יאיר שרקי מספר על אבא באינסטגרם: "הוא האיש הכי ציוני שאני מכיר"

העיתונאי הסרוג יאיר שרקי הגיע לתפילת יום העצמאות בכותל וחשף כי בלי ההתערבות של אבא שלו, הרב אורי שרקי, לא היו אומרים בכותל הלל עם ברכה | שרקי פרגן: "הוא האיש הכי ציוני שאני מכיר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/22 18:05 ד באייר התשפב

יאיר שרקי מספר על אבא באינסטגרם: "הוא האיש הכי ציוני שאני מכיר"
יאיר שרקי , צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90     

יאיר שרקי, העיתונאי הסרוג של חדשות 12 שיתף את העוקבים באינסטגרם בתכניות שלו ליום העצמאות שכוללת מסורת של הליכה לכותל. שם מתקיימת תפילת הלל עם ברכה בזכות אבא שלו הרב אורי שרקי. העיתונאי החמיא אביו על המסורת החשובה.

יאיר שרקי: אבא שלי הוא האיש הכי ציוני שאני מכיר

שרקי סיפר: "ברגע המעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות כמעט בכל שנה אני בכותל כשהדגל עולה שוב לראש התורן ועוברים לתפילת הלל. פעם לא הייתה תפילת הלל בכותל ביום העצמאות אז אבא שלי שהוא האיש הכי ציוני שאני מכיר החליט להגיע לכאן עם עם הקהילה שלו ועוד כמה קהילות של עולים מצרפת. הם קוראים את ההלל בברכה, מברכים שהחיינו, תפילה עם שירן וריקודים ובסוף הוא גם תוקע בשופר. בכל שנה הקהל רק גדל".

האם אומרים הלל ביום העצמאות?

הגמרא במסכת מגילה מסבירה את הבסיס ההלכתי לתיקונו של חג הפורים: 'תנו רבנן ארבעים ושמונה נביאים ושבע נביאות נתנבאו להם לישראל, ולא פחתו ולא הותירו על מה שכתוב בתורה, חוץ ממקרא מגילה. מאי דרוש? אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן קרחה: ומה מעבדות לחירות אמרינן שירה - ממיתה לחיים לא כל שכן?".

בפסח אנו אומרים הלל כי יצאנו לחירות, אם כן לדורות קל וחומר שנאמר הלל כאשר תתרחש הצלה ממוות לחיים. על בסיס קל וחומר זה פסק רבי משה אלשקר, שכאשר הייתה עיר מסוימת נתונה בסכנה וניצלה יש בכוחה לתקן 'פורים' - יום חג לדורות.

מאוחר יותר קבע החתם סופר שיש חיוב דאורייתא לקבוע יום מועד ביום עשיית הנס כאשר במסגרת אותו יום יש לומר הלל וכך הוא כותב: "דקביעת יום מועד ביום עשיית נס הוא קל וחומר דאורייתא (...) ואפשר קריאת הלל ומגילה הוה ק"ו דאורייתא לומר שירה כמו שציוה בפסח לספר יציאת מצרים בפה הכי נמי ממות לחיים חייב לומר שירה בפה דווקא". 

זו התשתית ההלכתית לקביעת הרבנות הראשית לומר הלל בברכה בתפילת שחרית ביום העצמאות.