הילד רזה מידי? יש מה לעשות!

הרבה הורים חוששים שהילד רזה מידי, ובדרך כלל מדובר בילדים שהרעב לא מפריע להם. שרה בר אשר מסבירה מה כדאי להכין להם לאכול ומה ממש לא. והעיקר: בלי לחץ

חדשות כיפה שרה בר אשר 19/10/17 10:57 כט בתשרי התשעח

הילד רזה מידי? יש מה לעשות!
רזים מידי, צילום: shutterstock

אלה ששייכים לזן הנדיר, שבו לא משנה מה הם אוכלים, שום מאכל לא יגרום להם להשמנה, יודעים שכדאי מאוד לא להתלונן על כך בקול רם. ניסיונות קודמים העלו את התגובה המידית: 'הלוואי עלינו!'. נדמה שמדובר בבעיה שכולם רוצים להידבק בה, חוץ מאלה שכבר "נדבקו". 

האמת היא שזה יכול להיות מושא לקנאה, עד שזה נוגע בילדים שלנו. במסגרת הפעילויות של שנת הבריאות בבתי הספר, יוצא שכמעט תמיד אני נשאלת: מה לעשות עם ילד רזה מידי? לכן, הפעם הטור יעסוק בזה:

בדיקות:

ראשית צריך לבדוק האם הילד באמת רזה, או שאתם סתם פולנים. לשם כך, כדאי לבדוק את הגובה והמשקל אצל רופא הילדים, או אצל אחות טיפת חלב. מומלץ לבקש מהרופא שיערוך בדיקת דם ליתר פעילות של בלוטת התריס ולחוסר ברזל. טיפול בבעיות האלה אמור לפתור את הבעיה. 

בלי לחץ:

חשוב מאוד לא להפוך את העניין לנושא המרכזי שמעסיק אתכם. או לפחות אל תדברו עליו בקול רם. זה לבדו עלול להחמיר את הבעיה. חוץ מזה, תסתכלו במראה, אם אתם לא מצליחים להעלות במשקל, או אם מבנה הגוף שלכם קטן, אז למה אתם מצפים שה- DNA של הילד שלכם יהיה שונה?

שומן רווי וממתקים:

המחשבה הראשונה היא שאם הוא רזה מידי, אז כדאי שהוא יאכל הרבה שומן מהחי כמו למשל, נקניקיות, מעדני חלב עתירי שומן וגבינה צהובה. כמו גם מאכלים עתירים במרגרינה ושפע של ממתקים. 

זכור לי מטופל, שנהג למרוח בלחמנייה שלו שכבה עבה של ממרח שוקולד. מרוב הרצון להשמין, הוא הספיק לשכוח שישנם ממרחים אחרים. הבעיה היא שהוא לא השמין מזה. מי שכן השמין, אלה הם כלי הדם שלו. ילדים שסובלים מתת משקל אוכלים באופן מכוון מאכלים מזיקים. לכן הם עלולים לסבול מיתר כולסטרול, טריגליצרידים וסוכר (כפי שקורה אצל מבוגרים). הם עלולים לסבול מעצירות, כיוון שהתזונה שלהם דלה בפירות ובירקות עקב החשש שהם ישבעו מהם ולא יאכלו מאכלים עתירי קלוריות. בנוסף הם סובלים מעששת, מחוסר שקט ומבעיות שינה. זאת, בגלל עודף הסוכר שבתפריט. מתברר, שהילדים האלה מצליחים לגרום להורים שלהם לתת להם את כל המאכלים הכי מזיקים ובלבד שהם יאכלו ויעלו במשקל.  

מזון מזין:

גם לילדים האלה מגיע ליהנות מהערכים התזונתיים הטובים של המזון. כלומר, כדי לאזן את המשקל הנמוך, גם ילדים רזים חייבים לאכול מזון מזין. אין מה לדאוג, זה לא יגרום להם לרזות. בדיוק כפי שהמזון המשמין לא גרם להם להשמנה. להיפך, דווקא האוכל הבריא יגרום להם לאיזון המשקל. עם זאת חייבים להיות מאוד סבלניים. כיוון שלוקח זמן עד שרואים תוצאות. מי שכן יהיה מושפע באופן די מהיר הם המערכות שסבלו עד עכשיו (כלי הדם, מערכת העיכול והשיניים).

מה אוכלים? 

  • אוכלים מאכלים שצפופים בקלוריות מזינות. למשל לחמנייה או פיתה מקמח מלא עם אבוקדו, או טחינה מלאה וזיתים. 
  • בין הארוחות מומלץ לשתות מיצי פירות או שייקים מפירות. זאת כיוון שהשתייה מוסיפה קלוריות, אך לא משביעה יותר מידי. 
  • חשוב להקפיד על חמש ארוחות ביום. יש לתכנן מראש מה אוכלים בכל ארוחה. כמו כן, צריך לשים לב שלא יוצאים מהבית בלי אוכל. לכן, חשוב שבתיק יהיו באופן קבוע חטיפי אנרגיה מזינים. כיוון שמדובר בילדים שיכולים להעביר שעות רבות ללא מזון, ותחושת הרעב לא תגרום להם להפסיק את העיסוקים שלהם. 
  • כדאי ליטול מולטי-ויטמין לילדים. כיוון שעד שהתחלתם את השינוי, הילד אכל מעט מזון, או שהוא אכל מזון מזיק. לכן, הוא צמצם את מאגרי הוויטמינים שבגופו. שימו לב שהמולטי-ויטמין לא מכיל סוכר וצבעי מאכל. 

 

לטורים הקודמים

הנטורופתית שרה בר אשר, מרצה בנושאי: תזונה, תוספי תזונה ותעשיית המזון. 054-5493632, Barasher@zahav.net.il

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן