שאל את הרב

תפילה בבית כנסת

חדשות כיפה רבני בית הלל 13/12/17 09:08 כה בכסלו התשעח

שאלה

אני בכיתה ו' (בן 11) ואני ועוד כמה ילדים הולכים לתפילה בבית כנסת במקום בכיתה.

אנחנו לומדים בבית ספר אזורי ולישוב שלנו אין הסעה מוקדמת (התפילה מתחילה ב7:30 ולכל שאר היישובים יש גם הסעה מוקדמת וגם הסעה ב7:35). לפעמים ההורים שלי יכולים להסיע אותי לישוב ליד שיש בו הסעה מוקדמת. כשהם לא יכולים אני מתפלל בתחנה ובאוטובוס את פסוקי דזמרה ואת קריאת שמע ואני מתפלל את כל השאר בבית כנסת. כל השאר תמיד מגיעים בהסעה הרגילה. אם אני מגיע בסוף שמונה עשרה (ואני בדר"כ מגיע בסוף שמונה עשרה) להצטרף אל הש"ץ בחזרת הש"ץ? ואם כן, מה לעשות בקדושה ובברכת כהנים?

ואולי בכלל עדיף להתפלל בכיתה אם אני מתפלל רק משמונה עשרה בבית כנסת? (תפילה של מקסימום 3 ילדים)

תודה רבה

תשובה

שלום לך,

ראשית, אני מתפעל מאד מהמאמץ שלך להתפלל בצורה הכי רצינית שאתה יכול, יישר כוחך!

שנית, האם התייעצת בנושא זה עם ההורים או עם המחנכים בבית הספר שבו אתה לומד?

אני שואל, גם בגלל שהם מכירים אותך ואת המצב שבו אתה נמצא ומן הסתם יוכלו לעזור לך יותר טוב מתשובה באינטרנט, וגם בגלל שיכול להיות שהם יוכלו להציע פתרונות שקשורים במערכת הכללית או האישית שלך בבית הספר.

אבל גם אענה לך על השאלה שלך.

אני לא בטוח שהבנתי את כל הפרטים מתי אתה מתפלל בבית הכנסת ומתי לא בצורה מדוייקת. לכן אומר לך מה העקרונות על פיהם ראוי לפעול.

אתחיל מסוף השאלה שלך:

1. למרות שלהתפלל בבית הכנסת במניין זה ודאי משובח, שיקול מרכזי צריך להיות באיזה מצב תוכל להתרכז בתפילה בצורה הטובה ביותר.

תפילה שנעשית בחלקה בתחנה, בחלקה באוטובוס, ובחלקה בבית הכנסת - קשה לראות אותה כתפילה הטובה ביותר, יש סיכוי גבוה שלא תצליח להתרכז ולהתפלל בכוונה במצב הזה. אם זה נכון, ואם תוכל להתרכז יותר טוב בכיתה - עדיף להתפלל שם, אף על פי שאין שם מנין.

2. אם אתה מגיע בסוף שמונה עשרה, וכבר אמרת חלקים קודמים של התפילה, אכן כדאי להגיד את תפילת הלחש שלך במקביל לש"ץ שאומר את חזרת הש"ץ.

3. במצב הזה - בקדושה תענה בקול את שני הפסוקים המרכזיים: "קדוש קדוש ... כבודו", ו-"ברוך כבוד ה' ממקומו", ולכל השאר תקשיב בשקט. וכשמסתיימת הקדושה תמשיך להתפלל במקביל לחזרת הש"ץ.

4. כשמגיעים לברכת כהנים - תעצור ותקשיב לברכת הכהנים, אבל אל תענה אמן. וכשמסתיימת ברכת כהנים תמשיך ותסיים את התפילה במקביל לש"ץ.

בהצלחה,

חזק ואמץ!

התשובה התקבלה מהרב צבי קורן, רב מרבני בית הלל

כתבות נוספות