קורס הכנה- כן, לא ולמה?

רגע לפני שאשתך גוררת אותך יחד איתה לקורס הכנה ללידה, כמה דברים שחשוב שתדע

חדשות כיפה יעל גריינר 13/11/11 10:27 טז בחשון התשעב

קורס הכנה- כן, לא ולמה?
Mrs. Flinger-cc-by, צילום: Mrs. Flinger-cc-by

ניתן למצוא בשוק כמה וכמה ספרי הכנה ללידה בעברית ובנוסף אתרים ופורומים בנושא ההיריון והלידה, וסביר להניח שאשתך תמצא את עצמה קוראת אחד או יותר מהם במהלך ההיריון. תשאיר לאישה לבחור את מה שטוב לה ולקרוא כמה שיותר, כי למרות שלפעמים הקריאה מלחיצה מעט וגורמת לאישה להרגיש שיש כל כך הרבה דברים חדשים שהיא צריכה להתמודד איתם, הרי שבסופו של דבר צבירת הידע היא דווקא חיובית משום שהאישה תדע בדיוק מה צפוי כעת ובהמשך.

הבעיה מתחילה בכך שבכל הספרים והאתרים כתוב כמה חשוב לעשות קורס הכנה ללידה עם הבעל וזה יגיע גם אליך. קורס כזה המיועד לציבור הרחב הוא כמו סדרת חינוך בצבא, רק שכאן זה לא מחליף אימון בשטח אלא שעות שינה וזה עשוי להיות משעמם ומביך בדיוק כמו שאתה חושב שזה יהיה. לאלה המתקשים להבין, חשבו על קבוצה של 10 חברות של האישה מבית הכנסת ומהעבודה או המכולת הנפגשות יחד עם בעליהן ללמוד על גוף האישה ולתרגל תנוחות שונות ללידה, תוך שהבעל נושם בקצבים שונים ועושה עיסוי לאשתו...וגם צריך לשלם על זה. ברוך השם מה שמיועד לציבור הרחב לא מתאים לציבור הדתי עקב בעיות צניעות ואם תתרכז בכך יש לך טיעון טוב, מצד שני החלופות הקבוצתיות מוגבלות. אל תבין מדבריי שאני טוענת שלא צריך לעשות קורס הכנה ללידה, ההיפך הוא הנכון! הקורס חשוב גם לאשתך וגם לך, אלא שאופי הקורס צריך להיות מותאם לאורח החיים שלכם ולאופי שלכם.

אחת האפשרויות הקיימות היא קורס לנשים בלבד עם מפגש או שניים המיועד גם לגברים, חוסך מבוכה ועדיין נותן לך את הידע החשוב לך לקראת הלידה וההורות. אל תדאג, את מה שיילמד במפגשים שבהם לא תהיה נוכח אשתך תשמח להשלים לך, וזה יהיה נחמד ומתחשב מצידך אם תשאל אותה לאחר שהיא חוזרת מכל מפגש כזה מה היא למדה ואיך אתה משתלב בזה. אפשרות נוספת היא להצטרף לקורס הכנה קבוצתי שכל המפגשים בו מיועדים לשני בני הזוג, ולסכם ביניכם מראש שאם יהיו חלקים בקורס שלא יתאימו לך תוכל לצאת מהכיתה במהלכם. אפשרות שלישית היא קורס פרטי- רק שניכם עם מדריכה. כאן אין בכלל אלמנט של מבוכה כי הקורס זורם בדיוק לפי הצרכים והרצונות שלכם. העובדה שרק אתם נוכחים בקורס גם מאפשרת לכם לשאול את כל השאלות שעולות על דעתכם ולהעמיק בנקודות שנראות לכם הכי משמעותיות ורלוונטיות לכם, בלי להרגיש שאתם מעכבים את שאר חברי הקבוצה או שאולי השאלה תשמע טיפשית. לא לדאוג, המדריכה שלכם כבר שמעה את כל השאלות, אין מצב שהיא תחשוב ששאלתם שאלת קיטבג רצינית במיוחד.

(צילום: kellyv-cc-by-nd)


אם אתה רואה שקיצך קרב והקורס מגיע, יש הגורסים כי זה הזמן למצוא שיעור חדש להשתתף בו בערב, להתנדב לחלוקת מזון או לעבוד שעות נוספות... אני מאמינה שעדיף לשוחח על העדפותיך עם האישה ולהסביר לה מה עמדתך בנושא הקורס, ולמצוא במשותף את האופציה המתאימה ביותר לשניכם. לזוגות דתיים רבים חשוב כי מדריכת ההכנה ללידה תהיה דתייה אף היא כדי שתוכל להתייחס לנושאים הלכתיים העולים בלידה. אישית אני מאמינה כי יש יתרון במדריכה שבאה מעולם ערכים דומה לזה של הזוג, אך לגבי הלימוד ההלכתי בנושא הלידה יש אפשרות להתמקד בספרי הלכה מתאימים ולרכוש את הידע מהם. היתרון במדריכה דתייה נעוץ לאו דווקא בלימוד הפן ההלכתי של הלידה אלא בהתעכבות על הפן הנפשי-רגשי-אמוני שתחוו בלידה (וגם אם אתה סקפטי ולא מתחבר ל"כל השטויות הרוחניקיות האלו", דע לך שההתייחסות הזו חשובה מאוד לא רק לאשתך אלא גם לך). בכל מקרה, בקורסים שמועברים על ידי מדריכה דתייה תהיה לרוב התייחסות לאלמנטים ההלכתיים המלווים את הלידה ואם לא- תמיד תוכלו לשאול אותה ולקבל מענה הולם.

כך או אחרת, מרבית הקורסים נמשכים 4-6 מפגשים בני שעתיים כל אחד, והעלות נעה בין כמה מאות שקלים ועד אלפים, אבל אם תלכו לקופת חולים ותבקשו החזר תגלו שחלק מקופות החולים יתנו לכם החזר של עד 50%, אז תזכרו לקחת קבלה. שווה לבדוק את גובה ההחזר מראש במזכירות הסניף אליו אתם משתייכים.

המועד ההגיוני להתחיל את הקורס הוא בסוף השליש השני להיריון- תחילת השליש השלישי. בקורס ממוצע תלמדו על תהליך הלידה במובן הפיסי, נשימות נכונות לאישה ותרגילים להקלת כאב, הסברים על העובר והתינוק וטיפול בסיסי בתינוק. על פניו חשוב ויפה אך הרבה גברים ציינו בפני כי נראה להם קצת מוזר שבעידן האינטרנט בו ניתן לקרוא הכול עדיין צריך לבוא ולשמוע הרצאה. אז דבר ראשון- קורס טוב הוא לא רק הרצאה, הוא מכיל הרבה מעבר ונותן ידע שאי אפשר לרכוש מקריאה באינטרנט. שנית, לא חשבת על זה שקורס הכנה ללידה הוא מעין קבוצת תמיכה נשית?...

לגבי מה שרלוונטי לגברים, אפשר כפי שהוזכר בטורים קודמים לתרגל וללמוד על טיפול בתינוק אך אם תשקיעו שעה בבית החולים לאחר הלידה אפשר גם ללכת לסדנה של האחיות במחלקה בנושא. אם כבר אתה רוצה לעשות משהו, לך לקורס עזרה ראשונה לתינוקות, זה חשוב ומעשי ויכול להציל חיים. קורס עזרה ראשונה מתקיים בד"כ בטיפות חלב ובסניפי קופות החולים השונות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן