התינוק במצג עכוז - זה לא סוף העולם. המומחים של ליס משיבים

ליולדת אשר עוברה במצג עכוז נותרו 3 אפשרויות: האחת, ללדת אותו במצג זה ביודעה שהתוצאות עלולות להיות עגומות עבור הילוד בעיקר לנוכח חוסר הניסיון של המיילדים. השנייה, ללדת בניתוח קיסרי. האפשרות השלישית הינה לנסות ולבצע היפוך של העובר ממצג עכוז למצג ראש בהליך הנקרא היפוך חיצוני

חדשות כיפה פרופ' שרון מסלוביץ, בית החולים ליס ליולדות ונשים 05/08/19 17:28 ד באב התשעט

התינוק במצג עכוז - זה לא סוף העולם. המומחים של ליס משיבים
צילום: shutterstock

מהו היפוך?
ברוב המוחלט של הלידות, ראש העובר נמצא מעל פתח תעלת הלידה. בכ- 3-4% מן המקרים אין המצב כך והעכוז של העובר הוא זה שאמור להיוולד קודם. עד לפני כ 20 שנים היה מקובל ליילד את העוברים במצגי עכוז בלידה נרתיקית שהיתה מורכבת מן הרגיל ודרשה מיומנות וניסיון אך משנת 2001 ההנחיות שונו. בשנה זו פורסם מחקר גדול שהצביע על סיבוכים בשיעור גבוה יותר לעוברים במצג עכוז בלידה נרתיקית לעומת ניתוח קיסרי. לידות עכוז נרתיקיות הפכו נדירות וברבות השנים המיומנות ליילד לידת עכוז חלפה מן העולם.
כיום, ליולדת אשר עוברה במצג עכוז נותרו 3 אפשרויות: האחת, ללדת אותו במצג זה ביודעה שהתוצאות עלולות להיות עגומות עבור הילוד בעיקר לנוכח חוסר הניסיון של המיילדים. השנייה, ללדת בניתוח קיסרי. האפשרות השלישית הינה לנסות ולבצע היפוך של העובר ממצג עכוז למצג ראש בהליך הנקרא היפוך חיצוני.

איך ומתי מתבצע היפוך?
הליך ההיפוך מתבצע במסגרת בית חולים לאחר הזמנת תור להיפוך ועל ידי רופאים מנוסים. היולדת מגיעה לאחר צום של לילה ותוך כדי שכיבה פרקדן על המיטה, הרופא ההופך מנסה לחלץ את העכוז העוברי מהאגן של היולדת תוך שימוש בידיו על פני בטנה של היולדת.
לאחר חילוץ העכוז מהאגן, יד אחת של ההופך תומכת בעכוז על פני הבטן ההריונית ויד שנייה מוליכה את ראש העובר לאגן. הפעולה מתבצעת בהנחיית אולטרסאונד ובסיומה יבוצע ניטור תוך העובר טרם השחרור.
העיתוי האידיאלי לביצוע ההיפוך הוא בשבועות 36-37 משני טעמים עיקריים: האחד, רוב העוברים יתהפכו ספונטנית עד שבוע זה ולכן מיותר לבצע היפוך על עובר שבכל מקרה יתהפך. השני, בשבוע זה העובר מספיק בשל בכדי ליילד במקרה סיבוכים של ההיפוך (ראה דיון על סיבוכי ההיפוך) ומספיק מוקדם בכדי שהעובר לא יתבסס בתעלת הלידה, דבר שיוביל לכישלון ההליך.

מהם סיכויי ההצלחה ובמה הם תלויים?
סיכויי ההצלחה משתנים בהתאם לבחירת המועמדות להיפוך והם נעים במחקרים שונים בין 30%  ל 70%. הצלחת ההיפוך תלויה במספר גורמים עיקריים:

  • מספר הלידות בעבר – היפוך בלידה ראשונה מצליח רק ב 20-45% מן המקרים ואילו בלידות חוזרות שיעור ההצלחה עולה ל 70-80%.
  • מידת ההתבססות של העכוז באגן היולדת – עובר שעכוזו נמצא נמוך בתעלת הלידה יישאר במצג עכוז. מידות הביסוס ניתנת להערכה על ידי אולטרסאונד ובבדיקה של ההופך בתחילת התהליך.
  • כמות מי השפיר שסביב העובר – כאשר כמות המים נמוכה ההיפוך נדון לכישלון. אין דרך טובה להשפיע על כמות המים.
  • גורמים נוספים שמשפיעים על ההצלחה אך מידת השפעתם קטנה יותר הינם: עובי דופן הבטן של היולדת, המצאות ראש העובר מתחת לקשת הצלעות של היולדת, משקל העובר, מיקום השליה (שליה קדמי מקשה על הליך ההיפוך), מידת הרפיון של שריר הרחם (טרם ההיפוך ניתנת תרופה המרפה את שריר הרחם ומסייעת בביצוע ההיפוך).

האם ההיפוך מסוכן?
הליך ההיפוך נחשב לפעולה בטוחה לחלוטין לאם ולעוברה. בספרות המקצועית מתוארים סיבוכים נדירים של היפוך חיצוני כמו כריכת חלב הטבור סביב גוף הילוד (קורה גם באופן עצמוני, ללא היפוך), הפרדות שליה, ירידת מים ולידה, האטות בדופק.
למרות שסיבוכים אלה הינם נדירים וברובם הגדול אינם מסוכנים הם מטרידים את בני הזוג בבואם להחליט על היפוך וזה המקום להרגיע ולומר שאנו מבצעים את ההיפוך תוך כדי שמירה על בטיחות האם ועוברה וכי מתוך למעלה מ 400 היפוכים שבוצעו היה מקרה אחד בו נדרש לבצע ניתוח קיסרי סמוך להיפוך עם ילוד ואם בריאים בתום התהליך.
אין זה נדיר לחוש צירים ואפילו לראות האטות בניטור לאחר ניסיון היפוך אך מצבים אלה לרוב אינם ברי משמעות לבריאותם של האם ועוברה.

האם ההיפוך כואב?
מידת אי הנעימות או הכאב הכרוך בפעולה משתנה מאדם לאדם ותלויה בקלות ההיפוך, מידת הביסוס של העכוז בתעלת הלידה ובגורמים אינדיבידואליים נוספים. חלק מהפעולות כרוך בכאב ואז ניתן לחדול את הפעולה. בחלק אחר, אי נעימות באזור האגן והבטן. ישנן גם פעולות היפוך שאינן כרוכות בכאב כלל אך על בני הזוג להתכונן מנטלית לפעולה שעלולה לגרום לכאב.

אז מה עליי לעשות כדי לבצע היפוך?
אם הנך מועמדת להיפוך חיצוני, קרי, בשבוע 36-37 עם מצג עכוז ומעוניינת בלידה נרתיקית, עלייך להתקשר למזכירת בית החולים "ליס" בטלפון: 03-6925603/03-6972075 ולקבוע מועד להיפוך. ניתן לבצע היפוך גם בשבועות מאוחרים או מוקדמים יותר וגם לאחר ניתוח קיסרי בודד בעבר.

מי מבצע את ההיפוך?
את ההיפוך בבי"ח "ליס" מבצעים פרופסור יוגב, מנהל בי"ח "ליס" ליולדות ונשים, וד"ר מסלוביץ, מנהל מיון יולדות ונשים בבי"ח "ליס".
אז....שיהיה בהצלחה ולהתראות בקרוב בחדר לידה.

לפרטים אודות 'בית החולים ליס ליולדות ונשים' הקליקי

 

פרופ' שרון מסלוביץ הוא מנהל מיון נשים ויולדות בי"ח "ליס" ליולדות ונשים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן