כאבי ראש בהריון - מה עושים?

כאב ראש יכול להופיע בשלבים שונים של ההיריון. יש נשים שסובלות מכאבי ראש בתחילת ההריון בעוד שאחרות חוות אותו החל משבוע 20. איך להבחין בין כאב ראש לבין מיגרנה, מתי הכאב הוא סימן שכדאי להיבדק? ומה אפשר לקחת לטיפול בכאב?

חדשות כיפה תוכן שיווקי 15/01/19 10:48 ט בשבט התשעט

כאבי ראש בהריון - מה עושים?
צילום: shutterstock

כאבי ראש הם תופעה נפוצה בהריון הגורמת לאי נוחות. הם יכולים להופיע בכל שלב של ההריון, אבל הסטטיסטיקות מראות כי תדירות ההופעה שלהן גוברת בתחילת ההריון - בטרימסטר הראשון, ובטרימסטר השלישי.

ממה נגרם כאב ראש בתחילת ההריון?
באופן כללי, הגורמים המדויקים שבגללם נוצרים כאבי ראש ומיגרנות אינם תמיד ברורים. אבל בטרימסטר הראשון של ההריון, המחקרים מראים קשר בין כאבי ראש לבין השינויים ההורמונליים והשינויים בלחץ הדם. תחילת הריון רוויה לא פעם במתח ועייפות, אלו יכולים לגרום לאימוץ עיניים ולכאבי ראש. גם תחושת רעב ורמות נמוכות של סוכר יכולים לעורר כאבי ראש, וכמובן שינויי תזונה כגון גמילה מקפאין יכולים לתרום אף הם לכאב ראש בתחילת הריון. בנוסף, נשים שסובלות מבחילות בוקר והקאות מועדות יותר להתייבשות, שבתורה מעודדת גם היא כאבי ראש.  

עוד כדאי לציין כי קיימים סוגים נוסף של כאבי ראש בהריון הנפוצים בטרימסטר הראשון ואילך:

  • כאב ראש סינוסי הנגרם כתוצאה מגודש באזורי מערות האף, הסינוסים והפה.
  • ורטיגו
  • סחרחורות

איך מקטינים את תדירות כאבי הראש בטרימסטר הראשון?
בתחילת ההריון מומלץ שלא ליטול סוגים רבים של כדורים, ולכן הטיפול צריך להתמקד במניעה ובטיפול בגורמים לכאב הראש:

  • תזונה: חשוב לשתות הרבה ולשמור על פרקי זמן קצרים בין הארוחות ועל צריכת מזונות מורכבים המתפרקים לאט (מוצרים מחיטה מלא, בעלי תכולת תאית וכדומה) שמונעים קפיצות ברמת הסוכר
  • הרגעת מתחים: כדי להרגיע כאב ראש שמקורו במתח, כדאי לשים קומפרסים קרים על בסיס הצוואר או  לבקש עיסוי לצוואר, לכתפיים ולשכמות, ולקחת מקלחת חמימה.
  • מנוחה: אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להרגיע כאב ראש היא באמצעות מנוחה בחדר חשוך ובאמצעות תרגול נשימות עמוקות.
  • המנעות מ"טריגרים": ישנם חומרים שמועדים יותר לעורר כאבי ראש כדוגמת מונוסודיום גלוטומט, גבינות בשלות או בשרים משומרים, עשן סיגריות, או אלרגנים. המנעות מהם תקטין את הסיכוי לחוות כאבי ראש.
     

סובלת מכאב ראש חד צדדי בהריון? ייתכן שיש לך מיגרנה
מיגרנות הן סוג של כאב ראש חד שמורגש רק בצד אחד של הראש, ומרגיש כמו הלמות תופים באזור בו הוא פעיל. למרבה הצער גם הוא נפוץ למדי בהריון, והוא קורה כתוצאה מהתרחבות של כלי דם במוח ומלווה לא פעם בתחושות בחילה, הקאות ואף רגישות לאור.
הבעיה עם מיגרנות היא שהן בלתי צפויות. התקפי מיגרנה שונים אלו מאלו בעוצמתם ומשכם, ובעוד שחלק מהנשים שסבלו ממיגרנה לפני ההריון יחוו מיגרנות חזקות ותכופות יותר בהריון , אצל אחרות תדירות ההופעה של המיגרנות תקטן משמעותית במהלך ההריון.

איך מקטינים את הסיכוי להתפרצות מיגרנה?
ישנם מזונות שידועים כ"מפעילי מיגרנה" כדוגמת שוקולד, גבינה בשלה, קפאין, בוטנים, יוגורט, לחם עם שמרים טריים, שמנת חמוצה או בשרים משומרים. הימנעות מהם יכולה להקטין את הסיכוי להופעת מיגרנה בהריון.
כאשר המיגרנה מתפרצת, הדרך היעילה לטפל בה היא באמצעות הרגעת האזור על ידי קומפרס קר ומנוחה באזור שקט וחשוך.

כאבי ראש בטרימסטר השלישי
בחודשים המתקדמים כאבי ראש בהריון נובעים מבעיות הקשורות ליציבה ולנשיאת המשקל שהתווסף. בשבועות המתקדמים של ההריון טבעי להרגיש כאבי ראש כתוצאה מעייפות, חוסר שעות שינה ולחץ של הרחם. אלו שבועות לא פשוטים שלעיתים מלווים במתח וציפיה לתוצאות בדיקות, מצב המשפיע אף הוא על כאבי הראש.

אבל כאשר כאבי הראש הם כרוניים ועזים, הם יכולים גם להעיד על בעיות בריאות שונות כדוגמת לחץ דם גבוה - רעלת הריון, הדורשים ביקור אצל רופא.

איך מטפלים בכאבי ראש בטרימסטר השלישי?

  • חשוב להקפיד על יציבה נכונה
  • לנסות לנוח ולהרגע ככל האפשר
  • להתאמן באימונים המתאימים לנשים בהריון
  • לאכול נכון ומאוזן
  • להניח קומפרסים על האזורים שבהם כאב הראש נוכח

אילו כדורים לכאבי ראש אפשר לקחת בהריון?
באופן כללי צריכת כדורים בהריון צריכה להעשות לאחר התייעצות עם הרופא המטפל או עם אחד המרכזים הטרטולוגיים לקבלת מידע תרופתי. התרופות לכאבי ראש המותרות לצריכה בהריון הן אקמול ואספירין. תרופות ממשפחת האיבופרופן (אדוויל, נורופן וכד') אסורות לצריכה במהלך ההריון כולו.

ישנן תרופות נוספות שניתן לקחת אותן, תחת מגבלות והתייעצות עם הרופא המטפל, מטעמי אלרגיות, סיכון להפלה וכן הלאה, במקרים בהן האישה סובלת מכאבים שאינם ברי התמודדות עם ההיצע הקיים.  

מתי צריך לפנות לרופא בגלל כאבי ראש?

  • לפני נטילת כדורים או כאשר הכדורים אינם מפחיתים את עצמת הכאב.
  • אם כאבי הראש הופכים לעקביים וחמורים יותר עם הזמן.
  • כשכאבי הראש מלווים בכאבים בבטן העליונה, טשטוש ראייה, ועלייה פתאומית במשקל בטרימסטר השלישי.
  • כשכאבי הראש מלווים בחום.

המאמר נכתב ע"י צוות האתר "תינוק ישראלי" אתר ההריון והלידה הגדול והמוביל בישראל.
כל התכנים באתר "תינוק ישראלי" נכתבים ע"י אנשי ונשות המקצוע המובילים מעולם ההריון והלידה.