סכנה בנטילת גלולות

מחקר: בנטילת גלולות מסוג "יסמין" ו"יאז" יש לך סיכוי גבוה ללקות בקריש דם קטלני - למה לא קיבלת על כך אזהרה?

חדשות כיפה טל טביומי 09/11/11 08:08 יב בחשון התשעב

סכנה בנטילת גלולות
Harveyben-cc-by, צילום: Harveyben-cc-by

ישיבה דחופה משותפת של ועדת הבריאות והוועדה לקידום מעמד האישה התקיימה השבוע בעקבות הפרסומים על סיכון בנטילת גלולות למניעת היריון מסוגים "יסמין" ו"יאז". מחקר שפרסם ה‭FDA--מנהל המזון והתרופות האמריקני‭,מצא כי לנשים הנוטלות גלולות למניעת הריון מסוג "יסמין" שהינה הגלולה הנפוצה בישראל, וגלולות מסוג "יאז" סיכוי גבוה ב‭75%-אחוזים ללקות בקריש דם קטלני, לעומת נשים הנוטלות גלולות מסוג אחר. עם זאת, משרד הבריאות נמנע ממתן אזהרה או המלצות לרופאים לגבי אותן גלולות.

"החלטתי לקחת גלולות להסדרת מחזור, על פי המלצת רופאת נשים ורופא משפחה." סיפרה לועדה שירה (29), "כעבור שנה חוויתי אירוע מוחי בעקבות קריש דם במוח בגלל הגלולות. פרכסתי והובהלתי לבית החולים. בבדיקות דם גילו שיש לי נטייה לקרישיות יתר, והחלו בטיפולים אינטנסיביים. אושפזתי לשבועיים ועברתי שלושה התקפים. הייתי במצב קשה ובסכנת חיים. עברתי שיקום. היום, שש שנים אחרי, אני עדיין במעקב. אם הייתי יודעת מהם הסיכונים ועושה בדיקת דם כל זה היה נמנע. כל אישה צריכה לעבור את הבדיקה".

הסיבוך נדיר
"מביאים דוגמה לסיבוך נדיר, ויוצרים פאניקה. גם היריון עלול לגרום לקרישי דם ולמוות, אז מפסיקים הריונות?" אמר בתגובה פרופ' דניאל זיידמן, מומחה לרפואת נשים ופריון " 18% מהנשים עלולות לסבול מקרישיות יתר, אז לכולן ניתן מדללי דם? גם בזה יש סיכון, ראו מה קרה לאריאל שרון. הפאניקה שמתעוררת כאן עלולה להוביל לגל עצום של הפסקות היריון".

חברת הכנסת ציפי חוטובולי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה אמרה בדיון כי "הסטטיסטיקה הרפואית מעבירה את משרד הבריאות על דעתו. יש להגן על הנשים. זה אינו דיון טכני. מדובר בתופעת לוואי חריפה, ואין די באזהרות שבעלון המצורף. על רופאי הנשים להזהיר את המטופלות ולהמליץ בפניהן לערוך בדיקות דם. בנוסף יש לציין באופן בולט על גבי הקופסה מהם הסיכונים שבנטילת התרופה. נשים כמעט וקיפדו חייהן, אסור שהדבר יחזור על עצמו".

ההלכה נשענת על הרפואה
הנתונים על השפעות בריאותיות של הגלולות נבחנים ונבדקים לאורך השנים. חלק בלתי נפרד מהדיון ההלכתי סביב השימוש בגלולות לוקח את הסיכון הבריאותי כגורם המשפיע על הפסיקה. הרב משה פיינשטיין ציין בפסיקותיו כי "לפי הרבה רופאים יש לחוש שהשימוש בגלולות יגרום איזו מחלה מסוכנת, ואף שלא מצוי כל כך - יש למיחש".

בעקבות הפרסומים התקבלו פניות רבות למשרדי מכון פוע"ה המתמחה בתחום הפוריות והרפואה על פי ההלכה. במכון פוע"ה מדווחים כי פנו למשרדי הFDA על מנת לקבל מידע נוסף ובהתאם לכך, לגבש מדיניות והמלצות.

"באופן כללי, חשוב לדעת שבמידה ויש היתר הלכתי האישה יכולה למנוע הריון, כאשר העדיפות הראשונה על בסיס הידע הרפואי הקיים הן הגלולות" מבהיר הרב מנחם בורשטיין ראש מכון פוע"ה. "ההלכה נשענת על הרפואה. ובאופן כללי מדובר בסיכון מזערי. גם הגידול בסיכון בקרב נוטלות הגלולות מסוג יסמין ויאז, מדובר על עליה של חמישה מקרים מתוך מאה אלף נבדקות ביחס למשתמשות בגלולות מסוג אחר, כאשר המחקרים האחרונים בארץ ובחו"ל מקיפים כמעט מיליון מטופלות ברחבי העולם. נכון לעכשיו, לאור הנתונים שהתפרסמו אלו שמשתמשות בגלולות מסוג זה ולא קיימות תופעות לוואי כלשהן יכולות להמשיך ובתום החודש הקרוב יתקבלו המלצות כיצד לנהוג הלאה. מי שטרם החלה ליטול גלולות קיימת עדיפות להתחיל סוג אחר"

ראש האגף לרישוי מוסדות מינהל הרפואה במשרד הבריאות ד"ר יורם לוטן ניסה להנמיך את הלהבות וטען כי "הנושא נמצא עדיין בבדיקה, הממצאים אינם משמעותיים ולא מחייבים שינוי מדיניות. צירפנו דברי הסבר לגלולה והודעה לציבור, אך זה כמובן אינו מסיר את האחריות מהרופא. לטענתו "העליהום על הגלולות אינו מוצדק".


למרות עמדה זו , סוכם בדיון כי הועדה קוראת לאיגוד הגניקולוגים לגבש המלצות בעניין הצורך בבדיקת דם לאיתור קרישיות יתר ובהתאם קוראים לרופאי הנשים להתריע בפני המטופלות על הסיכונים שבנטילת גלולות.