מה לעשות כדי לגרום לתינוק להתפתח?

השנה הראשונה בחייו של תינוק היא קריטית להתפתחותו, מה ניתן לעשות כדי לעודד התפתחות טובה ונכונה של הילד? מדריך

חדשות כיפה ד"ר דורית שמואלי, נוירולוגית ילדים, מנהלת תחום התפתחות הילד בשירותי בריאות כללית מחוז ירושלים 27/12/17 17:06 ט בטבת התשעח

מה לעשות כדי לגרום לתינוק להתפתח?
לישון כמו תינוק. חלום., צילום: shutterstock

מזל טוב! תינוק חדש בא לעולם. העולם רחב ידיים ורב גוונים, אבל עולמו של התינוק מצומצם בהרבה. בתוך עולמו הקטן עושה התינוק את צעדיו הראשונים להיכרות עם הסביבה. בתוך העולם העוטף והמגונן עליו צריך לספק לו את כל הנדרש להתפתחותו התקינה. איך עושים זאת? מה כדאי לדעת? בכתבה הבאה אנסה לתת כמה תובנות בסיסיות.

קודם כל, חשוב לדעת כי המח שלנו נולד לא בשל, והוא זקוק לפעילות וגריה מתאימים כדי להתפתח בצורה תקינה. גירויים אלה צריכים להיות תואמים לגיל התינוק, למזגו, לאישיותו ולנטיות ליבו.

השנה הראשונה לחיים קריטית במיוחד מבחינה התפתחותית. אם בתקופה קריטית המוח לא מקבל את הגירויים הנכונים- הוא לא יתפתח כראוי.. לכל תחום התפתחות יש תקופה קריטית משלו, והתפתחות תקינה בתחום אחד מושפעת מהתפתחות בשאר התחומים. כך למשל, כדי שתינוק ילמד כי כיסא הוא אותו כיסא גם כשמביטים בו מהצד וגם כשמביטים בו מלמעלה, הוא צריך להיות יכול לראות אותו מכיוונים שונים. כלומר הוא צריך ראיה תקינה והוא צריך לנוע במרחב. במקביל צריכה להתפתח היכולת השכלית להבין כי דברים נשארים אותם דברים בעולם, גם אם זווית הראיה משתנה.

 

מתנות לתינוקות

בחרו את הצעצועים הנכוניםצילום: shutterstock

באופן רגיל, תינוק בריא הנמצא בסביבה תומכת המכוונת לצרכיו, יתפתח יפה. כדי לעודד התפתחות זו עלינו לספק לו הזדמנות, מרחב וחומרים לפעילויות. להרבות במשחק, לדבר אליו, לשיר לו, לחשוף אותו לעולם שסביב, לקרוא בשמות לאנשים, חפצים, פעולות וכל מה שמקיף אותנו. תינוק בריא יתעניין בכל. אפרט מעט בכל תחום:

התחום המוטורי

בחודשים הראשונים לחיים ההמלצה היא לישון על הגב, שכן בתנוחה זו יורדת שכיחות מוות בעריסה. בשעות הערות, לעומת זאת, חשוב שתינוקך יהיה על הבטן. מכאן מתחילה ההתפתחות המוטורית- תחילה הרמת ראש, אחר כך ראש וצוואר, בהמשך תמיכה עם הידיים, התחלת התרוממות העכוז וסיבובים סביב ציר. בהמשך התינוקות מתחילים להתקדם (או לזחול לאחור) ולנסות להתיישב. רב התינוקות מגיעים לזחילה בשלה, על 4, עד סביב גיל 11 חודשים. כדאי לפזר משחקים סביב התינוק , כדי שתהיה לו מוטיבציה להרים את הראש והגוף ולנסות להתקדם לעבר המשחק. אם התינוק מוחה- אפשר להרימו לזמן קצר ולהחזירו למשטח. ככל שיעבור הזמן הוא יתחזק ויבכה פחות. תוכלי להיעזר באפליקציית התפתחות הילד שפיתחה כללית, המציעה מבחני התפתחות מתואמים לפי כל שלב בהתפתחות, מעקב אחר ביצועים, התייעצות עם מומחים ועוד.

סביב גיל 4-5 חודשים תינוקות מתחילים להושיט ידיים לחפצים, תחילה רק לאחוז, בהמשך להעביר מיד ליד וסביב גיל 6-8 חודשים גם לחקור את החפצים. דאגו שיהיו סביב הילד חפצים שאפשר לשחק בהם ולחקור אותם ללא חשש (לא קטנים מדי או מתפרקים).  בעגלה, תלויים מעליו, מונחים לידו- הוא כבר ימצא מה לעשות בהם.

בגיל 9-10  חודשים  רוב התינוקות כבר יושבים. אפשר לתת להם חתיכות קטנות של אוכל מוצק והם יאכלו אותם, ישחקו בהם ותוך כדי כך ישכללו את האחיזות העדינות בכף היד.

אם תינוקכם מתקשה מאוד להחזיק את הראש ולהרימו בגיל 3-4 חודשים, ממעט בתנועה בגיל חצי שנה, או כלל לא מתקדם לעבר ישיבה וזחילה בגיל 9 חודשים, אם הוא אינו מתעניין בחפצים או לא חוקר אותם- פנו אל רופא הילדים לייעוץ.  

התחום השפתי

ינוקות מתחילים להתאמן בהוצאת קולות כמעט מלידה. הם לומדים כי לקולות שהם מוציאים יש השפעה על סביבתם. כשהם בוכים- מישהו ניגש אליהם, מרגיע אותם. מהר מאוד הם מתחילים להשתמש בקולות כדי להסב את תשומת לבנו אליהם. ככל שעוברים החודשים, הצלילים שמוציא התינוק הולכים והופכים מובחנים יותר. מקולות קריאה, צעקה וגרגורים, הם עוברים להברות ( BA,DA,GA,MA) . בהמשך ההברות  מצטרפות זו לזו (BABA,DADA, MAMA וכו') ומתחילות להפוך למילים. סביב גיל חצי שנה כמות הקולות שהתינוק מוציא הולכת ועולה, והם הופכים מגוונים יותר ויותר. תגובתנו לצורת תקשורת זו תעודד או תפחית את המלל. אם בכל פעם שתינוק "ידבר" יענו לו, הוא ילמד שזו דרך טובה ליצור אינטראקציה עם הסביבה. לכן- דברי איתו במילים ובמשפטים קצרים ופשוטים. עצרי וחכי שהוא "יענה". דברי את היום יום, ספרי לו מה את עושה. כך מתחיל להיווצר השיח האנושי. הראי לו דברים. קראי להם בשם. הוא ילמד לקשר בין צליל המילה לחפץ או לאדם ובהמשך, גם ינסה לחקות את הצליל ואחר כך את המילה.

 

צעצועים

צעצועיםצילום: shutterstock

אם תינוקך שקט יתר על המידה, אם סביב גיל חצי שנה כמות הקולות שמוציא פוחתת ולא עולה, אם לקראת גיל שנה אינו מגיב לשמו, לא מזהה שמות של אנשים או חפצים מוכרים או לא מזהה סיטואציות יום יומיות – למשל, נרגש לקראת אמבטיה או אוכל שמכינים לו- כדאי להתייעץ עם רופא הילדים וגם לבצע בדיקת שמיעה, במכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי של כללית "לב תלפיות" ובמכונים אחרים של כללית הפזורים ברחבי ירושלים וסביבותיה.

התחום החברתי

האדם הוא יצור חברתי מטבעו. רובנו חיים במשפחות, קהילות, מעגלים שהולכים ומתרחבים. גם המיומנויות החברתיות שלנו זקוקות לקרקע פוריה לנבוט, לצמוח ולהשתכלל עליה. ואדמה זו, עבור התינוק, היא משפחתו הקרובה. מערכת הראיה של הרך הנולד מאפשרת לו לראות טוב למרחק של כ 30 סמ'- בדיוק מרחק פניה של אימו ממנו בזמן שהוא יונק. הוא יכול לצור קשר עין לזמן קצר, והוא יעדיף להתבונן בפנים אנושיות. כך בנוי מוחנו. לאט לאט קשר העין יתארך והתינוק יתחיל לזהות את פניך ואת האנשים הקבועים סביבו. תינוקות בני יומם מחייכים חיוך רפלקסיבי, לא רצוני. אנחנו מתלהבים ומחייכים חזרה. במהרה התינוק לומד לחייך כדי שנגיב בחיוך- והנה בגיל 6-8 שבועות מופיע חיוך חברתי עם כוונה ברורה. סביב גיל 3-4 חודשים יופיע צחוק, המבטא הנאה משותפת ממשחק ואינטראקציה.  כשאנחנו מדברים אליו, אנחנו ממקדים את מבטנו בפניו, בעיניו- גם הוא לומד לשלב בין הוצאת קולות וקשר עין. הוא מסתכל ומקשיב, ואחר כך מסתכל ועונה. בגיל 6-8 חודשים הוא נהנה ממשחקי "קוקו", משירי משחק. הוא מחקה את התנועות ומנסה לחקות צלילים. הוא נהנה מתשומת הלב של הסובבים ומחפש אותה. בגיל 9-10 חודשים הוא ידע להבדיל בין הקרובים לו ובין זרים, ויעדיף את מי שהוא מכיר.

לקראת גיל שנה, יחד עם הופעת המילים הראשונות, יופיעו גם המחוות - התינוק שולח יד לעבר משהו שרוצה, וכך מסמן לנו מה רצונו. הוא מניד ראש לשלילה, מוחא כפיים כשהוא מרוצה. בגיל שנה לרב יצביע עם האצבע, וילמד לכוון אותנו אל הצעצוע בו חפץ ליבו.

אם תינוקך לא מתעניין בסובבים, לא נראה מעוניין במשחק משותף, ממעט ביצירת קשר עין, לא משתמש במחוות או מצביע- פני לרופא הילדים לייעוץ. מומלץ לבצע גם בדיקות ראיה ושמיעה.

הנה עברנו ביעף על ההתפתחות בשנה הראשונה לחיים. שנה מופלאה בהחלט. דרך צלחה ושמחה

עידית סילמןעידית סילמן, מנהלת שיווק בהנהלה הראשית של שירותי בריאות כללית מזמינה אתכם להצטרף ליום שידורים מיוחד ולפתוח את 2018 בריאים יותר. מגוון מומחי כללית בהמלצות וטיפים לחיים בריאים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן