מי כאן הגבר?

אולי לא תוכל לקחת מאשתך את כאבי הצירים אבל אם בכל זאת אתה רוצה להיות בעל טוב, הנה כמה עצות

חדשות כיפה יעל גריינר 21/11/11 14:43 כד בחשון התשעב

מי כאן הגבר?
Divine in the Daily-cc-by-nd, צילום: Divine in the Daily-cc-by-nd

את תפקיד הגבר בלידה ניתן לחלק לשניים: מתן מענה לוגיסטי לצרכים שונים ומתן תמיכה רגשית. מרבית הגברים לא בדיוק מבינים מה פירושה של תמיכה רגשית ומה בדיוק מצפים מהם, והם נוטים להתרכז בצדדים הלוגיסטיים של העניין, ודווקא בגלל זה הכנה טובה גם לבעל היא בעלת ערך וחשיבות לא מבוטלים. נתחיל בצד הלוגיסטי, רק בגלל שאני מניחה שהרבה יותר קל לך להזדהות ולהבין מה החלק שלך בו. בגדול, יש שבעה נושאים שרצוי שיהיו בטיפולך:

א. הכנת תיק לבית החולים- מרגע ההגעה לבית החולים ועד הלידה עצמה חולפות לרוב מספר שעות, ולעיתים יותר (אפילו יום-יומיים). האישה תכין לעצמה פריטים לזמן הלידה והשעות שאחריה לפי רשימות שתשיג מחברות/ מהאינטרנט/ ממדריכת ההכנה ללידה (מגבת, בגדים וכדומה), אך עליך גם לזכור דברים לעצמך: טלית, תפילין, סידור, תהילים, אוכל/ ממתקים/ בקבוק מים, כסף קטן למכונות שתייה, עט ודף, טלפון ומטען, ולוודא שיש לכם שעון, ארנק, מפתחות, תעודת זהות של האישה ואת תיק מעקב ההיריון עם ניירת רלוונטית כולל מדבקות מהרשמה ללידה אם בוצעה.

ב. מדידת זמנים לצירים- ההחלטה מתי לנסוע לבית החולים, בהנחה שלא ירדו המים ולא היה דימום או הופיע כל סימן אזהרה אחר, מותנית במשך הצירים ותדירותם. כאן תפקידך לסייע לאשתך לתזמן את הצירים- היא תגיד לך מתי כל ציר מתחיל ונגמר ואתה תציין על דף את אורך הציר ואת המרווחים בין הצירים. בלידה ראשונה מומלץ לצאת לבית החולים כשיש ציר שנמשך דקה כל חמש דקות, למשך שעה. רק כדי למנוע טעויות נסביר ברחל בתך הקטנה- מדובר בדקה של ציר, ארבע דקות הפסקה, דקה של ציר, ארבע דקות...וכן הלאה.

ג. הסעה וליווי לבית החולים- אישה בצירים לא יכולה לנהוג לבית החולים (זה קורה רק בקומדיות הוליוודיות), במונית היא תצטרך עזרה ואוטובוס לא מומלץ...משמע הליווי שלך קריטי, דאג שהרכב יהיה תמיד בחניה קרובה, עם דלק ובמצב כשיר לנסיעה. במידה ובכוונתכם לקחת מונית, רשום את הטלפון במקום בולט וודא שכתובתכם ברורה וקלה לאיתור, אם צריך רשום לעצמך הוראות מפורטות כיצד להסביר. אם אתם מזמינים אמבולנס זה נחסך מכם, אך אם מההסעה לא ייצא אשפוז ללידה ייתכן ותצטרכו לשלם את עלותו.

ד. הסדרת מינהלות בבית החולים- בתי החולים בירושלים מחייבים רישום מוקדם ללידה, אם נרשמתם מראש הביאו את כל הניירות איתכם. בשאר בתי החולים בארץ אין צורך ברישום מוקדם וענייני הבירוקרטיה והניירת יוסדרו עם קבלתה למיון יולדות. לרוב בזמן שהאישה נקלטת בחדר לידה אתה תישלח לפתוח תיק ותצטרך לשם כך את תעודת הזהות של האישה.

ה. גורם מסייע מול הצוות- אם לא בחרתם בסיוע מקצועי של דולה או מיילדת, תגלו שהצוות תמיד נעלם לכם בדיוק כשאתם צריכים אותו. זה הזמן להיות אסרטיביים ולהשמיע את קולך אם צריך, הצוות עמוס ומי שלוחץ יותר יזכה לשרות.

ו. קשר עם ההורים- לאחר הלידה ולעיתים במהלכה תרצו לעדכן את ההורים (ולפעמים גם אנשים נוספים). במקרים רבים לאישה לא יהיה רצון או כוח לעשות זאת כך שתוכל לקחת תפקיד זה על עצמך. ודא שיש לך את המספרים של מי שיכול להיות רלוונטי וחשוב מראש עם אשתך אם הם ירצו לקבל עדכון בכל שעה או רק בשעות העבודה המקובלות. מומלץ לשלוח SMS במקביל לקבוצה במקום להתקשר, כדי שהסבתא לא תכעס במשך שנים למה לא סיפרת לה קודם. מצד שני לא כל הסבתות יודעות לקרוא אסמסים...

ז. תפילה- בין אם אתם אדוקים או חפיפניקים, כוחה של תפילה, צדקה ואמירת תהלים להצלחת הלידה ברור. יש הנוהגים להוסיף להן את פתיחת ארון הקודש כסגולה לפתיחת צוואר הרחם בשעת הלידה, אך שים לב באיזה חודש אתה מתחיל בביצוע סגולה זו, שלא תהיה לידה מוקדמת...

בצד הרגשי יש משמעות גדולה לתמיכה שתעניק לאשתך. קורס הכנה טוב יעזור לך להבין מה בדיוק מצופה ממך ובאילו אופנים תוכל לקדם את הלידה ולתמוך באשתך בצורה המיטבית. על קצה המזלג, הנה כמה דברים שתוכל לעשות כדי לקחת חלק פעיל בלידה ולתמוך באשתך באופן שיתרום להתקדמות הלידה:

א. אל תנסה "להציל" את אשתך, גם אם היא נראית כאובה היא לא זקוקה לכך שתרוץ לפתור לה את הבעיות אלא שתקשיב למה שיש לה לומר, תתייחס למהות של הדברים ותיתן פתרון הולם רק אם הוא נדרש. הרבה פעמים כל מה שהאישה רוצה זה שתאשר את התחושות שלה. היא אומרת "כואב לי"- אל תציע אפידורל, תאמר "אני יודע, ותראי איך את מתמודדת נהדר עם הכאב". כשיעבור הציר זה הזמן לדבר בצורה צלולה ולשאול אם היא רוצה לקחת אפידורל, תוך כדי צירים- לתמוך, לא להציע הצעות!

ב. הקפד על יצירת אווירה שתעודד הפרשת הורמונים מקדמי לידה ומשככי כאבים- אווירה נעימה גם מהבחינה הפיסית (ריח טוב, אור מעומעם, מוסיקה אהובה וכו') וגם מהבחינה הרגשית (עידוד מילולי, השמעת מילות אהבה וחיזוק וכו').

ג. הקפד על מניעת סיטואציות שעלולות לגרום להפרשת הורמונים מעכבי לידה- עוד לפני הלידה בקש מאשתך לספר לך איך היא מדמיינת את הלידה, מה חשוב לה שיקרה ואילו דברים אתה יכול לעשות כדי שהיא תוכל להשיג את לידת החלומות שלה, ובמהלך הלידה הקפד לבצע את מה שנדברתם עליו מראש. שמור על פרטיותה של אשתך ככל הניתן, המנע מהדלקת אורות חזקים, מדיבורים רמים, השתדל למנוע "טיילת" של אנשים בחדר וכו'.

זכור כי במהלך הלידה לא רק תינוק נולד אלא גם אמא ואבא נולדים. פנה זמן תוך כדי הלידה גם לעצמך לחוות את התהליך המרגש של הפיכתך מגבר להורה.

יעל גריינר, אימהית- דולה ברוח יהודית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן