פרוייקט הסקי הדתי

תזונה בגיל המעבר

הגעתם לגיל? שרה בר אשר עם הטיפים שיעזרו לכם לעבור את התקופה בקלות

שרה בר אשר 18/10/10 00:00 י בחשון התשעא

חייו של זוג נשוי מתחלקים לשניים. בתחילה לו חם ולה קר. אח"כ ברוב המקרים, לה חם ולו באופן יחסי אליה, קר. אפילו קר מאוד. לזמן הזה שבו מתחלפות היוצרות קוראים גיל המעבר. בשלב זה של החיים, כשכל לילה אצל האישה, הופך לחלום בלהות שטוף זיעה. זהו גם השלב שבו הגבר, שנאלץ לישון עם מזגן מתחיל לסבול מגלי קור.


מי אמר גיל הבלות והתכוון לגיל המעבר!? דווקא בגיל שבו האישה יכולה להתפנות ולהשקיע בכישורים הייחודיים שלה. דווקא אז, החברה המודרנית והפמיניסטית, מזכירה לנו שזה נגמר. התפקיד שלנו שהוא הולדה הסתיים. ובכך הסתיימה תרומתנו לעולם. מי שעדיין מעוניינת בעדנה גם בגיל זה, (ואני לא מתכוונת למה שהתכוונה שרה אמנו), מוזמנת להמשיך ולקרוא את ההמלצות הבאות.


תזונה נכונה לא רק בגלל המשקל

(צילום: Pink Sherbet Photography-cc-by)


לפי הספר, גיל המעבר מפציע אל חיינו בין גיל 45- 55. בפועל הטווח הוא יותר רחב, כך שהוא מתפרס חמש שנים קדימה וחמש שנים אחורה. ישנם סימפטומים הנראים כאילו הם סימפטומים של גיל המעבר, אך הם לא! שימי לב! אל תמהרי לשים על כל בעיה גופנית או נפשית, את הכותרת של גיל המעבר. כדי שחלילה לא תפספסי משהו אחר.

הטיפול הטבעי מתבסס על תזונה, תוספי תזונה, צמחי מרפא, פעילות גופנית ועוד. אני אתייחס כאן רק להמלצות התזונתיות לגיל המעבר.



יש להעשיר את התפריט במזונות המכילים פיטואסטרוגנים.

פיטו פירושו צמחי, לכן פיטואסטרוגנים, אלו הם אסטרוגנים ממקור צמחי. תפקידם הוא איזון האסטרוגן בגופנו. המזונות העשירים בפיטואסטרוגנים הם:

קטניות - סויה ובטנים. דגנים - נבט חיטה, חיטה מלאה ושמרי בירה.

פירות - תפוחים, דובדבנים, זיתים, שזיפים וקוקוס.

ירקות- בטטות, גזרים, בצל, חזרת, מלפפון, נבטים וירקות ממשפחת הסולניים: פלפלים, חצילים, עגבניות ותפוחי אדמה.

שורשים עלים וזרעים - אלפלפה, זרעי אניס, שום, שוש קרח = ליקוריץ, פטרוזיליה, עלי פטל אדום, מרוה ואורגנו.


(צילום: Charles Haynes-cc-by-sa)


החזירו את האשלגן

עונה מצוינת לטיפול בגלי החום ובהזעות היא דווקא כעת בחורף, כשקר. בזמן הזעות הלילה מאבדים המון אשלגן. לכן יש להוסיף אותו מהמזון. המזונות שלהלן עשירים במיוחד באשלגן: אצות (לא מתאים למי שנוטלת תרופה לטיפול בבלוטת התריס), דלעת, בננות ובכלל - פירות וירקות.


העשירו את התפריט שלכן במזונות בעלי אנרגיה מקררת

הוסיפו לתפריט ירקות ירוקים ובמיוחד ירקות עליים ירוקים. הירקות הירוקים עשירים בכלורופיל (שנותן להם את צבעם), לכלורופיל ישנה תכונה מקררת. ירקות ופירות טריים, טופו, חלב סויה, נבטים למיניהם ומשקה לימונענע- מכינים קנקן מים ומניחים בו עלי נענע ופלחי לימון.


