את בהריון וסובלת מהפרעות בשינה?

אמונה בוהה בתקרה החשוכה וחושבת לעצמה, איך היא תספיק מחר לבצע העמסת סוכר ולהגיע בזמן לעבודה? לאורך גרונה מטפסת צרבת טורדנית. היא מערימה עוד כרית מתחת לראשה. מתי כבר אירדם?

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 06/08/18 09:21 כה באב התשעח

את בהריון וסובלת מהפרעות בשינה?
ד"ר חנה קטן, צילום: באדיבות המצולמת

אמונה בוהה בתקרה החשוכה, עיגול צהוב קטן מבצבץ מול מנורת הלילה הדלוקה. אלקנה ישן שנת ישרים. נשימותיו הסדירות מסדרות לה את המחשבות. איך היא תספיק מחר לבצע העמסת סוכר ולהגיע בזמן לעבודה? לאורך גרונה מטפסת צרבת טורדנית. היא מערימה עוד כרית מתחת לראשה. מתי כבר אירדם? מנסה לסיים את הפרק על צירי הלידה בינתיים. אופס..השלפוחית שלה מאותתת לה, היא גוררת את הבטן ההריונית ואת הרגליים הנפוחות לשירותים הסמוכים. חסך השינה שלה מחדד בה את החשש שמא לא תשרוד את יום המחר.

שמונים אחוז מהנשים בהריון מדווחות על הפרעות בשינה ברגע נתון. עד ארבעים אחוז בטרימסטר הראשון והשני, עם עליה עד לשבעים וחמש אחוז בטרימסטר השלישי. האם מסנכרנת את השינה של העובר על ידי העברת הורמון השינה - המלטונין, דרך השליה. מבחינה הורמונלית-העלייה בהפרשת הורמון האסטרוגן מאריכה את שנת החלום ומגבירה את ההפרשות בדרכי הנשימה העליונות. העליה בהפרשת הורמון הפרוגסטרון אמנם מקצרת את שנת החלום עם אפקט היפנוטי, אבל מאידך- היא מגבירה את קצב הנשימות של האישה.

גם תנוחת השינה משפיעה על השינה. נשים הרות תעדפנה לישון על הצד, עקב הבטן התפוחה. וכך ישנה עליה של הסרעפת, וירידה בעינות בית החזה, ויש יותר בצקת בדרכי הנשימה העליונות. קצב הנשימות עולה ויש יותר רפלוקס [זרימה לאחור] בדרכי הנשימה העליונות, וכן זרימת דם מוגברת לכליות עם נטילת שתן לילית. נשים הרות מתעוררות עקב אי נוחות ברגליים, ולעתים אף RESTLESS LEG SYNDROME. זאת תסמונת של אי שקט וצורך להזיז את הרגליים. התסמונת כנראה נובעת מחסר בברזל ובהורמון הדופמין.

בנוסף, ישנם עוד גורמים שקוטעים את רציפות השינה-  צרבות, כאבי גב, תנועות עובר ערות ודום נשימה בשינה. גורמים המשפיעים על הופעת דום נשימה בשינה בהריון הם הסרעפת המורמת, העלייה במשקל, וולדנות, והיקף צוואר רחב. השמנה וחוסר בפעילות גופנית מעלות הפרעות בשינה בעיקר בטרימסטר השלישי. חלק גדול מהנשים מתלוננות על השכמה מוקדמת עם קושי להירדם ותחושה שהשינה איננה מספקת. הן מתלוננות על ישנוניות לאורך כל שעות היום.

חסר בשינה מסכנת את האישה ביתר לחץ דם, סכרת, פגות, לידות במשקל נמוך, רעלת הריון, וניתוחים קיסריים. הקשר בין רעלת לדום נשימה הוא הירידה באספקת החמצן, מדדי הדלקת שעולים, ירידה בתפקוד של הציפוי כלי הדם בשליה, וסטרס חמצוני. תינוקות המועדים לרעלת הריון, זזים פחות ברחם. מתן של מכשיר CPAP ישפר את התנועתיות, במנגנון זה.

מה קורה לאחיות או דיילות או רופאות שעובדות במשמרות בהריון? במודלים בחיות מוצאים הפרעות בשינה, עליה בדיכאון, ירידה במשקלי הילודים, שיבוש בקצביות הפרשת המלטונין, הגלוקוז, בקצב הלב, ובתפקוד הכלייתי. עבודות בבני אדם מראות שנשים שעובדות במשמרות עוברות יותר הפלות, הן יולדות עוברים במשקל נמוך, ויש יותר פגות.

מאות שנות לילה ניטלו ממני בשנות ההתמחות הארוכות. את הירח פגשתי בין פעילות בחדר ניתוח לבין חדר הלידה ומחלקת יולדות. כך גם כשכרסי בין שיניי ואני מדדה כמו תרנגולת ממיטת יולדת לחברתה. גם חוויתי מספר הפלות ולידה של תאומה ששקלה 1800 גרם בחודש תשיעי. האם לזקוף זאת לחובת לילות לבנים תובעניים? מי יודע...

מה שברור הוא, שהיום אני יודעת 'נאה לדרוש'. השינה משחקת תפקיד מרכזי בבריאותנו הפיזית והנפשית, בכל מרחב תחנות חיינו כנשים. אכן, רובנו- מאותגרות שינה. חשוב לישון, כי אשה שבעת שינה היא אשה שמחה שבונה משפחה שמחה.

אמונה מסתובבת מצד לצד. לא מוצאת תנוחה שמתאימה לה. אוף. נתפס שריר ברגל. היא מעירה אותו. לא יכולה יותר עם ה'לבד' החשוך הזה. הוא מעסה את השריר תוך כדי שינה, הכאב נרגע וגם הנפש הסוערת שלה. היא שוקעת לתוך שדה כלניות וחולמת על אמא שנולדת, מנביטה את עצמה מתוך הצהוב השופע, מצפה לבאות.