יום כיפור תשפ"ב מה לאכול ומה לא לאכול לפני הצום | 7 כללי ברזל שיקלו עליכם לקראת יום כיפור

לקראת צום יום כיפור כדאי להכין את הגוף ל-25 שעות ללא אוכל ושתיה. צום של יממה הוא דבר שהגוף יכול לשרוד, אולם ההכנה מראש היא שתהפוך את הצום מסבל לנסבל. הנה כמה כללי אצבע ליממה שלפני הצום.

חדשות כיפה אידה טלייב 13/09/21 10:45 ז בתשרי התשפב

מה לאכול  ומה לא לאכול לפני הצום | 7 כללי ברזל שיקלו עליכם לקראת יום כיפור
צילום: shutterstock

7 טיפים שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות

1.מומלץ לאכול 5-6 ארוחות במהלך 24 השעות שלפני הצום- 3 ארוחות עיקריות, 2-3 ארוחות ביניים (עד 3 שעות בין ארוחה לארוחה) על מנת לשמור על תחושת שובע. מומלץ כי התפריט יהיה מבוסס על מזונות ברוח התזונה הים תיכונית, כלומר תזונה המבוססת על מזון טבעי, לא מעובד, קרי ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים ושקדים טבעיים, שמן זית, ביצים, מוצרי חלב דלי שומן, דגים, הודו ועוף.

צילום: shutterstock

2. הקפידו על שתיית מים, לפחות 10-12 כוסות מים במהלך היום. מומלץ להימנע משתיית אלכוהול המגבירה את תחושת הצמא, וכן להפחית משקאות המכילים קפאין, כמו קפה, תה, קולה, משקאות אנרגיה. קשה לכם לשתות הרבה מים? נסו לשתות כוס מים לפני כל ארוחה ובנוסף, הצטיידו בבקבוק מים אישי להגברת השתייה במהלך היום.

3. הפחיתו בצריכת נתרן (מלח) על מנת להפחית את תחושת הצמא במהלך החג. יש להפחית באכילת מזונות עתירים בנתרן במהלך היום, בפרט בארוחה המפסקת, לדוגמה סלטים קנויים, נקניקים, שניצל מתועש, שימורים, חמוצים, אבקות מרק ורטבים למיניהם.

4. בארוחה מפסקת מומלץ שהארוחה תכלול את כל אבות המזון בדגש על פחמימות מורכבות וירקות אשר מכילים סיבים תזונתיים התורמים לתחושת שובע לאורך זמן. בנוסף, מומלץ לשלב מנת חלבון ולהימנע מאוכל מטוגן. (דוגמא לארוחה מפסקת – 1/4 צלחת אורז/ פסטה/ תפו"א/ קינואה/ עדשים+ 1/2 צלחת ירקות חתוכים/סלט ירקות/ירקות מבושלים+ מנת דג/ עוף/ הודו. לקינוח מומלץ לאכול מנת פרי).

צילום: shutterstock

5. מומלץ להקפיד על אכילה איטית, ללעוס היטב את המזון ולהימנע מאכילת יתר או כמויות גדולות מהרגיל על מנת למנוע הרגשת כבדות ואי נוחות במערכת העיכול.

6.  בסיום הצום יש לשתות כוס מים ולאכול מנת פרי טרי או מיובש ומרק ירקות צח על מנת להעניק לגוף אנרגיה זמינה ומלחים. כחצי שעה לאחר מכן מומלץ לאכול ארוחה קלה המכילה פחמימות, ירקות וחלבונים. אין הכרח לאכול ארוחה מבושלת וניתן להסתפק ב- 2  פורסות לחם מלא או דגנים+ גבינה/קוטג' עד 5%+ סלט ירקות ולהקפיד על שתיית מים.

7. נטילת תרופות בצום- מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי האפשרות לצום והתאמת המינון התרופתי במהלך הצום. מי שמצבו הרפואי מחייב שתייה אך לא אכילה, ישתה ולא יאכל. במצב זה ניתן לשתות משקאות בעלי ערך תזונתי, כמו מיץ טבעי.

אנשים הסובלים ממחלות כרוניות, כמו סוכרת, מחלות כליה, יתר לחץ דם ומחלות לב ונוטלים תרופות באופן קבוע, עלולים לסבול משינויים מסכני חיים במהלך הצום– היפוגליקמיה (ירידה בערכי הסוכר מתחת לנורמה), ירידה חדה בלחץ הדם, הפרעה במאזן המלחים והמינרלים בגוף, ולכן אין לבצע שינוי בטיפול התרופתי ללא התייעצות עם הרופא המטפל.


הכותבת היא דיאטנית קלינית, מפקחת מזון ותזונה במרכז הרפואי הלל יפה