האקדמיה ללשון העברית מסבירה מה ההבדל בין תינוק לקרטון חלב

מילי, תלמידת כיתה ט', שאלה את האקדמיה ללשון העברית שאלה שזכתה להפוך לפוסט ויראלי. בפוסט הסבירו באקדמיה כי אין קשר בין המילה פג בקשר לתינוק למונח פג תוקף

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/05/22 12:56 טו באייר התשפב

האקדמיה ללשון העברית מסבירה מה ההבדל בין תינוק לקרטון חלב
צילום: Nati Shohat/FLASH90

האקדמיה ללשון עברית, אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם.

בפוסט שהעלו לרשת החברתית שיתפו את קהל העוקבים בשאלה שהתקבלה מתלמידת כיתה ט'. מילי שאלה אותם: "איך יכול להיות ש"פַּג" הוא תינוק שנולד לפני הזמן – אבל כש"פָּג תוקף" של קרטון חלב הכוונה היא דווקא לחלב שעבר זמנו?". באקדמיה שיבחו את השאלה, וכתבו למילי כי "בוודאי תשמחי לשמוע שיש תשובה פשוטה לשאלה".

 

"המילה פַּג במשמעות 'לא בשל' באה מן השורש פג"ג. בלשון המקורות פַּגִּים הם פירוֹת – ובייחוד תאנים – שלא הבשילו די צורכם. את המילה פַּג במשמעות 'תינוק שנולד טרם זמנו' חידש ועד הלשון ברשימת מונחי הרפואה משנת תש"א (1941). הפועל פָּג מן הצירוף 'פג תוקף', שורשו פו"ג. מקור הפועל בתנ"ך, ושם הוא מופיע בצורת עתיד (יָפוּג). משמעו הבסיסי של הפועל: 'נעשה קהה, חסר תחושה'. בעברית החדשה קיבל הפועל פָּג משמעות של 'בָּטַל', ומכאן 'פג תוקף'". 

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍

 

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן