שאל את הרב

חמורו של משיח

חדשות כיפה הרב שלמה בן אליהו 02/07/03 05:14 ב בתמוז התשסג

שאלה

האם מותר ללמד זכות על הרצל ובן גוריון או שזה איסור?האם באמת היה להם חלק באתחלתא דגאולה? האם היתה להם תרומה לגאולת עם ישראל? האם זה שהרצל רצה להעביר את כל עם ישראל על דתו זה לא מבטל את כל מה שהוא עשה בשביל העם היהודי? האם הרצל ובן גוריון הם בגדר "אפיקורס"? האם מאז קום המדינה יש דבר כזה "אפיקורס"? האם זה נכון שהחזון איש אומר שהיום אין דבר כזה אפיקורס אלא כולם בגדר "תינוקות שנישבו"? אם כן אז באיזה תקופה ובאיזה תנאים קיימת הפסיקה של החזון איש?

תשובה


שלום רב ,

רציתי קצת להרחיב את ידיעתך בנושא חשוב זה .
נושא מדובר במאה השנים האחרונות ולא הכל יודעים על מה מדברים .
ישנו ציבור הרגיל לתקוף את הציונות בכלל ואת הציונות הדתית בפרט על כך שמחוללי הציונות לא שמרו תורה ומצוות .
אפנה אותך דווקא למאמרו של הרב קוק בשם ההמספד בירושלים שהספד זה נשא הרב קוק זצ"ל על מות הרצל .
מתוך ההספד ניתן ללמוד מה דעתו על הגאולה ,ומה דעתו על אישיים אלה .
במאמר זה שאני ממליץ מאוד מאוד ללמוד אותו , כותב הרב קוק ,"כשם שהאדם מורכב מגוף ונשמה ,כך גם העם מורכב מגוף ונשמה " .
בעצם כמו כל דבר ודבר ,כפי שלימד אותנו הזוהר ,בכל דבר בעולם הזה יש חלק חומרי וחלק רוחני , כמו שכל העולם מתחלק לעולם הזה ,ולעולם הבא , כך גם הזמן ,כך גם המקום .יש בהם חומר ורוח .
לכן נמצא בעם ישראל אנשים שעינינם לבנות את החומר ואנשים שעניינם לעסוק ברוח .
כמובן שאם היינו זוכים כולם היו " וכל בניך לימודי ה' " . והינו עוסקים גם בחומר וגם לומדים תורה .
אבל לצערינו הגלות הארוכה השכיחה מאתנו את עבודת החומר ,את הבניין , את הצבא ,ואת הכלכלה ,והעשייה .
עסקנו בגלות ביצירות רוחניות למופת ,התורה וההלכה התפתחו , ספרות שאלות ושאלות שאין לה אח וריע בעולם ,החסד והאהבה .
מוסיף הרב קוק ,טבעי הדבר כאשר חזרנו לארץ שהתהפך הגלגל והעם ברובו יעסוק בחומר ,כמו המושג " תשובת המשכן " .ובעצם כמו שהאדם מורכב מחומר ורוח ,ואצל התינוק שנולד החומר קודם לשכל ולמחשבה , כך גם בעם
שמתעורר לגאולה ,החומר והבניין קודמים להתפתחות התורה .
את כל זה רואה הרב קוק בהקדמת משיח בן יוסף למשיח בן דוד , כמו שיוסף הצדיק דאג לכלכלה של ביי ישראל במצרים " כי למחייה שלחני אלוקים " "יוסף הוא המשביר לכל עם הארץ " כך משיח בן יוסף יעסוק בכלכלה ובבניין ואחריו יבוא המשיח האמיתי ,משיח בן דוד שיתקן ויוסיף על הרוח .
זו לדעתי ההתיחסות של הרב קוק להרצל ,ולאבות הציונות .
ללא קשר לרמת קיום המצוות שלהים ,כמו שבזמן אחאב
מכיר הרב קוק " היו יוצאים למלחמה והיו תמיד מנצחים ואף חייל לא נעדר " לעומת דורו של דוד שהיו נפגעים חיילים בקרב .
הרב קוק רואה באחאב מלך ישראל את השלמה החומרים לאומית להושיהו הצדיק מלך יהודה .


חשוב על זה באמת ,התעמק בשאלה ,הגוף והנפש למד את סוגית חמור של המשיח ע"פ המהר"ל מפר"ג .
עיין הברחבה באגרת תנקנ"ה של הרב קוק בספר אגרות הראייה .

בברכהת גאולה שלימה .

כתבות נוספות