העיקר שתהיה בריאה

"אל תחסוך במחמאות, ספר לה כמה היא יפה ונשית בעיניך, וכמה הבטן ההריונית מייפה אותה" יעל גריינר עם עצות לגבר היולד

חדשות כיפה יעל גריינר 30/10/11 15:30 ב בחשון התשעב

העיקר שתהיה בריאה
o5com-cc-by, צילום: o5com-cc-by

גוף האישה הנו אזור הגידול של העובר ומקור תזונתו הבלעדי, לכן בתקופת ההיריון יש להקפיד על בריאות הגוף באופן מיוחד. נשים רבות נוטות להיסחף אל תוך קשיי התקופה הפיסיים ולהתיר לעצמן לאכול יותר (אני אוכלת בשביל שניים), ולהימנע מפעילות ספורטיבית (אני עייפה) וכאן תפקידכם כשותפים להתפתחות העובר ולשמירה על האינטרסים שלו הוא לשמור על האישה מפני עצמה. תקופת ההיריון וההנקה הן אתגר תזונתי עצום לגוף האישה- כדי ליצור תינוק נדרשות כ-80 אלף קלוריות, והנקה בלעדית במשך חצי השנה הראשונה צורכת כ-117 אלף קלוריות נוספות. למרות זאת אכילה מאסיבית של עוגות, עוגיות ושאר ממתקים, למרות שבקלות תוביל את אשתך אל מחוזות 80,000 הקלוריות, לא תתרום הרבה לבריאותה ולהתפתחותו התקינה של עוברכם. אז מה עושים?

תזונה נכונה

במהלך ההיריון הגוף צורך כמויות גבוהות מהרגיל של ויטמינים ומינרלים מסוימים ויש צורך לאזן צרכים אלו על מנת לאפשר את התפתחותו התקינה של העובר ולשמור על בריאות האם. חשוב שאשתך תקפיד לאכול ארוחות בריאות ומסודרות במשך היום ולא תדלג על ארוחות, גם אם יש הרבה לחץ בעבודה או בלימודים. כבעל תומך יש לך אפשרות לעזור לה להקפיד על תזונה נכונה אם תפנק אותה בכריך בריא שתוכל לקחת איתה ולאכול אותו במשך השעות שהיא לא בבית או שתבשל בשבילה מאכלים בריאים. כן, "לבשל" זו לא מילה גסה, ואני אישית מכירה גברים רבים שאפילו נהנים מכך, אבל אם אתה לא מסוג הגברים המבשלים ואין לך מושג מה ההבדל בין פלפל לפפריקה (רק כדי לא להשאיר אותך באפלה אספר לך שפלפל הוא שחור ופפריקה היא אדומה. יותר מזה אתה לא צריך לדעת כרגע) תמיד אפשר להזמין אוכל מהמסעדה הקרובה או מחנות האוכל המוכן. כשאתה מבשל/ מזמין חשוב שתדע על אלו מרכיבי מזון לשים דגש. כמו בכל שלב בחיים, גם בתקופת ההיריון חשוב לצרוך מזונות ממגוון רכיבי התזונה הקיימים- פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים, סיבים תזונתיים, מים ופיטוכימיקלים. בוא נעשה את זה יותר קל- צריכה במידה הרצויה של מזונות מהקבוצות הבאות תשמור על בריאותה של אשתך ותתרום לבריאותו של עוברכם:

  1. דגנים, קטניות ומוצרי מאפה
  2. ירקות
  3. פירות
  4. מוצרי חלב וביצים
  5. בשרים ודגים
  6. שמנים ושומנים
  7. ממתקים ופינוקים (חשוב לנפש אבל לא להגזים).

בדיקות דם המתבצעות במהלך ההיריון יעקבו אחר רמות הויטמינים והמינרלים בגוף האישה ואם יתגלו חוסרים ימליץ לה הרופא על השלמת החסר באמצעים תרופתיים. כאן אתה יכול לעזור על ידי תזכורת לאשתך- אל תשאל "כבר לקחת היום ברזל?" אלא פשוט תכין לה בבוקר כוס מיץ תפוזים ולצידו הנח בנונשלנטיות את הכדור. ולמה דווקא מיץ תפוזים? ברזל נספג טוב יותר בגוף אם צורכים אותו עם ויטמין סי, ומיץ תפוזים עשיר בוויטמין זה. אם אשתך לא ממש סובלת מיץ תפוזים תוכל להכין לה מיץ עגבניות, זה עושה את אותה עבודה. מצד שני, הרבה יותר נשים לא סובלות מיץ עגבניות, כך שהכי טוב לשאול אותה מראש מה היא מעדיפה.

