פרוייקט הסקי הדתי

מזל דגים

ברוח חודש אדר מביאה שרה בר אשר את כל הנתונים החשובים שצריך לדעת על תזונה ודגים

שרה בר אשר 03/03/11 00:00 כז באדר א'

malias-cc-by, צילום: malias-cc-by
malias-cc-by, צילום: malias-cc-by

הם נמצאים בים, בבריכה או באקווריום. יש להם סנפיר וקשקשת, כמובן. אבל מה שגרם לי הפעם לכתוב דווקא עליהם הוא חודש אדר. איזה מזל!

אז הנה אחד עשר דברים שכדאי לדעת על דגים:

1. הדגים, בהשוואה לחלבון הבשר, מספקים חלבון קל לעיכול. הם מספקים גם, ויטמין A שחשוב בין היתר לראיה טובה. ויטמין D, שחשוב בין היתר לבניית עצמות חזקות. ויוד, שחשוב לפעילות תקינה של בלוטת התריס.


2. אל תטגנו דגים אלא אפו אותם בתנור. כשאתם מזמינים במסעדה דג אפוי, תבררו אצל המלצר האם הדג לא טוגן לפני שהוא נאפה. במסעדות רבות נוהגים לטגן מעט את הדגים ובכך לקצר את משך ההכנה שלהם.


יש ילדים שלא אוהבים דגים?(צילום: bionicteaching-cc-by-sa)


3. מאוד מקובל לכסות או לעטוף דגים בנייר אלומיניום, כדי לשמור על העסיסיות שלהם. הימנעו מכך. האלומיניום הינו מתכת רעילה לגופנו. כסו את הדג במכסה פיירקס או בירקות.


4. הילדים לא אוהבים דגים? הכינו להם קציצות. כך תרגילו אותם לטעם של הדגים. ניתן להכין גם קציצות פשוטות מטונה משומרת עם גבינה ותבלינים. פשוט יוצרים קציצות ואוכלים. עשו זאת ובלבד שיתרגלו לאכול דגים.


5. יתרונות וחסרונות של דגי הים:

  • הם עשירים ביוד, שזה כאמור חשוב. אך אם אתם נוטלים את התרופה אלטרוקסין, עליכם להתייעץ עם אנדוקרינולוג לפני אכילת דגי ים.
  • יש בהם כספית. כמות הכספית שבים לא השתנתה מעולם, סביר להניח שגם בני דורנו יכולים לספוג את כמות הכספית שבדגים.
  • אם זאת כאשר הים מזוהם ע"י שפכים של התעשייה, הכספית עלולה להצטבר בבשר הדגים בצורת תרכובת רעילה בשם מתיל כספית. זאת בנוסף לדיוקסינים שמצטברים בשומן הדגים.
  • בים יש מלח, לכן בדגי הים יש מלח. אך שוב, זאת אותה כמות מלח שהייתה בדגים מאז שנבראו. כך שאם לא הוספנו מלח לדגים אז אין בעיה.
  • דגי ים הם בדרך כלל דגים רזים. חוץ מאלה שעשירים בחומצת השומן אומגה 3. אך מדובר בשומן מזין שחשוב להמון תהליכים בגוף.

לא לטגן. לאפות(צילום: whologwhy-cc-by)


6. דגי הבריכה בדרך כלל שמנים. והאיכות שלהם, תלויה במה שהאכילו אותם. אם זאת, כיוון שלדגי הים ישנם גם חסרונות, חשוב לגוון ולאכול גם דגי ים וגם דגי בריכה.


7. דג הסלמון ודג טונה, עשירים בחומצת שומן מסוג אומגה 3 שחשובה בין היתר לתפקודי המוח ולשיפור יכולות הלמידה.


8. לפני שהטונה נכנסה לתוך קופסת השימורים, היא הייתה דג עם שתי עיניים. לפעמים אנחנו שוכחים את זה. לכן, טונה בקופסת שימורים היא מקור טוב לחלבון, אך כל שאר הערכים התזונתיים כמו אומגה 3, כבר לא קיימים בה. זאת, כיוון שהדג נמצא בה המון זמן. הבעיה העיקרית עם הטונה הטרייה היא, שהוא יבש מטבעו. לכן,צריך לאפות או לבשל אותו עם רוטב שמכיל שמן זית.


9. אם אוכלים דג טונה בקופסת שימורים. כדאי שהדג יהיה במים ולא בשמן. כיוון, שאי אפשר לסחוט לגמרי את השמן. הבעיה היא, שהשמן הוא שמן סויה בכבישה חמה. לכן, עדיף לקנות טונה במים ולערבב את הטונה בסלט ירקות עם שמן זית כתית מעולה. אז נכון שיש טונה משומרת בשמן זית. אך הוא ככל הנראה לא כתית מעולה אלא רק כתית.


10. בסושי יש סלמון מעושן. חומרי העישון הם חומרים לא בריאים ובנוסף העישון ככל הנראה, לא הורג את כל החיידקים שנמצאים בדג.


11. גם דגים מלוחים כמו דג מלוח מהקידושים בבית הכנסת, או סלמון מלוח איננו בחירה מוצלחת. תוספת מלח מעולם לא הוסיפה בריאות לאף אחד. בנוסף, מעניין איך מעקרים את הדגים האלה מחיידקים? אז נכון שאנשים שבריאים בדרך כלל לא קורה להם כלום. ובכל זאת, למה לאתגר כל הזמן את מערכת החיסון?

שיהיה לשובע ולרזון.


שרה בר אשר, מתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים. מנחה קורס: "חיים נכונים לפי סוג הדם" ובעלת קליניקות לתזונה טבעית ברעננה, בגדרה ובאלקנה.

כתבות נוספות

המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר