המושיע הרשמי של החג - מה היינו עושים בלעדיו?

אחד המרכיבים הבולטים בארוחות החג הוא תפוח האדמה. סביר להניח שהכנתם איתו כל מה שאפשר, אז הגיע הזמן להכיר אותו טוב יותר. שרה בר אשר מסבירה מהם יתרונותיו.

שרה בר אשר
יט בניסן התשעח
,
04 באפריל, 2018 9:13
תפוח אדמה

תפוח אדמהצילום: shutterstock

אחרי שמוותרים על חמץ ועל קטניות נשארים עם תפריט שכולל הרבה תפוחי אדמה. הנה כל מה שרציתם לדעת על הפקעת העמילנית הזאת:

תפוח אדמה נחשב אמנם לירק, אך הוא ירק עמילני כלומר הוא מכיל כמות נכבדה של פחמימות. לכן בניגוד לירקות שאותם ניתן לאכול ללא הגבלה. תפוח אדמה נכנס לקטגוריית התוספת העמילנית.

תפוח אדמה בינוני לפני בישול ששוקל כ 170 גרם (בזמן הבישול תפוח האדמה סופח נוזלים ולכן משקלו עולה וכתוצאה מכך, כמות הערכים התזונתיים לכל גרם קטנה בהתאם), תורם 3 גרם של סיבים תזונתיים, 12 מ"ג ויטמין C, 13 מ"ג סידן, 34 מ"ג מגנזיום ו- 554 מ"ג אשלגן.

ההרגל של אכילת חלבון מהחי כמו עוף, או בשר כשלצידו תפוחי אדמה. הוא ההרגל שאחראי למצוקה של הרבה בני אדם. הצירוף הקטלני יושב כמו פצצה כבדה בתוך המעיים שלנו, שמנסות בכוח לפרק אותו. לכן תאכלו עוף עם ירקות. או תפוחי אדמה עם ירקות. למה ירקות? כדי שהראשון יצליח לרדת בפיתולי המעיים.

פירה: מי עדיין מכין פירה עם מרגרינה ומעז לקום? פירה אפשר להכין עם שמן זית ותבלינים. אם אינכם חוששים מכולסטרול ואם הארוחה היא חלבית (וכמובן אם אתם חוששים מהילדים). תכינו פירה עם חמאה. אך האפשרות הגדולה מכולם היא, למעוך תפוח אדמה על צלחת אישית ולצקת מעליו תבשיל ירקות. הירקות על תבליניהם יתנו את הטעם לתפוח האדמה.

תפוח אדמה הוא, עמילן מרוכז ולכן הוא כבד ומתעכל לאט. לפיכך הוא נותן תחושת שובע לאורך הרבה זמן.

עין הרע: תפוח אדמה שיצאו לו העיניים, לא ראוי למאכל. לכן תאכלו אותו כשהוא טרי או שתזרקו אותו לפח. ולא, אל תוציאו לו את העיניים, הוצאת העיניים היא רק טיפול קוסמטי. כשאתם קונים תפוח אדמה שימו לב שלכתחילה אין לו עיניים. כדי להאריך את חיי המדף של תפוח האדמה. תעטפו אותו בנייר עיתון.

סובלים מהמפרקים? תימנעו לחלוטין מאכילת תפוחי אדמה. למה? כי הם שייכים למשפחת הסולניים ולכן עלולים להגביר את הכאבים.

צ'יפס קפוא, כזה שצריך לאפות בתנור, הוא למעשה צ'יפס מטוגן. הוא טוגן במפעל. תנסו להקפיא צ'יפס שטיגנתם בבית, תקבלו לאחר ההפשרה רצועות מעוררות רחמים. הסיבה, החומרים שמוספים לצ'יפס שומרים על צורתו גם לאחר ההקפאה. אתם ממש לא רוצים את התוספות האלה. אבל, תכירו אותם. הם רשומים ברשימת הרכיבים שעל גבי האריזה.

רוצים תפוחי אדמה בטעם של צ'יפס? ואפילו יותר טעימים מצ'יפס? תקנו תפוחי אדמה טריים. כך שהקליפה מתקלפת בקלות (כמובן בעזרת קולפן). תניחו אותם על גבי נייר אפייה. תעסו אותם בשמן זית ובמלח הימלאיה ותאפו אותם בתנור בחום בינוני. תשימו לב למשך האפייה. צריך להוציא את תפוחי האדמה כשהם פריכים אך עדיין לא שרופים. על אחריותי - אפילו ילדים שבעים לא יעמדו בפני הריח ובעיקר בפני הטעם. רוצים את זה קצת יותר מתוחכם? תוסיפו לזה עגבניות ורוזמרין.

חטיף צ'יפס קנוי: מכיל למרבה הצער רק 40% - 65% תפוחי אדמה מיובשים. כשכל השאר הם רכיבים מיותרים לגופנו, כגון: דקסטרוזה, או מלטודקסטרין, חומר מעכב חימצון, מייצב, שמן כותנה (אחד השמנים היותר נחותים), או שמן אחר ו- 550 מ"ג נתרן לכל 100 גרם, שזאת כמות עצומה!!

 

לכל הטורים של שרה, היכנסו!

 

שרה בר אשר- נטורופתית. מרצה בנושאי: תזונה, תעשיית המזון ותוספי תזונה.054-5493632   barasher@zahav.net.il

עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

x
בדיקה לגילוי קורונה בהדסה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הדסה: התקדמות לקראת גילוי נוגדנים לקורונה

קרא עוד