שאל את הרב

מכנסיים לבנות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/01 00:13 ג באב התשסא

שאלה

שמי ישי , נעים מאוד. כמי שאחראי על שבט שיש בו גם בנות הייתי רוצה לדעת אחת ולתמיד לגבי מכנסיים לבנות. יש היתר ללבוש (ולא רק בטיול)? או שמא זה איסור גמור?

מותר או אסור? (ואם זה לא כזה שחור/לבן אז מה התחום האפור).

תודה רבה, ישי.

תשובה

שלום ישי,
שאלת לגבי מכנסיים לבנות, האם מותר או אסור ללבוש , ומתי?
ראשית, צריך להבין שיש במכנסיים שני סוגים של בעיות.
האחת: צורת המכנסיים. המכנסיים לפעמים בעלי גזרה צמודה שמבליטה את גוף האשה (לפי זה מובן שחצאית קצרה או צמודה, שחושפת או מבליטה את הגוף גם היא אסורה, ולפעמים גרועה ממכנסיים. במקרה של חצאית קצרה שאינה מכסה את הברך, נכתב בשו"ת יביע אומר, שזה גרוע ממכנסיים - שלפחות מכסים את הרגל).
השניה: מהות המכנסיים. ללא קשר לגזרתן וצניעותן. מכנסיים נחשבים ככלי גבר ויש בכך משום איסור "לא ילבש". הכוונה היא לאסור בלבול בין בגדי נשים לבגדי גברים. ויש פוסקים שסוברים שאיסור זה קיים אפילו בזמן לבישת המכנס מתחת לחצאית.
נכון, שכיום קיימים מכנסיים המיועדים לנשים בלבד, ובכל זאת לא בטוח שמבחינה הלכתית, לא חל עליהן שם מכנסיים - כי מכנסיים הם סמל גברי מובהק (ובאותה מידה חצאית, לכיוון השני), ובגד שהוא במהותו סמל לגברים אסור בלבישה לנשים גם אם הרבה נשים לובשות כך. לכן לבישת מכנסיים אסורה אפילו אם הם צנועים ולכאורה מיועדים לבנות.
לגבי לבישת מכנסיים צנועים כדי לישון או להתעמל, יש פוסקים שאוסרים ויש שמתירים, בתנאי שהלבישה נעשית רק בבית לפני השינה, או באולם ספורט סגור לנשים בשעת ההתעמלות.
כך שיש על מי לסמוך להתיר זאת בתנאים הללו.

לגבי שימוש במכנסיים בהזדמנויות מיוחדות כגון טיול,
ישנו פתרון שעוזר ברוב המקרים (פרט לסנפלינג ופעולות שאי אפשר לעשות עם חצאית כלל) פתרון שהוא גם צנוע יותר מלבישת חצאית בלבד שיכולה לעוף או להתרומם, והוא לבישת המכנסיים מתחת לחצאית.(צניף טהור , הרב אבינר, על פי שו"ת אבני צדק)
במקרה של טיול משותף בין בנים לבנות נראה שזה הפתרון הראוי.
ובמקרים שאי אפשר ללבוש חצאית כלל-
צריך לזכור שטיול, בניגוד לשינה, הוא דבר חשוב אך לא חיוני. ואם יש מצבים שבהם אי אפשר לטייל עם חצאית, למשל בזמן גלישה בסנפלינג, אז, יש מן הפוסקים שכתב: לא תגלוש ולא תלבוש. (שו"ת מנחת יצחק חלק ב' סימן קח ד"ה )
צריך לזכור מהם סדרי העדיפויות שלנו. כאשר לבישת מכנסיים מונעת מאתנו סגנון מסוים של טיול, מה אנחנו בוחרים: לטייל וללבוש מכנסיים או לא לטייל ולא ללבוש מכנסיים?
ניתן להעלות זאת לדיון בפעולה שמקדימה את הטיול.

טיול נעים ודרך צלחה
חברים מקשיבים

כתבות נוספות