וכמובן ההפך: הימנעו ממזונות בעלי אנרגיה מחממת. כגון: שום, קפה, מזונות חריפים, מזונות מטוגנים, אלכוהול ועישון.


מיליארד סינים לא טועים

מסתבר כי, נשים שחיות במזרח הרחוק, ועדיין לא נחשפו לתפריט המערבי, סובלות מעט מאוד, או שאינן סובלות כלל מתופעות גיל המעבר. עוד מתברר, שאין שום עניין גנטי שיכול להסביר את התופעה. כיוון שכשנשים אלה משנות את תפריטן לתפריט מערבי, הן מתחילות לסבול מאותן תופעות כמו נשים מערביות. כיוון שמיליארד סינים לא טועים כדאי לנו, המערביות, להעתיק מהן כדי שגם אנו נקבל ציון טוב במבחן התוצאה.


לכן כללו בתפריט טופו, סויה, חלב סויה, טמפה, רוטב סויה אמיתי, שמן סויה בכבישה קרה וקמח סויה- הסויה עשירה בפיטואסטרוגנים ולכן מאזנת את האסטרוגן בגוף. היא נחשבת לאחד המזונות היותר מקררים ולכן טובה לטיפול בדם, שעושה בעיות בגיל זה. יש בה לציטין שסופח אליו את הכולסטרול הרע. אין בה שומן רווי ולכן היא טובה ללב. ולסיום, יש בה עד 2% סוכר ולכן היא מתאימה לסוכרתיים. וכל זה הוא רק קצה המזלג. לכל מי שרצה כעת לקנות שניצל סויה מוכן. תרגיעו! ממש לא התכוונתי לאלה. להיפך! אלה לא יועילו לכן. ושוב תרגיעו! מותר להכין סויה גם לבעל - הוא לא יהפוך לאישה.


צרכו יותר אומגה 3

ההורמונים נוצרים בין היתר מחומצות שומן. לכן יש לכלול בתזונה חומצות שומן טובות ובעיקר חומצות שומן מסוג אומגה 3. בנוסף, מחקרים מראים כי חומצות שומן אלה, משפרות את מצב הרוח ומסייעות בטיפול בדיכאון. הציפור השלישית שנתפוס במכה זאת היא, שהם גם ישמנו מבפנים את כל מה שהתייבש: לפיכך, גוונו את התפריט בדג סלמון מהים הצפוני. שימו לב! שהסלמון שלכן לא גדל בבריכת דגים, אלא שהוא צפונבוני אמיתי. טונה טרייה, או קפואה - זאת עם העיניים. חומצות השומן רגישות לחום ולכן טונה משומרת לא תועיל לעניין הזה. שמן פשתן איכותי- שמן זה, מתחמצן במהירות. לכן חשוב שיהיה בבקבוק כהה ובמקרר. (גם בבית הטבע חשוב שהבקבוק ישמר במקרר).


אפשר לקנות זרעי פשתן שלמים, לטחון אותם בבית במטחנת קפה ולהקפיא. או להשרות אותם בכוס מים למשך הלילה, לאכול את הזרעים התפוחים ולשתות את המים. כשתעשו כך, השמן והסיבים, ישפרו גם את היציאות. ולא! אל תקנו זרעי פשתן טחונים. זוכרות! שמן פשתן מתחמצן במהירות.

לסיום בשורה- חשבתן שרק אתן סובלות? מסתבר שגם לגברים ישנן תופעות של גיל המעבר. בשורה טובה? לא ממש.


שרה בר אשר, תזונאית טבעית, מטפלת באמצעות המייל, הסקייפ והטלפון. מדריכה משפחות במטבח הביתי. ובעלת קליניקות לתזונה טבעית ברעננה, בגדרה ובאלקנה.

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר