מה עדיף: אפס הפרדה או שינה טובה?

אחת ההחלטות הראשונות שלכם כהורים היא היכן ישהה התינוק מרגע הלידה ועד השחרור הביתה: בתינוקייה או צמוד לאם, בדקנו מה היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף שערי צדק 25/03/18 14:36 ט בניסן התשעח

מה עדיף: אפס הפרדה או שינה טובה?
צילום: SHUTTERSTOCK

אחת ההחלטות הראשונות שלכם כהורים היא היכן ישהה התינוק מרגע הלידה ועד השחרור הביתה: בתינוקייה או צמוד לאם. מחד, טיפול בתינוק ברגעיו הראשונים מרגע שיוצא לאוויר העולם משפיע רבות על חוויית המעבר שלו לחיים שבחוץ, ומאידך, שני הלילות הקרובים יהיו אולי ההזדמנות היחידה לקבל מעט מנוחה לפני שחוזרים הביתה. 

כדי לסייע לכם להגיע להחלטה, שאלנו מומחים מהמרכז הרפואי שערי צדק, וגם שתי יולדות שמספרות מה גרם להן להחליט והאם בדיעבד היו אולי בוחרות אחרת.

פרופ' ארנון סמואלוב, מנהל אגף נשים ויולדות במרכז הרפואי שערי צדק מסביר:
"בשנים האחרונות פרץ לחיינו 'טרנד' 'אפס הפרדה. אפס הפרדה זה מצב בו האם והתינוק אינם נאלצים להיפרד כלל לאחר הלידה. במרכז הרפואי שערי צדק, חדרי ביות מלא המאפשרים לאם להישאר עם התינוק מרגע הלידה. החדרים מאובזרים בצורה נוחה המאפשרת האכלה, טיפול בדיקות והדרכות בחדר היולדת". 

פרופסור ארנון סמואלוב

פרופסור ארנון סמואלובצילום: יח"צ שע"צ

לשאלתנו האם יש מצבים רפואיים הדורשים אפס הפרדה או להיפך, מצבים המחייבים השארת תינוק בתינוקייה, משיב פרופ' סמואלוב כי אמנם מחקרים מסוימים מצאו קשר בין שהיית התינוק צמוד להורים ובין שיפור מדדי התינוק. אולם, אין כל פסול בהשארת התינוק בתינוקייה, ועל כן מציע להשאיר את ההחלטה בידיים של היולדת. 
"כמובן", כך הוסיף, "במקרים רפואיים חריגים, למשל אם התינוק אובחן עם צהבת, או שהיולדת אינה במצב כשיר לטפל בתינוק לאחר הלידה אנו כמובן נמליץ על השארת התינוק בתינוקייה".

גב' חווה חכם, אחות ראשית של חדרי הלידה בשערי צדק מספרת כי למרות העלייה בשיעור הנשים הבוחרות בביות מלא, עדיין מדובר בכ-30% מהיולדות בממוצע.  

"נשים שבדרך כלל בוחרות בביות מלא הגיעו עם החלטה חד משמעית", כך מציינת, "אנחנו בצוות רוצות לתת להן את כל האופציות, ומשתפות פעולה עם כל החלטה שלהן, בתנאי שמצב האם והתינוק מאפשר זאת". 
"בנוסף לביות מלא ישנה אפשרות לשהיית לילה במסגרתה ניתנים שירותי תינוקייה, והתינוק יכול לשהות לצד האם החל מחצות. כך נחסכת מהאם קימה באמצע הלילה לתינוקייה, היא יכולה במהלך היום להתרחץ ולאכול בנחת ושניהם מרוויחים זמן משותף במהלך הלילה".


חוויה ומקצועיות
"בלידה חשובים שני דברים: החוויה והמקצועיות. בדרך כלל השניים הולכים יחד. % 99.9  מכלל הלידות, מתנהלות באופן תקין. אך במקרים מסוימים, ניאלץ לתת חוות דעת מקצועית שלא תמיד תיקלע לשאיפת היולדת", מסבירה גב' חכם. "גם במקרים אלה נעשה את מרב המאמצים כדי שהיולדת תהיה מרוצה. אביא דוגמה חיה מהבוקר. יולדת שילדה בלידה טבעית ללא אפידורל, והגיעה מגובשת לגבי הביות המלא. למרבה הצער לתינוק היו בעיות נשימה, והוא נזקק להשגחה רפואית. העברנו את היולדת למחלקה בה יש חדרי ביות מלא והתינוק שהה בתינוקייה למשך הלילה עד שהתייצב והצטרף אליה. קרו גם מקרים בהם יולדת בחרה ביות מלא והרגישה שזה 'גדול עלייה', והיא זקוקה למנוחה. כמובן שמילאנו את רצונה".

