לראות את הנולד

הדבר הכי מרגש בהריון זה ללכת לבדיקת אולטרסאונד ולראות את הרך שמתפתח. מה בדיוק עושים בבדיקה הזו ואיזה עוד בדיקות עוזרות לנו?

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית חולים שערי צדק 13/02/18 15:04 כח בשבט התשעח

לראות את הנולד
ד"ר אורי חן, צילום: יחצ

זהו, את בהיריון. קיבלת אישור רשמי מהרופא, ויש אפילו תאריך לידה משוער. בימים האחרונים קמת עם בחילה קלה, ואת מרגישה שמשהו קורה לגוף. הגיע הזמן לפגוש את התינוק שבדרך פנים אל פנים.... ד"ר אורי חן, מנהל יחידת אולטרסאונד מיילדותי במרכז הרפואי שערי צדק מציג את הזווית שבין מכשיר הבדיקה לבטן.

"ההתפתחות בתחום ההדמיה מאפשרת לנו כיום לבחון את העובר באופן מקיף ויסודי. מכשירי העל-קול (אולטראסאונד) החדישים העומדים לרשותנו מספקים תמונה טובה של העובר המתפתח. אין דומה התמונה שהופקה בשנות השמונים לזו המתקבלת כיום", מסביר ד"ר חן, "כיום ישנה אפשרות לקבל תמונה בתלת ממד ולבצע בדיקת  דופלר המשקפת את זרימת הדם באברי העובר. היחידה בשערי צדק נמצאת בחזית הטכנולוגיה ומצוידת במכשור המוביל ביותר שקיים כיום".

איך זה פועל?

מכשיר האולטרה סאונד מורכב מיחידת עיבוד ותצוגה וממתמר. המתמר ממיר אותות חשמליים לגלי קול ואת גלי הקול שמוחזרים לאותות חשמליים. במהלך הפעולה המתמר מפיק גלי קול שעוברים בגופו של הנבדק. גלי הקול עוברים בתווכים שונים בגוף, ועל כן הם נעים במהירות שונה בכל אזור בגוף.

האותות החשמליים עוברים אל יחידת העיבוד והתצוגה. יחידת העיבוד והתצוגה מתרגמת בעזרת תוכנת מחשב את האותות החשמליים לתמונה הנראית לנו במסך.

"רוב מוחלט של הבדיקות יסתיים ללא ממצא חשוד", אומר ד"ר חן. "במקרים בהם אנו מגלים ממצא שאינו שגרתי, אנו בודקים אותו במגוון אמצעים העומדים לרשותנו.

היחידה לאולטרסאונד מיילדותי בשערי צדק, מציעה מגוון שירותי אבחון כולל - בדיקת מי שפיר, סיסי שלייה, דיקור לחבל הטבור ואבחון גנטי. צוות המחלקה הנו מהגדולים בארץ ומונה 9 רופאים וכ-25 טכנאיות הפועלות במחלקות השונות לרבות במיון מיילדותי, היחידה להפריה חוץ גופית וכמובן במרפאות הנשים.

לדברי ד"ר חן אחד הרגעים המאתגרים עבור רופא המבצע בדיקת אולטרה-סאונד הוא כאשר יש עדות לממצא בעייתי בעובר. "זו אומנות", הוא מסביר, "וכמו כל אומנות יש שעושים זאת בצורה אחת ויש שעושים זאת אחרת. אם הנבדקת הרגישה שמשהו אינו כשורה, אני מוכרח לבשר לה באופן מידי, במלוא הרגישות. אך עבורי התרחיש המועדף הוא לסיים את הבדיקה ולדאוג שהבשורה הלא קלה תימסר לבני הזוג על ידי רופא המכיר אותם היטב, בהנחה שיעשה זאת בצורה הטובה ביותר".

דיקור מי שפיר – סיכון או סיכוי?

"הפנייה לבדיקת מי שפיר אינה בהכרח קביעה כי יש בעיה עם העובר. היא נועדה לאבחן כרומוזומים בעובר (קריוטיפ), ומאפשרת לאבחן תסמונת דאון (תוספת של כרומוזום 21 או עודף/חסר של כרומוזומים שלמים אחרים). בדיקה מתקדמת יותר, המבוצעת בשערי צדק ללא תוספת עלות, היא בדיקת צ'יפ גנטי בשיטה מולקולארית. הבדיקה קצרה מאוד, אורכת בין 2-6 דקות וכמעט אינה מורגשת. הנבדקת משתחררת לביתה כעבור 30 דקות, עם הנחיה להימנע מביצוע פעילות מאומצת במשך 48 שעות. למרות הסיכונים הכרוכים בבדיקה, מדובר בשיעור סיבוכים מאוד נמוך העומד על ממוצע של 1 ל- 500 מקרים. במרכז הרפואי מתבצעות מאות בדיקות מדי שנה, במטופלות מרחבי הארץ. במקום מתאמת ייחודית אשר מסייעת למטופלות בסוגיות מורכבות ומנתבת אותן ברגישות אם יש בעיה".

אבל לא הכל מובן מאליו. ד"ר חן מספר כי התחום רווי באתגרים רבים הכוללים מעקב אחר אוכלוסיות שמסרבות להיבדק ואבחון מומים קשים. "הפסקת היריון אינו הפעולה היחידה שאנו שוקלים במידה ואובחן מום בעובר. יש לקחת בחשבון מספר גורמים שחשובים לבריאות האם והעובר במהלך ההיריון והלידה, כולל משך ההיריון והתאמת אופן הלידה למצב העובר במידה שאובחנה מחלה", מדגיש ד"ר חן ומוסיף כי בשערי צדק פועלת מרפאה ייחודית בירושלים, הנקראת מרפאת מומים שנותנת מענה מולטי דיסציפלינרי תחת קורת גג אחת במקרים בהם אובחן מום בעובר. "ברגע שאותר ממצא מחשיד אנו מעבירים את בני הזוג דרך התחנות הרלוונטיות במהירות רבה, כולל סקירת מערכות חוזרת ומכוונת על ידי מספר מומחים, אקו לב עובר, ייעוץ גנטי ובדיקה גנטית מי שפיר עוד באותו היום".

לפרטים נוספים לחצו כאן 

כנס הריון ולידה בשיתוף בית חולים שערי צדק, יתקיים ביום שלישי ה באדר (20/2) בדף הבית בכיפה