למה חשוב להתכונן ללידה

למה חשוב ללכת לקורס הכנה ללידה, ואיך זה יכול לעזור לכן לעבור את הלידה עם פחות חששות. ילנה פרצ'יקוב, סגנית אחות אחראית חדרי לידה בית החולים ליס ליולדות ונשים, מסבירה

חדשות כיפה מערכת כיפה בשיתוף בית חולים ליס 01/02/18 09:37 טז בשבט התשעח

למה חשוב להתכונן ללידה
תינוק חדש בבית, צילום: shutterstock

"הטיפ שלי לכל אישה בהריון, בעיקר בהריון ראשון הוא להכין את עצמה ללידה. אני מאוד מאמינה שכשאשה מגיעה מוכנה מנטלית וגופנית קל לה יותר להתחבר לתהליך היא תרגלה בקורס ובבית נשימות ותנוחות לידה ומחוברת לגוף שלה", מסבירה ילנה פרצ'יקוב סגנית אחות אחראית חדרי לידה בית החולים ליס ליולדות ונשים. "קורס הכנה ללידה  מסייע להפיג חששות, מציג טכניקות ושיטות לידה והרפיה וניתן להגיע אליו עם בן/בת הזוג או המלווה בלידה כדי שהוא או היא יכירו גם את התהליך".

נקודת המוצא שלנו בקורסי ההכנה ללידה ב"ליס" היא שכמו בחיים- הכל יכול לקרות. לכן חשוב להיות מוכנים למגוון תרחישים אפשריים. אמנם אפשר להתכונן לפנטזיה, אך למציאות ולחיים חוקים משלהם וכאן נכנס תפקידנו להקנות אוריינטציה יותר מציאותית ולצייד כל אישה או זוג בארגז כלים רחב וגדול ככל הניתן שיסייע בהתמודדות עם הלידה בבוא העת. כל משתתף או משתתפת בקורס ייקח את מה שמתאים לו.

קיימות צורות שונות של קורסי הכנה ללידה אך רובם מבוססים על סדרת מפגשים של נשים החל מהשבוע ה- 30 להריונן ובני/ות זוגן. בקורס מועלים נושאים שונים הקשורים ללידה ומתורגלות טכניקות נשימה והרפיה שונות. בבית החולים "ליס" ליולדות ונשים מתקיימים קורסי הכנה ללידה, הכוללים שלושה מפגשים בני שלוש שעות. במפגשים, המונחים על ידי מיילדות מוסמכות, מוסברים ומתוארים השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים במהלך ההריון, אורח החיים בתקופת ההריון, והסימנים המבשרים על הלידה. דגש ניתן במפגשים למועד שבו אמורה היולדת להגיע לבית החולים, לתהליך הלידה, לתופעת הצירים ולתחושות הפיזיולוגיות והנפשיות הכרוכות בלידה. 
לפני היולדות מוצגות שיטות שונות לשיכוך הכאבים בלידה: אפידורל וטשטוש לצד אמצעים טבעיים כמו שימוש במים ובקול, תנועתיות, ועוד. כמו כן, מתייחסים ללידות מכשירניות, לניתוחים קיסריים, ללידות המתחילות בזירוז וללידות טבעיות. מטרה חשובה בקורס היא להכשיר את הנשים לתפוס את כאב הלידה כחוויה של "כאב עם תכלית".
בחלק מהמפגשים, יתקיים תרגול של תרגילי נשימה והרפיה, תרגילים לשמירת רצפת האגן, תרגול תנוחות לידה ועוד.

כל אחד מהמפגשים בקורס מוקדש לנושא אחר. פגישה אחת מוקדשת לסיור בחדרי הלידה ולהיכרות המסלול (הקבלה, חדרי הלידה, מחלקת האשפוז) במטרה להקל על בני/ות הזוג ולשחררם מחששות ופחדים הקשורים בלידה ובשהייה בבית החולים. פגישה אחרת מוקדשת להנקה. במפגש זה מסבירות המיילדות את חשיבות ההנקה, מספרות על האפשרות להניק עוד בחדר הלידה ועל שיטת הביות. חשוב לציין כי מרבית המיילדות הן מדריכות הנקה, המסייעות ליולדת להניק מיד לאחר הלידה. בכל הפגישות ישנה התייחסות להיבטים הנפשיים הקשורים בהריון ובלידה, ולשיתוף בן הזוג. בניגוד לעבר, כשליולדת נלוותה וסייעה אמה, כיום, שותפים האישה ובן/ת זוגה בהכנה ללידה, במהלך הצירים, וכמובן בלידה עצמה. אחת ממטרות הקורס היא הכנתם ללידה, כולל לימוד הפיזיולוגיה של הלידה, כדי שיהיו מעורבים יותר בקבלת ההחלטות ובהכרעות הרבות הכרוכות בלידה. המפגש האחרון בקורס עוסק בתקופה שלאחר הלידה המכונה "משכב לידה". במפגש זה מדברים על הטיפול בתינוק וההתייחסות לצרכיו, היגיינה, תזונה, משקל, מצבי רוח משתנים ועוד.
קורס ההכנה ללידה מתנהל באווירה פתוחה ונינוחה, המעודדת את המשתתפים לחלוק רגשות וחששות, ובעיקר לשאול שאלות שנענות בצורה מקצועית ומפורטת.

אם לא הגעתם לקורס הכנה ללידה "חשוב מאוד להגיע לסיור בבית החולים לפני הלידה", מוסיפה ילנה פרצ'יקוב. "הסיור זו הזדמנות נהדרת לפגוש את הצוות, לשאול שאלות ולראות את המקום לא בתמונות כי אם במציאות. נשמח לראות אתכם בסיור אצלנו".
 

למידע נוסף על הקורסים והסיורים  

ביום ג' כא שבט (6/2/18) ישודר כנס הריון ולידה וירטואלי בשיתוף בית החולים ליס. לפרטים אודות הכנס הקליקו כאן >>