חדר ביות מלא בשערי צדק

חדר ביות מלא בשערי צדקצילום: יח"צ שע"צ

 

"לקחת אחריות על מה ששלנו"  -  קולה של יולדת שבחרה בביות מלא 

שם: ה.ה.
לידה מס': 5
שהות: ביות מלא!
רקע: הילה ילדה את בתה החמישית בשעה טובה בליל שבת האחרון, ובחרה זו הפעם השנייה באפשרות של ביות מלא. הלידה התרחשה מהר מהרגיל, לפני שהספיקה לעלות למיון יולדות, בחניון בית החולים. 

שלמה עם החלטתך?
"שלמה לחלוטין. זו הפעם השנייה שאני בוחרת בביות מלא בשערי צדק. החדרים ערוכים עם כל האביזרים הנדרשים. הצוות קשוב. ביות מלא מאפשר היכרות טובה עם הילד. בפעם הראשונה חוויתי מה קורה עם התינוק לאחר הלידה. כל הבדיקות השגרתיות, כולל בדיקת שמיעה ו- PKU בוצעו בנוכחותי, הצוות אף שאל אם אני מעוניינת שהתינוקת תהיה עליי בזמן הבדיקות וזה היה מאוד חשוב עבורי", מספרת. 

מה דעתך על מנוחת הלוחמות?
"אני לא מפחדת מחוסר שינה ומאמינה כי קרבה רציפה בין התינוק והאם מניבה קשב אימהי טוב יותר. עלינו לקחת אחריות על מה ששלנו. יתרה מכך, אני מאמינה שהמשפט 'קשה באימונים, קל בקרב', ממש נכון במקרה זה. באווירה נוחה ונעימה כמו במחלקת היולדות, קל יותר להכיר את התינוק, ההיכרות המעמיקה בבית החולים מקלה על החזרה הביתה. המנוחה כבר תגיע בהמשך", כך טוענת. 
 

תינוקיה בשערי צדק

תינוקיה בשערי צדקצילום: יח"צ שע"צ

"שינה טוב = כוח להמשיך"  -  קולה של יולדת שבחרה בתינוקיה

שם: ע.מ.ש

לידה מס': 1
שהות: בתינוקייה לסירוגין
רקע: הלידה ארכה זמן רב, הצירים החלו בלילה שלפני והיולדתעדי בילתה 12 שעות בחדר לידה עד תחילת הלידה הפעילה. העייפות המצטברת, כולל האדרנלין שחוותה בלילות שלפני הלידה גרמו לה להזדקק למנוחה טובה שתיתן לה את הכוח להמשיך.

 

בראייה לאחור היית שוקלת אפשרות של ביות מלא?
" אילולי הייתי ישנה לילה רצוף לאחר הלידה כפי שעשיתי לא היו לי הכוחות להמשיך ולטפל בקטן. הלילות הללו נתנו לי את הכוח להתאושש מהלידה, לקום רעננה ולתפקד כמו שצריך.. עוד יהיו לי הרבה לילות לקום לתינוק. האחיות בתינוקייה מקסימות ומאד מנוסות. בכל פעם שהגעתי לטפל בתינוק הוא היה רגוע ונינוח. אז אני שלמה עם החלטתי".

 

ידיים (לא) זרות 
"מתוך החשש כי התינוק נתון לטיפול של ידיים 'זרות' בתינוקייה, נשים רבות לוקחות על עצמן טיפול שלעיתים לא יכולות לעמוד בו בשל מצבן הרפואי והנפשי. אני מודה שהבחירה קשורה מאוד לחוויית הלידה, אך מי שמרגישה מותשת, אין סיבה שלא תפנה לקבל את העזרה הדרושה. הצוות מאפשר לכל יולדת רמת קרבה שהיא בחרה ואינו מתערב יותר מדי. אני מרגישה שהתינוק בידיים טובות".