עד מתי כדאי להניק? התשובה מורכבת 

לפעמים התינוק רוצה להמשיך לינוק למרות שלך זה בכלל לא מתאים, ולפעמים את רוצה להפסיק להניק, אבל רגשות האשמה… לאלינה ברקן יש כמה תשובות ופתרונות עבורכם

חדשות כיפה אלינה ברקן 20/06/17 15:23 כו בסיון התשעז

עד מתי כדאי להניק? התשובה מורכבת 
הנקה, צילום: shutterstock

 לא פעם נשים שואלות אותי עד מתי מומלץ להניק, ואני תמיד מתלבטת איך לענות.

מצד אחד, ארגון הבריאות העולמי, משרד הבריאות, UNICEF ועוד ארגוני בריאות למיניהם ממליצים המלצות בנוגע למשך ההנקה, על סמך יתרונות לאם ולילד (אסקור המלצות שונות בהמשך). מצד שני, כל אישה מונעת מסיבות שונות. יש נשים שמניקות בגלל ההטבות הבריאותיות שהארגונים האלו מציינים אבל הרבה נשים מתחילות וממשיכות להניק בגלל האספקט הרגשי, הקשר שנוצר ביניהן לבין ילדיהן סביב ההנקה.

התשובה לשאלה מורכבת מאחר והנקה היא לא רק קלוריות ומערכת חיסון, ולא רק בריאות השד. הנקה היא קרבה, קשר, חיבור, נחמה, רגיעה, הרדמה, תעסוקה (פתרון לשעמום), הסחת דעת (לפעמים צריך קצת שקט). לכן, סיבות בריאותיות אינן השיקול היחיד כשבוחנים עד מתי להניק.

מין הסתם הרבה נשים מניקות גם בגלל ההטבות הבריאותיות וגם בגלל הקשר הפיזי והרגשי.

בחברה שלנו נוטים, לעתים, להתייחס לאספקטים הרגשיים האלו כדבר פסול. מי לא שמעה את המשפט "תזהרי שהוא לא יירדם רק בהנקה. הוא עלול לא להבדיל בין שינה לאוכל", או "שלא תהפכי למוצץ". המשפטים האלו מתאימים לגישה של נשים מסוימות ואני חושבת שאם מישהי רוצה שלילד שלה יהיה מוצץ כדי שידע להירדם בעצמו, זה בסדר גמור!

הקושי מגיע כשלאישה מסוימת כן נוח ומתאים כשהילד שלה נרדם תוך כדי הנקה, או נרגע עליה. החברה משדרת לה שזה לא בסדר או שהיא עושה טעות בלתי הפיכה אם היא נותנת לילד שלה לינוק מסיבות אחרות חוץ מאוכל.

נשים שמניקות תינוקות מעבר לגיל 4 חודשים (גיל שבו התינוק כבר מאוד מודע לסביבתו) מבינות שההנקה היא לא רק אוכל. וזה בסדר. כך זה כנראה אמור להיות.

גם אם תינוק או פעוט נרדם תמיד בהנקה, בסופו של דבר הוא ילמד גם להירדם בלי זה. יתכן וזה יקרה באופן טבעי ויתכן וההורים יצטרכו לעבור תקופה של מעבר וגמילה אבל בסוף זה קורה. הרי אין ילדים (לידיעתי) בני 18 שלא מצליחים להירדם בלי שאמא שלהם תניק אותם...

ועכשיו בחזרה לשאלה "עד מתי מומלץ להניק?"

מסיבות בריאותיות, ארגון הבריאות העולמי (WHO) ואף ארגון UNICEF ממליצים על הנקה מלאה עד גיל 6 חודשים ולהמשיך להניק במקביל למתן מזון מוצק מותאם לצרכי הילד עד גיל שנתיים  ואף יותר.

הופתעתי (לטובה) לגלות שההנחיות של משרד הבריאות של ישראל השתנו וכיום ממליצים על הנקה מלאה עד גיל 6 חודשים והנקה משולבת עם מזון מוצק כל עוד האמא והתינוק חפצים בכך. אין המלצה לגיל גמילה מהנקה.

למרות שמומלץ להניק תינוקות בהנקה מלאה במשך 6 החודשים הראשונים לחייהם, עדיין יש נשים שקשה להן לעשות גם את זה. לא כולן מתחברות להנקה ולכן, ההמלצה שלי היא להמשיך להניק כל עוד ההנקה טובה גם לאם וגם לתינוק/פעוט. ברגע שאחד מהצדדים רוצה להפסיק, צריך לכבד זאת!

אם הילד לא רוצה לינוק יותר, יתכן והאם תתאכזב אבל היא צריכה לכבד את רצונותיו. לפעמים ילדים עושים "שביתת הנקה" באופן זמני והאם המניקה יכולה להמשיך לשאוב חלב במשך תקופה כדי לשמר את תפוקת החלב ולהמשיך להציע לילד לינוק. אבל אם עבר שבוע (או שבועיים) ללא הצלחה, כנראה שהילד החליט סופית וכדאי להשלים עם המצב.

אם האם היא זו שרוצה להפסיק והילד רוצה להמשיך, למרות רגשות האשם העלולים לצוף אצל האם, כדאי שהאם תכבד את רגשותיה ורצונותיה ותגמול את הילד מההנקה, בלב שלם.

השאלה שמגיעה אחרי שאלת ה"עד מתי" היא, איך לגמול תינוק/פעוט יונק, שרוצה להמשיך לינוק?

הדבר הראשון והכי חשוב, הוא להיות שלמה עם ההחלטה שלך! אם את עוד מתלבטת, כנראה שעדיין לא הגיע הזמן לגמילה. את צריכה להיות שלמה עם ההחלטה כדי שלא תשדרי לילד מסרים כפולים. אם לא תהיי עקבית, זה יבלבל אותו ויסבך את תהליך הגמילה.

אני ממליצה על הורדת כמות ההנקות בהדרגתיות (כל כמה ימים להוריד עוד הנקה) עד שאת מגיעה להנקה אחת ביום. (מומלץ להוריד קודם כל את הנקות הלילה ורק אז להוריד את ההנקות במהלך היום).

במשך כמה ימים תתכונני, בדיבור עם הילד, לקראת גמילה. תספרי לו שבעוד כמה ימים הוא כבר לא יינק ותתחילי לנסות לזהות מהו הצורך של הילד כשהוא מבקש לינוק. האם זה רעב? צמא? צורך בקרבה? צורך ביחס? שעמום? עייפות? ותחשבי איך לתת מענה לצורך הזה. אפשר לתת משהו לאכול או לשתות. סתם לחבק או להקריא סיפור. או דווקא לצאת מהבית וללכת לגן השעשועים. בפעם האחרונה שבו תניקי אותו, תכיני אותו לקראת האירוע. כשהוא מסיים תגידי לו להגיד שלום (לא לך. רק להנקה) והיי שלמה עם עצמך!

בהצלחה!

 

אלינה ברקן היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, דיאטנית קלינית B.Sc, יעוץ הנקה בבית היולדת או בבית החולים, מגיעה למודיעין, יישובי מבואות ירושלים, ירושלים, מעלה אדומים, גוש עציון

rebarkan@gmail.com, 052-8620402