שאל את הרב

ברכה לשלום המדינה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 05/09/01 23:59 יז באלול התשסא

שאלה

לרב שי פירון, שלום רב.

ישנה בעיה במניין שאני מתפלל בו בשבתות בבוקר:כאשר מגיעים לשלב בו ברוב בתי הכנסת הציוניים מברכים את הברכה לשלום המדינה, מתפתח אצלנו ויכוח: הגבאי אינו מוכן שיברכו ברכה זו,כי מברכים את "שרי'ה ויועצי'ה". הנ"ל אינו מוכן שיברכו שרים שמאלניים, אשר מוכנים לוותר על חלקים מארץ ישראל, ושבכלל זוהי ברכה פוליטית במהותה. כל הנסיונות להסביר לו שהברכה היא ממלכתית, ושבכלל מבקשים שהשרים יקבלו שכל, עלו בתוהו. אבקש את עזרת הרב, אם בשליחת מאמר המאשר את ממלכתיותה של ברכה זו, או בכל דרך אחרת שתשכין שלום בימי אלול אלו,ואולי ימנעו ויכוחים אלו בעיצומה של תפילת השבת.

כל טוב,שנה טובה ומתוקה.

תשובה

שלום וברכה

הדבר הטוב ביותר שיש בבית הכנסת הוא העובדה שבני אדם מתכנסים יחד להתפלל.

בית כנסת לא נקרא "בית תפילה" כיון שלהתפלל אפשר גם בבית. הוא נקרא בשמו כיון שכולם מתכנסים למקום אחד. כעין מה שהיה בבית המקדש שהיה מאחד את ישראל כך המצב בבית מקדש מעט שמאחד את כלל המתפללים.

זו הסיבה שבגללה כל ישראל מכל מקום בארץ ובעולם פונים למקום אחד - למקום המקדש כי כוח התפילה הוא באחדותה. מכאן תבין שהדבר המנוגד ביותר למהות של בית כנסת

מכאן לשאלתך.
וכי אפשר לא לברך את עם ישראל או את חיילי צהל או את הממשלה. ובמיוחד אם היא טועה יש חיוב יותר גדול להתפלל עליה כמו שיש חיוב להתפלל על חולה. ואם מחלתם היא בדעות כוזבות או ברפיון רוח - בודאי שיש צורך דחוף להתפלל עליהם שיכוונו בעצה טובה.

כל הענין הוא שאצל הספרדים לא היה נהוג להתפלל לשלום המושל.
ברוב סידורי האשכנזים הישנים יש תפילה לשלום הקיסר או הפריץ המקומי. מחמת הצורך לדרוש בשלום העיר שחיים בה. וזה היה נסבל בתנאי הגלות. כשהגיעו לארץ - החליפו את התפילה ההיא בתפילה לשלום המדינה.
יש כאלה שלא היו נוהגם בחו"ל להתפלל תפילה זה וגם בארץ אינם מתפללים אותה אף על פי שהיא לשלום מדינת ישראל.
כך או כך לא נוסח התפילה יגרום גאולה אלה הצורך להתאחד לבקשה על כלל ישראל ובודאי על מדינת ישראל ומנהיגיה. הפוליטים והדתיים.

אני מציע לא להתעקש על הענין. אלא להוסיף מילה או שניים בברכה באופן שהגבאי יהיה שלם עם הנוסח שמבקש שגם השרים השמלאנים וגם הימנים יתנהגו כראוי.
זה היתה ההצעה של הרב נריה זצ"ל ויש בה הרבה הגיון.

בהצלחה.

כתבות נוספות