עובדות או מיתוסים - מה אתם באמת יודעים על הריון?

השורות הבאות ינפצו חלק מהמיתוסים הקשורים להריון ואולי יפתיעו חלק מכן אבל אין כל ספק שמיתוסים בהריון ימשיכו להוות בסיס לעצות שמקבלות ההרות.

חדשות כיפה פרופ' שרון מסלוביץ, בית החולים ליס ליולדות ונשים 18/08/19 16:23 יז באב התשעט

עובדות או מיתוסים - מה אתם באמת יודעים על הריון?
צילום: shutterstock

מיתוסים ואמונות מלוות את האנושות אלפי שנים וחוצים גבולות ודתות. מיתוסים אלה התפתחו והשתכללו במשך דורות, בעיקר במהלך ההיריון ולעיתים מכתיבים את ההתנהלות בהריון, ולמרבה הפלא, אומצו בחלקן על ידי הצוות המטפל וכך הגיעו ל"קונצנזוס".  
הסיבות לפריחתן של ה"אמונות העממיות" בהריון הינן רבות וכוללות בין היתר את המסתורין שעוטף את התהליך, עובר בלתי נראה המתפתח ברחם, תוצאות כבדות משקל עם יכולות שליטה מאד מוגבלת בהן ועוד.

מיתוסים בשלב ההכנות להריון:

אני לוקחת גלולות כבר 5 שנים, כמה זמן אני צריכה להתנקות לפני ההיריון?
אין כל צורך רפואי להפסיק גלולות קודם לניסיונות ההתעברות. המרכיב הפעיל בגלולה נעלם מהגוף שעות ספורות לאחר נטילתה וללא קשר למשך הנטילה. לגלולות אין השפעה על מהלך הריון או על העובר. יש חוקרים הטוענים כי התעברות בביוץ הראשון לאחר הפסקת גלולות מוביל לשיעור תאומים כפול מהממוצע אך גם לכך אין די ביסוס עובדתי .

אנו רוצים להתחיל בניסיונות להרות. האם לעשות מעקב זקיקים? ערכות ביוץ?
כאשר הוסת מגיע בכל חודש אין כל יתרון למעקב זקיקים או לערכות ביוץ. פעולות אלה לא מגבירות כלל את סיכויי ההתעברות. אז איך ניתן לדעת בכל זאת מתי הביוץ? מרבית הנשים יודעות להגיד מתי צפוי הדימום הבא על פי סדירות מסוימת בווסת. הביוץ יתרחש כשבועיים לפני הוסת הבאה. שיטה זו יעילה לפחות כמו כל ערכת ביוץ או מעקב זקיקים.

כמה זמן צריך להמתין בין הפלה לבין ניסיון נוסף?
למעשה, אין כל יתרון בהמתנה בין הפלה להעברות. סיכויי הצלחת ההיריון אינם תלויים כלל בתקופה שעברה מההפלה להתעברות שלאחריה. רירית הרחם לא צריכה "להתנקות" לאחר הפלה משום שההריון הבא יגיע לאחר הביוץ ורירית הרחם שמגיבה להורמונים המופקים בביוץ ולאחריו תהיה כבר מוכנה לקראת הביצית המופרית.

הריתי בהיותי על גלולות/אנטיביוטיקה, האם העובר ניזוק?
אין כל נזק בהריון תוך כדי נטילת גלולות ואין כל צורך בביצוע הפלה. גם נטילת אנטיביוטיקה סביב ההתעברות לא תזיק לביצית המופרית אך עם היוודע ההיריון יש להיוועץ ברופא באשר להמשך האנטיביוטיקה.

רנטגן והריון
אחד המיתוסים הכי קשים לניפוץ הוא הקשר בין קרינה בצילום רנטגן לבין מומים עובריים. אני לוקח אחריות מלאה ומגובה בעשרות מחקרים באשר למשפט הבא: אין כל מניעה מביצוע צילומי רנטגן בהריון וזה כולל צילומי חזה, גפיים, שיניים (גם צילום פנורמי). גם כמות אדירה של 200000 צילומי חזה רצופים לא יזיקו לעובר המתפתח. אמרה זו אין בה כדי להפחית את שיקול הדעת באשר לנחיצות הצילום אך הקו המנחה הוא: אין למנוע מהרה צילום רנטגן הנחוץ לצורך אבחון או קביעת טיפול.

טיפולי שיניים בהריון
כל טיפולי השיניים מותרים בהריון כמו גם אלחוש מקומי מותר עם ובלי אדרנלין. באופן ספציפי: סתימות וטיפולי שורש מותרים בהריון תחת אלחוש מלא כמו גם עקירות כירורגיות (אם כי צפוי דימום מעט מוגבר). הגיינת הפה חשובה ביותר בהריון ואין להזניחה משום שישנם מחקרים הקושרים הגיינת פה ירודה לסיבוכי הריון כלידה מוקדמת ורעלת אך אין כל מחקר המצביע על נזק כלשהו להרה או לעוברה כתוצאה מטיפולי שיניים וניקוי אבנית.

מיתוסים לאחר לידה

הנקה ומניעת הריון
רבות נחקר ונכתב על יתרונותיה של ההנקה. אמונה רווחת היא כי הנקה מלאה מהווה אמצעי מניעה מצוין בפני הריון לא רצוי. האמת קצת שונה ומפתיעה. הנקה מלאה אכן מונעת ביוץ במרבית המקרים בחודשיים שלאחר הלידה אבל יעילותה כאמצעי מניעה יורדת באופן מהיר כבר בחודש השלישי. כמו כן הנקה שאינה מלאה לא מספקת את אותה מידה של הגנה בפני הריון ולכן מומלץ ליולדות להשתמש באמצעי מניעה נוסף במהלך ההנקה. קיימת המלצה ברורה לדון באמצעי מניעה כבר בביקור הראשון לאחר הלידה , בתום משכב הלידה.

המרווח הרצוי בין הריונות
המרווח הרצוי בין לידה להריון נוסף עדיין שנוי במחלוקת. מרבית המחקרים העוסקים בנושא ממליצים על מרווח אופטימלי בין לידה ללידה שאחריה של כ 18 חודשים, כלומר המתנה של כ 9 חודשים עד נסיונות התעברות לאחר לידה. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בשיעור גבוה יותר של לידות מוקדמות ועוברים קטנים בהריונות רצופים עם מרווח קצר בינהם.

לפרטים אודות 'בית החולים ליס ליולדות ונשים' הקליקי


הכותב: פרופ' שרון מסלוביץ, מנהל מיון נשים ויולדות בי"ח "ליס" ליולדות ונשים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן