שאל את הרב

הפרשת תרומות ומעשרות בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 28/07/02 17:32 יט באב התשסב

שאלה

א. מדוע אסור להפריש תרומות ומעשרות בשבת?

ב. מה עושים כשמוזמנים לשבת ויש ספק האם מהאוכל שנאכל הפרישו תרומות ומעשרות?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

א. אסור להפריש תרומות ומעשרות בשבת, כיון שבכך מתקנים את הפירות, וכל תיקון בשבת אסור. כמו כן יש בכך משום הקדש והקנאה האסורים בשבת.


ב. כשמוזמנים לשבת ויש ספק האם מהאוכל שנאכל הפרישו תרומות ומעשרות: אילו אפשר היה להפריש במחשבה בלבד (דבר האפשרי עקרונית בתרו"מ, שהרי "ונחשב לכם תרומתכם"), ולהניח בצד את מה שהפרשנו - ניחא; אבל גם זה אסור בשבת.

המומלץ ביותר הוא לרכוש קודם לשבת מאותם סוגי ירקות ופירות, מאותה דרגת חומרת המעשרות, שנתכבד בהם בבית המארח, ולהפריש מהם גם עבור המינים שנאכל בבית המארח בשבת.

כשסוג האוכל אינו ניתן לחיזוי, מותר להפריש מראש בערב שבת בנוסח זה: כל הפירות והירקות שאקבל ממארחי בשבת קצת ממה שאשאיר בימין הצלחת הוא תרומה; מעשר ראשון בצד שמאל שבצלחת, ותרומת מעשר ליד התרומה. מעשר שני בצלחת בצד הקרוב אלי, והוא מחולל על פרוטה שבביתי.

בשבת עצמה, בזמן האירוח, שוב אין צורך לומר דבר. יש אומרים שעכ"פ צריך לחשוב שאלו הם תרו"מ, וי"א שדי בהנחה בצד הצלחת, היינו: בהפרשה.

הכמות שמשאירים בצד הצלחת צריכה לעלות על המופרש בימי חול (1 / 100 ועוד משהו) ולכלול יותר מאשר תרומה ותרומת מעשר, שאם לא כך הרי תהיה כמות זו מוקצה ואי אפשר יהיה לטלטלה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות