להבין באמת איפה כדאי להן ללדת, בהסתמך על השיקולים וההעדפות האישיות שלהן.

המאמר נכתב ע"י צוות האתר תינוק ישראלי – הריון, לידה והורות צעירה. כל התכנים באתר נכתבים ע"י אנשי ונשות מקצוע מעולם ההריון והלידה לגלישה אל "תינוק ישראלי" - www.israelibaby.co.il