שאל את הרב

תן לי לנחש... - דבר תורה לפרשת חיי שרה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/11/17 00:25 כא בחשון התשעח

שאלה

"וַיֹּאמַר ה' אֱלֹקי אֲדֹנִי אַבְרָהָם, הַקְרֵה-נָא לְפָנַי הַיּוֹם; וַעֲשֵׂה-חֶסֶד, עִם אֲדֹנִי אַבְרָהָם. הִנֵּה אָנֹכִי נִצָּב, עַל-עֵין הַמָּיִם; וּבְנוֹת אַנְשֵׁי הָעִיר, יֹצְאֹת לִשְׁאֹב מָיִם. וְהָיָה הַנַּעֲרָ, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי-נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה, וְאָמְרָה שְׁתֵה, וְגַם-גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה--אֹתָהּ הֹכַחְתָּ, לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק, וּבָהּ אֵדַע, כִּי-עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם-אֲדֹנִי.."

נשאלת השאלה, איך אליעזר עושה כזה דבר, הרי ישנו איסור של ניחוש בתורה! אסור למשל להגיד שאם קרה לי כך וכך אז זה סימן לא טוב וכו'. אם כן כיצד ייתכן שאליעזר קובע סימנים שאם מישהי תשקה אותו ואת גמליו, סימן שהיא האשה שאותה הוא צריך להביא ליצחק? הרי זה איסור ניחוש.

אלא, ניחוש הוא רק בדברים סתמיים שאין להם קשר לדבר, כגון אדם שאומר 'אם ראיתי חתול שחור זה סימן לא לעשות עסקה' וכדו'. אבל הסימן שאליעזר קובע, אינו דבר סתמי. הסימן בא לבדוק את המידות של האשה ואת הרצון שלה לעשות גמילות חסדים. זו האישה שאותה מחפש אליעזר. לכן זה מבדק אמיתי ולא סתם ניחוש.

ואולי הדבר החשוב ביותר לראות הוא, שאליעזר בוחר לעשות את ''המבחן'' הזה, דווקא על גמילות חסד. לא מבחן כח, לא מבחן עושר, לא מבחן יופי, אלא דווקא מבחן גמילות חסד, מפני שזהו הדבר החשוב והמשמעותי ביותר בחיים בכלל ובזוגיות בפרט.

שבת שלום!

ברכיה וחברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות