שאל את הרב

בית כנסת בית אל בת''א

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/03/12 19:18 ט באדר התשעב

שאלה

בס"ד

שלום רב לכבוד הרב

קראתי השבת כתבה בעיתון "מקור ראשון" אודות בית הכנסת "בית כנסת תל אביב - בית אל" של הרב אריאל קונסטנטין, ודי הזדעזעתי.

ראשית כל, מסופר שהרב קונסטנטין הוא הרב של "הקהילה המתחדשת"... מה זה בדיוק? הקהילה הרפורמית?

יש תמונה של בית הכנסת, ורואים בית כנסת מלא בנשים וגברים, ביחד, ללא כל הפרדה, כולל נשים עם מכנסיים שעומדות על הבמה של ארון הקודש עם אחוריהן לארון הקודש! מה זה צריך להיות??? אני מבין שצריך לקרב חילונים, אבל יש גבולות!

הכתבה מספרת שקידוש תל אביב טיפוסי בבית הכנסת הנ"ל הוא תערובת של שירי קרליבך, חזנות אירופאות ומוסיקה מזרחית. אחרי התפילה יש קידוש עם שמפניה, ויש שם שיעורי גמרא עם נשים וגברים ביחד. במלווה מלכה נערכים ערבי ג'אז מודרני, ובמקום חזן עולה לבמה סקסופוניסט ומתופף. פורסים שטיח אדום שיקדם את באי בית הכנסת כדי "לקבל את השבת כמו הוליווד, בסטייל" כדבריהם.

הכתבה נותנת מידע שגם הרב רונן נויברט מצהר קשור לזה, ובכלל שצהר קשורים לזה. אני לא רוצה להישמע חצוף, אבל הייתי רוצה לשמוע הסבר מכבוד הרב אודות בית הכנסת הזה. אני קורא את הכתבה הזאת, מסתכל על התמונה ומזדעזע.

תודה רבה.

אני מצרף כתבות באינטרנט על הנושא:

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/153/755.html

האתר של בית הכנסת: http://metzion.org/heblog/

תשובה

שלום וברכה

ולוואי ויהיה חלקי עם הרב קונסטנטין הי"ו, ואזכה לזכויות המרובות של בית כנסת זה.
הקהילה המתחדשת כשמה כן היא. תל אביב ננטשה על ידי האנשים הדתיים, ובתי הכנסת נותרו נטושים. הרב אריאל מחדש את ימיו של בית כנסת כמעט נטוש, וגורם לאנשים רבים רבים לחוש כי בית הכנסת הוא גם המקום שלהם, וגם הם באים אליו.
בית הכנסת מתקיים לאור ההלכה, ויש בו הפרדה בין גברים לנשים בתפילה בדיוק כפי שההלכה תובעת.
התפילה היא לא תערובת של מה שתיארת, אלא תרכובת. התפילה ב"ה אכן נעשית בסגנונות שונים, וכך כולם חשים בבית הכנסת, ואשכנזים אינם מרגישים מודרים מבית הכנסת הספרדי וספרדים לא חשים מודרים מבית כנסת האשכנזי; יש לאחר מכן קידוש עם שמפניה, וכולם חשים שבית הכנסת הזה הוא חלק מאורח חייהם; יש שם שיעורי גמרא שלומדים בהם ביחד אלה שלולא שיעורי גמרא אלה לא היו פוגשים את יהדותם כלל וכלל, ועוד ועוד.
ולוואי ואני ואתה היינו עושים כך כל ימינו, והיינו מקרבים את עם ישראל לריבונו של עולם, ללא סטיה מן ההלכה ובד בבד ללא הרחקת כלל ישראל מן ההלכה.

גם אני מזדעזע מן הכתבה. אני מזדעזע מהעובדה שיש רק מעט מאוד בתי כנסת כאלה, שיש שרואים בבתי כנסת אלה דבר המנוגד לדבר ד' ולהלכה; שיש שמבקרים את מה שנעשה שם בלי שהם עושים דבר אחר – בדרכם שלהם, ובלבד שתהיה לגיטימית ומותרת על פי ההלכה – לקרב את עם ישראל לריבונו של עולם.


כל טוב והרבה שמחה

כתבות נוספות