הולכים ללדת בשבת

בלידה ביום חול עוד אפשר להיות קצת ספונטנים, ללידה בשבת צריך להיערך מראש. יעל גריינר מביאה כמעט כל תרחיש אפשרי. תתחילו להתכונן

חדשות כיפה יעל גריינר 19/02/12 19:13 כו בשבט התשעב

הולכים ללדת בשבת
Ori~ ויקיפדיה העברית, צילום: Ori~ ויקיפדיה העברית

אחד הדברים שיש להיערך אליהם לקראת הלידה הוא האפשרות של לידה בשבת או בחג וסביבנו אינסוף סיפורים וחוויות בנושא. אין ספק כי על כל זוג להתייעץ ולשאול את רבו באופן אישי אך מצאתי לנכון להציג את העקרונות והשאלות שיש להקדיש להן מחשבה, כיוון שרוב הזוגות לא מכירים לגמרי את כל הפעולות שיכול להיות שידרשו להן במהלך לידה בשבת והטור הזה נועד כדי שתהיו ערוכים מראש ל(כמעט)כל תרחיש אפשרי. אז נתחיל:

פיקוח נפש דוחה שבת
הקו המוביל הוא שהלידה עצמה נכנסת בגדר "פיקוח נפש" וכל הפעולות הנדרשות לצורך הלידה מותרות בשבת לכולי עלמא. הקו השני עליו יש הסכמה הנו שכל דבר היכול להקל על היולדת מותר גם הוא אך כאן נכנסות פרשנויות שונות של עד כמה. התייעצו עם הרב שלכם עוד לפני הלידה וכך תגיעו מוכנים. אני שוב רוצה להגיש- בדברים שאביא להלן אין משום פסיקה הלכתית, כל מה שכתוב כאן לוקט מפסיקות של רבנים שונים ויכול להיות שהרב שלכם פוסק אחרת, לכן אל תנהגו על פי הכתוב כאן מבלי לעשות שאלת רב קודם.

לצאת לבית חולים?
אם במהלך השבת התעורר מצב של ספק ואתם לא יודעים אם לגשת לבית החולים או לא עדיף להתקשר לחדר הלידה ולהתייעץ מאשר לצאת לדרך שכן זהו ספק פיקוח נפש ועדיף חילול שבת אחד בטלפון מסדרת חילולים בנסיעה.

נסיעה לבית החולים
הנסיעה עצמה לבית החולים לצורך הלידה מותרת לכל הדעות, אך הינה עדיין אחת הבעיות המורכבות ביותר עקב ריבוי הפעולות הכרוכות בה ליולדת ולמלווים אותה. ניתן לבחור בית חולים מרוחק יותר או בית חולים שומר שבת, אם היולדת תהיה רגועה יותר עקב כך. קיימות שלוש דרכים להגיע לבית החולים: באמבולנס, מונית או ברכב הפרטי. האפשרות הטובה ביותר הלכתית היא השימוש באמבולנס. אם הדבר אינו מתאפשר ניתן לנסוע במונית (אפילו אם הנהג יהודי, וכמובן שנהג גוי עדיף), כאשר רצוי לצלצל למונית או לאמבולנס בשינוי (ניסית פעם לחייג בעזרת כפית?) או בעזרת "שניים שעשעוה" (שני אנשים מרימים ביחד ולא כל אחד כמלאכה שלמה). השיחה צריכה להיות קצרה וללא מילים מיותרות ומותר להחזיר את הטלפון למצב המתנה למקרה והנהג אינו מוצא את המקום ויצטרך הכוונה. במידה ויש לכם צוות רפואי פרטי (רופא, אחות, דולה) מותר להתקשר עמם באותה דרך. לגבי המונית יש לעשות השתדלות מראש לתאם פתרון של תשלום במוצאי שבת כנגד עירבון (שעון) או בלית ברירה להכין כסף במעטפה נפרדת על מנת שלא יהיה צורך בהתעסקות עם ענייני תשלום. יש לתת לנהג להוציא את הכסף ולשמור את העודף אם צריך, ראו זאת כצדקה לאדם שנאלץ לעבוד ביום המנוחה עקב מצבו הכספי. הקפידו שלא יופעל מונה ולא לקחת קבלה.


תתקשרו. אבל קצרו בשיחה. והכי טוב, בררו קודם אצל הרב שלכם
(צילום: Flavia_FF-cc-by)



נסיעה ברכב פרטי
בעדיפות אחרונה נשארת אם כן נסיעה ברכב פרטי, אך אם אתם משתמשים באפשרות זו יש להקפיד על צמצום חילול שבת ככל שניתן. ניתן לצמצם את חילול השבת באמצעות העמדת הרכב מבעוד מועד בעמדה נוחה ליציאה (לחסוך רוורס), להזיז את מתג התאורה כך שלא יידלק בפתיחת הדלת, לפתוח את הרכב באמצעות מפתח ולא באמצעות השלט, לא להדליק אורות ולא לאותת כל עוד אין בכך סכנה לנהגים האחרים. מצד שני מי שאינו מתפקד היטב תחת לחץ, רצוי כי ייסע כרגיל על כל הכרוך בכך ובלבד שלא יסכן עצמו או את הנהגים האחרים.

מרגע ההגעה לבית החולים יש לומר לשומרים כי אתם ללידה דחופה (זה הזמן להציג קצת היסטריה כדי להפחית את העיכוב והאישורים של שומרים בקשר המתלבטים כיצד לנהוג) כדי שיפתחו לכם את השער מראש. במידה ולא בדקתם את הנושא בבית החולים מבעוד מועד (ורצוי מאד לשאול ביום חול) אז הגיעו עם הרכב ככל שניתן סמוך למחלקת יולדות או חדר מיון. מרגע שהיולדת ירדה, הרכב הפך מוקצה וכאן הבעיה המרכזית. ישנם בתי חולים בהם ניתן למצוא גוי אשר יחנה את הרכב ותקוו כי תמצאו אותו אחר כך, ישנם מקומות בהם מסיבות ביטחוניות ונגישות לאמבולנסים בחירום יש לפנות את הרכבים וגם זה מותר (רצוי על ידי גוי) אך הפתרון המוצלח ביותר אם יש לכם עוד מעט זמן והיולדת מסוגלת ללכת מהחניה הקרובה אז לחנות שם.

לגבי כיבוי הרכב אם אין בכך בעיה בטיחותית הרי שישנה שאלה אמיתית ועל כל אחד לשאול את רבו מבעוד מועד כיצד לנהוג אם יש היתר לפעולה בדרך שינוי. אגב, אם מדובר באזעקת שווא זהו הזמן להכיר את בית החולים מקרוב עד למוצ"ש. במרבית בתי החולים ישנם גמ"חים של עזר מציון, חב"ד וכדומה שמסייעים למשפחות החולים והם ישמחו לסייע גם לכם החל מהדלקת נרות ואוכל וכלה בסידורי לינה בבית החולים.

כניסה ורישום בבית החולים
במרבית בתי החולים כניסה נפרדת בשבת ללא צורך במעבר דלתות חשמליות, עם זאת לגבי הכניסה למחלקה לעיתים אין מנוס מדלת חשמלית, מעלית או לחיצה באינטרקום. אם הזמן לוחץ בצעו את הפעולה הנדרשת בדרך הרגילה אך אם ניתן להמתין לגוי שיפתח עבורכם ותצטרפו אליו עדיף ואם לאו עדיף לעשותה בדרך שינוי ובגרמא.

כל רישום בבית החולים המתבצע בידי הצוות, נעשה מסיבות רפואיות של בריאות המטופל וכל עוד אין צורך שהחולה יחתום על אישור כלשהו הרי שהדבר אינו בשיקול דעתכם. במידה ויש צורך בחתימה ואישור החולה או משפחתו, למשל לצורך הסכמה לזריקת אפידורל או לניתוח קיסרי, אפשר להסתפק במתן הסכמה בעל פה בנוכחות שני עדים שיכולים להיות מצוות בית החולים. הדבר אף מעוגן בחוק זכויות החולה התשנ"ו, סעיף 14 ג'.

הקלה על היולדת
מעבר להליך הרפואי הנדרש, ניתן למצוא דעות שונות לגבי מה מותר לצורך ההקלה על היולדת בשבת. עמעום אורות בחדר והשמעת מוסיקה מרגיעה הגם שמקובלים בחדרי לידה על מנת להרגיע את היולדת, אין לעשותם כי אינם הכרח וזה בהחלט זמן טוב לניגוני שבת. אם יש גוי של שבת בחדר תוכלו לבקש ממנו לעמעם את האורות- בעקיפין כמובן. בתום הלידה נמשך הטיפול באם ובתינוק/ת כחולות, אך הבעל והמלווים האחרים אין להם כל דין מיוחד עוד. יוצא מן הכלל הוא מקרה בו הבעל או המלווים צריכים לשוב ולטפל בילד חולה וכדומה אזי במידה ויש נהג גוי היכול להסיעם יש מקום להקל בכך ועל זה אין ספק שיש לעשות שאלת רב.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן