שאל את הרב

יחס היהדות להומוסקסואליות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/10/01 15:20 יד בתשרי התשסב

שאלה

כיצד ההלכה מתייחסת להומואים? האם לדעת התורה יש כזה דבר בכלל?

ומה יעשה הומו דתי (בימינו-לא פעם).

תשובה

שלום לך,
"ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם". הטבע הישר של האדם כמו שעשאו אלוהים הוא של התקשרות בין איש ואשה.
הדבר בא לידי ביטוי הן במישור הגופני- במבנה גופם, הן בטבעם הנפשי השונה מחד- אך המשלים זה את זו מאידך ויוצר אחדות שלמה והרמונית אחת. וזו גם הדרך הבלעדית להביא ילדים לעולם ולהיות שותפים בזה עם הקב"ה בהמשך מעשה בראשית, ולאפשר בזה גם כן את המשך קיום האדם עלי אדמות.
כל סטיה ממצב זה תוגדר כסטיה וכמצב לא טבעי - גם אם הרבה אנשים ינהגו כך.
זו גם הסיבה שהתורה אוסרת זאת באיסור חמור, ומכנה זאת "תועבה", בסמיכות לאיסור על קשר כזה בין אדם לבהמה, שאף זה קשר לא טבעי ואינו יכול להוביל לפריה ורביה.
כל מיני טענות דמגוגיות על כך שצריך "להתקדם" ובעולמנו המודרני צריך "להשתחרר מדעות קדומות" - אינן במקום, להפך! התנהגות כזו אינה "מודרנית" כלל וכלל. היא מיושנת מאד. כבר בדור המבול ולאחר מכן במצרים ובכנען העתיקות התנהגות זאת היתה מצויה מאד, ועל כך הזהירה אותנו התורה: "כמעשה ארץ מצרים וכמעשה ארץ כנען לא תעשו, ובחוקותיהם לא תלכו". המתעקשים להנהיג נורמה פסולה זו בתקופתנו- מנסים בכוח להחזיר אותנו אלפי שנים אחורה, ולפגוע בטבעיות וביושר הבריא של האדם.
אמנם יש הטוענים שזו נטיה טבעית מולדת באדם שאי אפשר לעמוד כנגדה. אך שתי תשובות בדבר - גם אם אכן ישנם אנשים שיש בהם נטיה כזו מלידה , אין ספק שזו נטיה פסולה, ועל האדם מוטלת החובה להתגבר עליה, כמו שהוא צריך להתגבר על נטיות פסולות אחרות שהוא עלול להיולד איתן, כגון הנטיה לכעס, גאוה, נקמנות, על אף שכאן הנסיון עשוי להיות קשה במיוחד כי מדובר באחד היצרים החזקים שבאדם. אך לשם כך נתן הבורא בחירה חופשית לאדם. אל לו להפקיר את עצמו לכל דחף ולכל נטיה שמנסה להשתלט עליו. תפקידו ומשימתו כעת היא לא לתת לדחף הזה להכתיב לו את אורח חייו, ולא להתמכר אליו.
הנסיון מלמד שהיו אנשים בעלי כוח רצון שהצליחו (עם סיוע מתאים, במקרה הצורך), גם אם לא להעלים נטיה זו לגמרי, אך בהחלט להתגבר עליה ולהופכה מדבר מרכזי - לדבר טפל באישיותם, לעורר בתוכם את הטבע הפשוט של קשר עם אשה, והצליחו להקים משפחות ולהביא ילדים לעולם, והם חיים היום באושר רב.
אך מלבד זה, גם לתומכים ולמעודדים נטיה זו ברור שחלק גדול ממנה נובע מהשפעה סביבתית, מיחס החברה לדבר הזה ומנסיבות החיים של האדם - כולם דברים חיצוניים התלויים בנו. בחברות סגורות של אנשים בני אותו מין כגון: בתי כלא, בסיסים צבאיים וכדו' שכיחות תופעות כאלו הרבה יותר מאשר בחברה הרגילה. במצבים כאלו גם אנשים שכשיצאו אחר כך לחיים הרגילים יחזרו לחיות חיים רגילים עם אדם בן המין השני - מתנהגים לעיתים בצורה כזו. מה שמעיד על כך שלהשפעה הסביבתית מקום רב בהמצאות הנטיה הזו. ברור עוד שהעובדה שכיום מנסים כל מיני אנשים וארגונים להפוך את הדבר ללגיטימי ומקובל - יש לה השפעה רבה על אחוז האנשים הרואים את עצמם ככאלה.

חשוב גם לדעת שהרבה פעמים האדם טועה בהרגשתו, וחלק רב מתחושתו שיש לו נטיה לבני מינו יסודה בדמיון, בתהליכי התבגרות והתפתחות מינית בגיל הנעורים, ובעובדה שעדיין לא מצא את בן זוגו הנכון. במקרים רבים - עם הזמן, ולפעמים עם סיוע מתאים, גם אדם שהיה בטוח שהוא כזה מגלה שטעה והוא יכול לחיות חיים בריאים ומאושרים עם בן המין השני ולמצוא את השלמתו.

מי שירצה סיוע בעניין והפניה למי שיוכל לעזור לו (יש כיום אנשים שעוסקים בנושא, קבוצות תמיכה של אנשים דתיים כאלו ועוד), מוזמן לפנות אלינו, בנים ובנות , ונשתדל לסייע ככל יכולתנו. כתובתנו: aviya@maale.org.il .
סודיות מלאה מובטחת, כמובן.
אך מלבד זה נפתח קו טלפון ליעוץ אנונימי לנערים ומבוגרים בנושא זה, מפי ת"ח מומחים בשם "עצת נפש", שפועל בימים ב', ה' 20:30-23:00, בנשיאות הרב אבינר ורבנים חשובים אחרים. המס' שלו הוא - 6541899 - 02 . מי שרוצה להתייעץ בעניין מוזמן להתקשר אליהם.
תוכלו לגלוש גם באתר שלהם - http://www.atzat-nefesh.org, שם תוכלו גם לקרוא סיפורים על אנשים שהיו במצבים כאלו וכיום בם נשואים באושר עם ילדים.
ידיד שלי שעוסק בנושא סיפר לי אתמול שבשבוע הבא הוא הולך להשתתף בחתונה של בחור שבעבר היה נמשך רק לגברים ונגעל מנשים, ובעוד כמה ימים הוא הולך להינשא לבחורה שהוא אוהב ולהקים משפחה, ובעז"ה גם יביא ילדים לעולם.
זה אפשרי. צריך רק להאמין ולהיות מוכן להתמודד ולהתגבר.

שלכם תמיד
חברים מקשיבים

כתבות נוספות