שאל את הרב

תורת הרב קןק

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/02/18 21:04 כג בשבט התשעח

שאלה

שלום,

אני יודעת שזה נושא ממש רחב אבל אשמח שתכתבו כמה שניתן. אני שומעת הרבה פעמים שאומרים שישיבה כזו וכזאת היא בדרכו של הרב קוק. אבל בתכלס מה זה אומר? מהי התורה של הרב קוק?

ומהם ישיבות הקו?

תודה

תשובה

שלום יקרה..

שאלה גדולה מאד מאד, וכנראה רוב האנשים שתשאלי אותם יערבו מעט את דעתם האישית ואת ההסתכלות שלהם על 'מהי תורת הרב קוק', ומהו 'הקו'.

אשתדל להיות אובייקטיבית מצד אחד, ומצד שני לומר לך איך אני רואה מהי דרכו של הרב קוק.

באופן כללי, אפשר לומר על תורת הרב שהיא מאד כללית. מה זאת אומרת כללית?

תחשבי שיש לך המון שאלות, או בעיות, מה תעדיפי: תשובה לכל שאלה או תשובה אחת שתתן מענה כולל לכל השאלות- מעין קו אחד רציף שחורז לך את כל השאלות לתשובה אחת ברורה.?

או אם למשל בן אדם סובל ממספר מחלות , יש אפשרות לתת תרופה לכל אחת מהחלות, אבל כמובן עדיף אם היתה תרופה שהייתה נותנת מענה לכל המחלות יחד.

במענה כללי יותר, רחב יותר, יש שורשיות והבנה עמוקה של הדברים.

מאיך שאני מכירה ולמדתי מרבותי את הרב קוק, הכתבים שלו מאד כלליים,. בחוט אחד -השקפה כללית ורחבה- הוא חורז כ"כ הרבה דברים: כלל ופרט, א"י ועם ישראל, עם ישראל והאומות, מסורת והתחדשות, ציונות וגאולה, שמחה וכאב, חוץ ופנים , שמחה וכאב, רצון , מידות, לימוד תורה, פילוסופיה ושירה, היחס לקב"ה והיחס לעולם, נגלה ונסתר, הלכה וקבלה..

כמו שאמרתי מקודם, היכולת לחרוז כ"כ הרבה דברים לתוך הרמוניה אחת רחבה מעידה על עומק מאין כמוהו, הבנה שורשית ורחבה מאד של המציאות.

בנוגע לשאלתך מהו ה'קו'. זו שאלה שמאד קשה לענות עליה בלי להכנס לדעה אישית (קצת כמו להסביר מה זה 'דעה פוליטית שמאלנית' או 'ימנית'- בהכרח אם תסביר אחד מהם יהיה ברור מהי דעתך האישית). אבל בלי קשר, כדאי לחשוב למה אנחנו שואלים. יש לכולנו נטיה להכנס להגדרות, למשבצות, להבין איך כל זרם ביהדות נראה,אבל זה מאבד מהאותנטיות שלנו כעובדי ה'.

הייתי מציעה לך פשוט לנסות ללמוד תורה ולמצוא את המקום שליבך חפץ. אם את שומעת שיעור או קוראת ספר של רב שמדבר אלייך- מעולה. לכי על זה, תחפשי איפה בלימוד התורה את מקבלת חיים ומרגישה שזה המקום שלך.

בהצלחה רבה,

מוזמנת להמשיך לשאול באתר או במייל שלי,

שיר

shiryozev@gmail.com

כתבות נוספות