מטרום ההיריון ועד הלידה, הבדיקות שלא תרצי לפספס

אתם בהיריון? מתכננים להיכנס להיריון? מבולבלים מכל סוגי הבדיקות והמעקבים שצריך לעשות? אנחנו כאן לעשות לכם סדר, עם מעקב היריון שלם וברור, כל מה שרציתם לדעת. ושיהיה במזל טוב

חדשות כיפה פרופסור מסלוביץ, סגן מנהל בית החולים "ליס" ליולדות ונשים 14/11/19 17:30 טז בחשון התשפ

מטרום ההיריון ועד הלידה, הבדיקות שלא תרצי לפספס
מעקב הריון, צילום: shutterstock

כמו בכל דבר אליו צריך להתכונן מראש גם מעקב ההיריון מתחיל עוד לפני ההיריון.
בשיחה שערכנו עם פרופסור שרון מסלוביץ סגן מנהל בית החולים ליס למדנו על כל הבדיקות והמעקבים שמומלץ לבצע לפני ובמהלך ההיריון, ואלו ההמלצות שלו לשלבים השונים:  

רגע לפני

לאישה המתכננת להיכנס להיריון נמליץ לקחת חומצה פולית כשלושה חודשים טרם הכניסה להיריון, דבר זה מוריד בצורה ניכרת את הסיכון למומים במערכת העצבים של העובר.
לרוב הזוגות אנחנו ממליצים לעשות ייעוץ ובדיקות גנטיות לפני ההיריון.
בדיקה נוספת המומלצת לפני ההיריון היא בדיקת פאפ סמיר לנשים שלא ביצעו אותה בשנתיים האחרונות, שהיא בדיקה של משטח צוואר הרחם לאיתור נגעים קדם ממאירים.
עוד נמליץ לאישה טרם ההיריון לבדוק את הסטטוס החיסוני שלה ולוודא כי היא מחוסנת מפני מחלות זיהומיות אשר כנגדן לא ניתן לחסן אותה במהלך ההיריון כדוגמת חיסון נגד אדמת או חצבת.
מעבר לכך כל אישה שיש לה בעיה כרונית כמו יתר לחץ דם, סכרת או בעיות אחרות רצוי שתגיע לייעוץ טרום הריוני במרפאה להיריון בסיכון גבוה.  
אצלנו "בליס" יש מרפאה מתקדמת להיריון בסיכון גבוה הנותנת את המעטפת והמענה לכל בעיה ותמיכה לאורך כל הדרך עד הלידה.

שליש ראשון

מעקב ההיריון יתחיל ממפגש ראשוני של האישה עם רופא בסביבות שבוע 7 להיריון, בפגישה זו נעשה סדרת בדיקות דם כלליות ואולטרסאונד, שמטרתו היא לוודא שההריון בתוך הרחם, קיום דופק עוברי, מספר עוברים, ואימות גיל ההיריון.
בפגישה זו האישה תקבל את כל המידע על מעקב ההיריון העתידי והבדיקות הבאות ותצויד בסרגל היריון אישי. 

הבדיקה הבאה היא סקר שליש ראשון ושקיפות עורפית, בדיקה זו מתבצעת בין שבוע 11 ל14 וייעודה לאתר מומים בעובר. בבדיקה זו נבדוק את עובי קפל העור הנמצא בעורף של העובר שם מצטבר נוזל הלימפה, במידה ולעובר יש בעיות כרומוזומליות או מומים אחרים כגון בעיות לב נוזל הלימפה יצטבר ביתר, וכך נוכל לקבל בשלב מוקדם של ההיריון מידע על בריאותו של העובר.
בדיקה זו משולבת עם בדיקת דם המאפשרת איתור מדוייק יותר של בעיות עובריות.

שליש שני

בשבוע 15-16 מומלצת סקירת מערכות ראשונה, שהיא בדיקת אולטרסאונד בה סוקרים את מבנה אברי העובר על מנת לאתר מומים. היתרון של בדיקה זו לעומת הסקירה השניה והמאוחרת הוא שבמידה ויש מומים המצריכים הפסקת היריון תהיה אפשרות לעשות זאת בגרידה ולא בלידה שקטה.

בשליש השני בין השבועות 16-19 מומלץ לבצע בדיקת דם הנקראת חלבון עוברי שמתווספת לבדיקה שערכנו סמוך לשקיפות העורפית באיתור מומים או בעיות כרומוזומליות עובריות. 
במידה ומתעורר חשד לבעיה עוברית, בין אם מום או רמז לבעיות כרומוזומליות, נמליץ לבצע דיקור מי שפיר בין השבועות 16-20. בבדיקה זו אנו לוקחים דגימה ממי השפיר שמקורם למעשה בשתן העוברי, על מנת למצות די.אן.איי עוברי מהנוזל ולבדוק את תקינותו. 

סקירת המערכות השניה תתבצע בשבוע 22 להריון בה נעשה שוב אולטרסאונד וסקירה של העובר מכף רגל ועד ראש בכדי לראות שאין מומים.

צילום: shutterstock


בשבוע 24 נעשה בדיקה הנקראת העמסת סוכר, שהיא למעשה בדיקת דם המתבצעת כשעה לאחר שתיית מיי סוכר, במידה והבדיקה עוברת את הסף של 140 מג תתבצע העמסת סוכר נוספת של כמות כפולה של מיי סוכר, במהלכה יילקחו 4 בדיקות דם במהלך 3 שעות הבדיקה.
בדיקה זו נועדה לאבחן סופית האם מדובר בסכרת הריונית.
לאישה שיש לה סוג דם שלילי (כ12% מהאוכלוסייה) נבצע בשבוע 28 חיסון אנטי די, חיסון הנועד למנוע את ייצור הנוגדנים של האם כנגד תאי הדם העובריים. 

שליש שלישי

סקירה שלישית מתבצעת בין שבוע 30 ל32 והיא סקירה המכוונת בעיקר למוח וללב של העובר היא נועדה לעקוב אחרי אותם איברים הממשיכים את התפתחותם בצורה ניכרת אחרי הסקירה השניה. בדיקה זו לא נמצאת בסל הבריאות ומבצעים אותה במרפאות פרטיות בלבד.
למי שלא עושה סקירה שלישית נעשה בשבוע 32 הערכת צמיחה של העובר כדי לאתר עיכוב בצמיחה ובגדילה. 

בשבוע 35 נמליץ על ספירת דם ותרבית שתן, כהכנה לקראת הלידה בספירת הדם נבדוק את רמת ההמוגלובין ואת מס' הטסיות (ישנו מס' מסוים של טסיות אשר מתחתיו לא ניתן לקבל אפידורל)

אנו ממליצים לבצע ניטור דופק עוברי בשבוע 37 - 38. ניטור זה יכול לרמז על התפקוד השלייתי. במצבים בהם יש חשד שהעובר גדול או קטן באופן חריג, נבצע גם הערכת צמיחה בשבועות אלה. משבוע 39 ואילך נבצע מעקב היריון עודף שכולל ניטור עוברי, אולטרסאונד ובדיקת אחות ורופא. בדיקות אלו מבוצעות במסגרת בי"ח "ליס" ליולדות ונשים ללא צורך בהפנייה או טופס 17.

זהו מעקב הריון שלם, ושיהיה לכולם בבריאות ובמזל טוב!