שמות לבנים - המדריך המלא

בחירת שם מחייבת את ההורים להתייחס לשורה ארוכה של שיקולים. במאמר הבא נסביר מה כדאי לשים בראש סדר העדיפויות, איך משווים בין השמות וכיצד שומרים על שלום בית

חדשות כיפה תוכן שיווקי 23/05/19 10:06 יח באייר התשעט

שמות לבנים - המדריך המלא
צילום: shutterstock

הורים לילדים משפיעים בהמון מובנים על החיים שלהם. בין היתר, להורים יש אחריות גדולה בכל הנוגע לבחירת השם. לצד הורים שכבר יודעים מגיל צעיר איך הם יקראו לילדים שלהם, יש גם כאלה שמחכים עם ההחלטה עד לרגע האחרון ואפילו עד לשעות הבוקר ביום של הברית.
בנוסף, המון בני זוג נקלעים לקשיים בחיים האישיים על רקע ויכוחים סביב שמות לבנים ולא תמיד קל להכריע בסוגיה בצורה שתהיה מקובלת גם על המשפחה המורחבת.

הפתרון הוא קודם כל לערוך סינון גס בין האפשרויות שעל הפרק. דרך אחת לעשות זאת היא לחלק שמות לקטגוריות ולהחליט מה רלוונטי ומה לא בא בחשבון: שם מהתנ"ך, שם ישראלי, שם בינלאומי, שם מהטבע, שם קצר, שם ארוך, שמות מיוחדים וכן הלאה. לשם השוואה, דרך שנייה להשיג את אותה מטרה היא למיין שמות לפי אותיות. בכל מקרה, הדגש הוא על קביעת מסגרת כללים שעליה ההורים מסכימים.

מה עומד מאחורי כל שם?
מבחינה הלכתית, קריאת השם היא הזכות של ההורים ולא של אנשים מהמשפחה המורחבת. את זה צריך לזכור אם מקבלים כל מיני רעיונות מכל מיני אנשים שאוהבים את הרך הנולד, אבל לא באמת אחראיים לבחור לו את השם. בנוסף, המדרש קובע שזה צריך להיות שם שההורים אוהבים אותו ורוצים בו ושהם צריכים להגיע להסכמה בינם לבין עצמם.

החדשות הטובות הן שאפשר כמובן להתייעץ עם רב ולשאול אותו על שמות שעדיף להימנע מהן. אם מעוניינים להיכנס לעובי הקורה, ניתן גם לבחון את המשמעות הנומרולוגית של כל שם ולצרף אותו אל שם המשפחה הקיים כדי לנסות לקבל תמונה מלאה יותר. מעבר לכך, תמיד מומלץ שהשם יהיה בעל משמעות חיובית וראוי שהוא יהיה מזוהה עם צדיקים, אנשים טובים וישרי דרך ובעלי מידות טובות. 

הכי חשוב לשמור על שלום בית
הטעות הנפוצה אצל הורים טריים היא להפוך את הדרך למטרה ולשכוח שהתכלית של בחירת שם היא להביא לשלום בית. אם ההורים לא מסכימים על השם או שאחד הצדדים מרגיש ממורמר, אין טעם בתהליך כולו. מנגד, הורים שמסכימים על המסגרת הכללית של השם ולאחר מכן רק צריכים להתדיין על הבחירה הסופית ירגישו ביטחון ושביעות רצון.

בסופו של דבר, הבעל והאישה צריכים להחליט שכל שם שלא מתאים לאחד מהם – יתבטל. במקרים אלו, מה שצריך לעשות הוא להמשיך לחפש עוד ועוד שמות עד שמוצאים משהו שאפשר להסכים עליו. בשורה התחתונה, התהליך של בחירת השם מרגש לא פחות מהלידה והוא מלווה את ההורים שנים רבות.