(ותרו על הפיצה, צילום: Kanko*-cc-by)


נושא התזונה בהיריון כה חיוני שאף מוסכם בהלכה כי נשים בהיריון פטורות מארבעת הצומות הקטנים ויש שיאמרו שאל להן להחמיר ולצום בהם, ועם זאת בט' באב ויום כיפור חייבות בצום. גם בצומות החובה יש מקום להקל במקרים פרטניים, ולכן לפני צום מומלץ להתייעץ ברופא וברב עם נתוני ההיריון הספציפיים שלכם.

עוד נקודה קטנה בנושא התזונה: לצערנו, האופנה בשנים האחרונות דוגלת ברזון. נשים רבות פיתחו עם השנים דימוי גוף לא בריא, והן מאמינות שהשמנה מכערת אותן. למרות שאין דבר יפה יותר מאישה בהיריון ושומני ההיריון רק מחמיאים לגוף, יש נשים שהתחושות שלהן לגבי השינויים הפיסיים שגופן עובר לא נעימות, ואם אשתך היא אחת מאלה חשוב שתתמוך בה ותעודד אותה. אל תחסוך במחמאות, ספר לה כמה היא יפה ונשית בעיניך וכמה הבטן ההריונית מייפה אותה. הקפד ביתר שאת לפנק אותה במאכלים בריאים כדי שהעלייה במשקל שלה תהיה על פי הרצוי, ועשה כל מחווה רומנטית שעולה בראשך כדי להדגיש בפניה עד כמה אתה אוהב אותה בדיוק כמו שהיא, לא משנה כמה קילוגרמים נוספו לה מתחילת ההיריון.

פעילות גופנית

פעילות גופנית חשובה לשמירת בריאות האישה במהלך ההיריון, כהכנת הגוף לצירים וללידה ולחיזוק הגוף ושיקומו לאחר לידה. הידעת, למשל, כי פעילות גופנית מסייעת לגוף בספיגת סידן? אם האישה הפכה לפדלאה העולה במשקל, זה זמן טוב לעזור לה להיכנס למסגרת פעילות ואם תצטרף אליה זה בכלל לא יזיק גם לך ולכרסך המתפתחת (עוד פרט טריוויה- אחוז מסוים מהגברים שנשותיהם בהריון מגלים תסמינים הדומים לאלו שנשותיהם חוות- בחילות, רעב מוגבר, השמנה ועוד...). שחיה, הליכה ופעילות אירובית מתאימים גם להיריון, אם כי לא מומלץ להתחיל בפעילות גופנית אם אשתך לא הייתה מורגלת בכך לפני ההיריון מבלי להתייעץ עם הרופא קודם. עוד תרגילים חשובים שלא דורשים הרבה מאמץ גופני וחשובים לביצוע גם לגברים הם תרגילים לחיזוק רצפת האגן הנקראים תרגילי קגל. שאל את אשתך, היא כבר תדע להסביר לך מה לעשות, ואם לא- מדריכת ההכנה ללידה שלכם תספק לכם מידע חשוב ובעל ערך בנושא השמירה על רצפת האגן.

חומרים מסוכנים

מחקרים רבים מראים כי בחשיפה למרכיבים שונים יש סכנה לבעיות בהתפתחות העובר, מומים והפלות ולכן בתקופת ההיריון חשוב להקפיד על הימנעות מחשיפה לחומרים מסוכנים. אם אשתך עובדת בתחום המחייב אותה להיחשף לחומרים מסוכנים שונים עליה לבדוק היטב לאלו חומרים היא חשופה ועם הנתונים הללו לברר טלפונית מול המרכז הטרטולוגי ממה עליה להימנע. מרכז טרטולוגי קיים בכמה בתי חולים בארץ, ניתן להתקשר לכל אחד מהמרכזים השונים ולקבל תשובה מוסמכת.

אם אשתך איננה נחשפת לחומרים מסוכנים כדבר שבשגרה אזי עליה להקפיד שלא לשאוף חומרי ניקוי חזקים (כמו סנט מוריץ למשל) וכאן התפקיד שלך- או לנקות בעצמך, או לשכור עוזרת, או לוותר על ניקיון הבית בחומרים חזקים ולעבור לנקות בחומרים אקולוגיים (טוב יותר גם לסביבה אז מה אכפת לך לנסות?). בנוסף יש להימנע מכל תרופה לא הכרחית, כאשר תרופה הנלקחת חייבת התייעצות מקדימה עם רופא/ מרכז טרטולוגי. אם אתם צורכים סמים, כנראה שזה זמן טוב להפסיק... וכן מומלץ להימנע מעישון אקטיבי ופסיבי ומשתיית אלכוהול. ההיריון הוא זמן טוב להפסיק עם חיי ההוללות ולהתחיל לסגל לעצמכם אורח חיים בריא. היה שותף מלא של אשתך בקבלת אורח החיים החדש וכך יהיה קל יותר עבור שניכם ליהנות ממנו.