וויסקי שיושן בגולן בגובה 1,000 מטרים

לנתאי מורגנשטרן יש בקבוק וויסקי שהוא אושפיזין מיוחד בסוכה השנה, והוא אפילו ישראלי. הבקבוק נקנה לפני שנתיים בפרץ של ציונות, ולא אכזב

חדשות כיפה נתאי מורגנשטרן 09/10/17 20:08 יט בתשרי התשעח

וויסקי שיושן בגולן בגובה 1,000 מטרים
וויסקי, צילום: shutterstock

בסוכות, כל אחד והאושפיזין שלו. הפעם הצלחתי להביא לסוכתי אורח מיוחד. אני מדבר על וויסקי כמובן, כן? אז כמה עובדות על האורח שלי: דבר ראשון הוא תוצרת הארץ, בשבילי בכל אופן זה מרגש הרבה יותר מוויסקי מחו"ל. דבר שני הוא מאוד צעיר - 3 שנים. הדבר השלישי שאני יכול לספר לכם שרכשתי אותו לפני שנתיים בערך, כשהוא עוד לא היה מוכן.

איך הגעתי לבקבוק הזה? הכל התחיל לפני שנתיים בערך. ראיתי מודעה קטנה של יקבי פלטר שמזמינים את הציבור לקנות בקבוק וויסקי תוצרת היקב. מסקרן. נכנסתי והבנתי שהם עושים סוג של גיוס המונים, קניה מראש של בקבוק שיהיה מוכן עוד שנתיים פלוס. כשהתקשרתי לברר עוד פרטים בנושא, הבחורה שענתה לי לא ממש ידעה לתת לי תשובות לשאלות כמו איזה יישון הוויסקי יעבור, איך נראה דוד הזיקוק וכו'. היא רק ציינה בפני שיש רק 1,000 בקבוקים ויש גם אפשרות לבחור מספר. יצר הסקרנות שבי ותוספת של ציונות גרמו לי לקנות את הבקבוק, בכל זאת לא כל יום משווקים וויסקי ישראלי. כנראה 250 ₪ היה המחיר לבקבוק וויסקי של 700 מ"ל. מאז, שנתיים בערך אחרי, הוויסקי הספיק לעבור כמה חביות, לקבל דילול ולהיכנס לתוך הבקבוק שלי (בקבוק מספר 770). בשבוע שעבר, באירוע ההשקה, סוף סוף זכיתי לקבל אותו וכמובן גם לטעום אותו.

מדובר על הוויסקי הראשון של מזקקת פלטר שממוקמת ברמת הגולן. את השם פלטר מכירים ובצדק מהיקב, למרות שיש למשפחה עבר עשיר בזיקוק אלכוהול. לענייננו, לפני קצת יותר משלוש שנים החליטו שם האחים טל וניר לזקק וויסקי. אחרי ניסיונות והצלחות  לזיקוק של ערק, ברנדי וג'ין, הגיע תורו של הוויסקי. צריך להגיד, לא כל הייצור של הוויסקי נעשה בפלטר, רק משלב הזיקוק. כל השלבים לפני, הלתת, ההתססה וכו' נעשו במקום אחר, במבשלת אלכסנדר. לאחר קבלת ה  WASH, ולאחר זיקוק כפול, הם הגיעו ל78% אלכוהול. הוא עבר יישון מהיר ולדעתי גם ממש טוב. בשלב הראשון הוויסקי יושן בחביות  ברבן אמריקאי (First Fill) וחביות ששימשו ליישון היין 'מטר'. לאחר שנה הם הועברו לחביות של ברבן גם First Fill לתקופת חיתון של שנה. 

החביות שכבו בבונקר סורי שהוקם בשנות ה50 של המאה הקודמת וכעת נמצא בשטח היקב. הגובה כ1,000 מטרים. למה חשוב לדעת את זה? כי בספרות הוויסקי כשמדברים על יישון יש הבדל גדול מאוד איפה הוא נעשה. 1,000 מטרים, ברמת הגולן, בבונקר: אין הרבה חום ולכן האלכוהול לא מתנדף כל כך מהר, ועם זאת תהליך היישון שלו יהיה איטי בהרבה. ישנם מקומות חמים יותר, כמו קנטקי בארה"ב או טיוואן, שיש להם מזג חם יותר מבסקוטלנד ובדרך כלל תהליך היישון של הוויסקי יתבצע שם בצורה מהירה יותר. אז נכון שפלטר עשו פה יישון מהיר עם המשחק החכם שלהם בחביות, אבל התוצאה הפתיע אותי. הבקבוק בוקבק  ב46% אלכוהול.

דבר ראשון הוויסקי קיבל צבע יפה, שוב הודות למשחק החביות. הריח היה לי קצת גס בהתחלה, כלומר מריחים שהוא צעיר, אבל אחרי 20 דק' הוא היה הרבה יותר נעים והצלחתי להרגיש את השזיפים חזק  ואת הנקטרינות. הטעם בהתחלה היה מאוד ברור. וניל. הוא עלה לי ראשון ולאחר זמן הצלחתי למצוא גם את היין ומרירות נעימה.

וויסקי פלטר

וויסקי פלטרצילום: יח"צ

פלטר סינגל מאלט וויסקי – PELTERL-Singel matl Whiksy

אזור ייצור: רמת הגולן, ישראל

חוזק אלכוהול: 46%

ריח: שזיפים, נקטרינות,עץ, תות וניל

טעם: וניל, קצת מרירות, יין אדום

סיומת: די קצרה לא עוקצת ומשאירה טיפה מתיקות בסוף

סיכום: שמח מאוד על ההשקעה. הייתי רוצה לקבל את הבקבוק הזה עוד 4 שנים, אבל גם עכשיו הוא בכלל לא מאכזב אפילו מפתיע. עוד גאווה ישראלית שלנו. יש שמועה שנשארה להם עוד חבית סגורה, אני רוצה לטעום אותו עוד כמה שנים. אגב היום נשארו להם בקבוקים בודדים במחיר של 780 ₪. 

 

לטורים הקודמים

 

אושפיזין בסוכה

אושפיזין בסוכה צילום: נעם בן אהרון