איתך כל הדרך להיות אמא

המכון לפריון והפרייה חוץ גופית בבית החולים 'ליס' הוא בית ומשפחה לזוגות העוברים טיפולים בדרך להגשים את החלום ולהיות הורים, שם הם יקבלו את כל המעטפת הרפואית והרגשית לה הם זקוקים בתהליך, יבחרו את הרופא המטפל המתאים להם וילוו בצוות מיוחד עד לרגע המיוחל. 

חדשות כיפה בשיתוף בית החולים ליס 22/10/19 18:06 כג בתשרי התשפ

איתך כל הדרך להיות אמא
צילום: shutterstock

הרצון להביא ילד לעולם הוא אוניברסלי אולם לעיתים קיימים קשיים בשל סיבות שונות: ביולוגיות, פיזיולוגיות, רגשיות ועוד. בבית החולים 'ליס' פועל המכון לפריון והפרייה חוץ גופית, המטרה שלו היא לסייע לרוצים להיות הורים באמצעות מגוון טיפולי פוריות ושירותים נוספים בהשגת הריון. תחום הפריון ב"ליס" מציע את מכלול השירותים והטיפולים המתקדמים ביותר להתמודדות עם בעיות וקשיי פריון. 

בשיחה עם פרופסור פואד עזאם מנהל המכון לפריון והפרייה חוץ גופית, הוא מספר על הייחודיות של המכון ועל התמיכה והמעטפת הניתנת לפונים לטיפול.

המרכז לפוריות ב"ליס" מאגד תחתיו מספר ענפי עשייה בתחום הפריון, עיקר העשייה הוא כמובן בתחום ההפריה החוץ גופית (IVF). ענפים נוספים הם האבחון הגנטי (PGD), שימור פוריות רפואי או סוציאלי, פריון הגבר, בנק זרע בו יש יבוא זרע גם מחו"ל ושירות תרומת ביציות.
"אנחנו היחידה הציבורית עם הפעילות הגדולה ביותר מבחינת שאיבת ביציות והחזרות של עוברים, אנחנו אחת היחידות המובילות בעולם בתחום ה  PGD, מובילים בעיקר בתחום שימור הפוריות" אומר פרופסור עזאם. "בתחום זה אנחנו מאגדים סל מלא של שימור פוריות החל מהקפאת ביציות, הקפאת עוברים, הקפאה והשתלת פיסות שחלה, וליווי מלא עד ההולדה של העוברים. בנוסף לסל זה פיתחנו שיטה ייחודית לשאיבת ביציות לנערות וילדות דרך הבטן, ילדות או נערות שנמצאות בסכנה לפגיעה בתפקוד השחלתי כמו בתסמונת טרנר או מחלות אחרות, לפני שיתחילו את הטיפולים הן יגיעו אלינו ואנחנו ניתן להן גירוי שחלתי ונשאב ביציות מהבטן כיוון שלא נרצה לפגוע במערכת הרבייה האינטימית שלהן. זהו פיתוח חדש שחשוב לנו מאוד"
 

צילום: shutterstock


ענף עשייה נוסף משמעותי במכון הוא האבחון הגנטי טרום השרשה (PGD). בנושא האבחון הגנטי מטפלים במכון במגוון של זוגות עם בעיות גנטיות שבהרבה מקרים אין להם בעיית פיריון אבל בגלל סיבות רפואיות, דתיות, אתיות או סיבות נוספות הם לא יכולים לעבור בתהליך רגיל ולכן מגיעים למכון לטיפולי הפריה חוץ גופית שם עושים להם אבחון גנטי טרום השרשה של העוברים ומחליטים בהתאם אם להחזיר עוברים בריאים או חולים ויחד עם הצוות והרופאים מתקדמים עם ההריון. 

יחידה חדשה ומיוחדת שקיימת במכון היא היחידה לכירוגיה של הפריון, בה מאגדים ומשלבים את כל ההיבטים הניתוחיים הקשורים בפריון, שם מטפלים באופן יעודי בשילוב עם המחלקה הגיניקולוגית בכל ההיבטים הקשורים לכירוגיה של הפריון.

מאיפה מגיעים המטופלים למכון ומי הם הפונים לטיפול?

"מגיעים אלינו מטופלים מכל רחבי הארץ, יש לנו גם מטופלים מחו"ל, בתיירות מרפא, מהרשות הפלסטינאית, רובם מגיעים בהקשר של שימור פריון ואבחון גנטי טרום השרשה ולשאר ענפיי העשייה במכון,
הזוגות המגיעים להפריה חוץ גופית מגיעים ממגוון סיבות, החלוקה היום היא כמעט חצי חצי, מחצית המקרים קשורים לבעיות בפריון הגבר ומחצית לבעיות בפריון האישה, ויש גם נתח מסוים של כ20% מכלל המטופלים  אין בעיה אמיתית מה שנקרא אי פוריות בלתי מוסברת, אלו הסיבות שמביאות זוגות למכון לפוריות. אנחנו פועלים לתת מעטפת טיפולית לכל הזוגות, כי התפיסה שלנו היא שטיפולי הפוריות הם טיפולים זוגיים ולא פרטניים, גם אם הבעיה אצל האישה הבעיה היא של הזוג כזוג, וגם אם הבעיה אצל הגבר נטפל בזוג יחד, למרות שאנחנו יודעים לאבחן אצל מי הבעיה לא נעשה את ההפרדה בין הזוג." 
 

צילום: shutterstock

לפרופסור עזאם חשוב להדגיש כי במכון יש למטופלות אפשרות לבחירת רופא מטפל, המטופלת יכולה לבחור את הרופא שיטפל בה. הוא אומר: "למרות שאנחנו יחידה ציבורית התפיסה שלנו היא שאנחנו רוצים לתת את הרפואה הפרטית הכי טובה, אנחנו מאוד משתדלים להיענות לדרישות של המטופלות ולדאוג שיהיה להן רופא אחד ספציפי שמנהל את המקרה שלהן, מטופלת שבחרה רופא מסוים תקבל את הזכות שהוא יקבל את התיק שלה, יעקב אחריה וילווה אותה בכל הקשור לטיפול שלה." 

אחד הקשיים הגדולים עליהם מספרות נשים במהלך טיפולי הפוריות הוא הצורך הנפשי בתמיכה ומעטפת רגשית מעבר לטיפול הרפואי, פרופסור עזאם מספר כי במכון חלק מהצוות הטיפולי הן עובדות סוציאליות ופסיכולוגיות. "אנחנו עוטפים את המטופלות לא רק בהיבט הרפואי אלא גם בהיבט הרגשי והנפשי, מתוך אמונה וידיעה שהתמיכה הרגשית והנפשית הן חלק מהעשייה שלנו ואי אפשר להתעלם ממנה. בהמשך לתמיכה אותה אנו מספקים, אחרי החגים תיפתח קבוצת תמיכה למטופלות פיריון אצלנו במכון. 

היחידה מורכבת מצוות שיש בו רופאים, אחיות, פסיכולוגים, עובדות סוציאליות, מזכירות רפואית שכולם יחד עובדים לטובת המטופלות, אנחנו בית ומשפחה ואנחנו משתדלים לתת את הטיפול והמעטפת הטובה ביותר שניתן."