שאל את הרב

תבניות תנור

חדשות כיפה רבני כושרות 20/02/18 17:08 ה באדר התשעח

שאלה

שלום רב,

ברשותי תנור עם תא אפייה 1.

אין ברשותי תבניות נפרדות לחלבי ובשרי, אך לאחר אפייה של דבר מה בשרי, אני מפעילה את התנור על החום הכי גבוה (עם התבנית בתוכו) למשך שעה.

אני תמיד אופה עם נייר אפייה, או עם נייר כסף על גבי התבנית.

עיקר האפייה היא למוצרים חלביים/ פרווה, כמעט ולא משתמשת בו לבשר.

האם אני נוהגת בסדר?

אם לא- האם אני צריכה להכשיר את התבניות? האם זה אפשרי? איך? ומה עליי לשנות בדרך השימוש בתנור ובתבניות?

תודה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

פעמים רבות על אף שמשתמשים בנייר אפיה נדבקת שמנונית בתבנית, הדבר נכון גם בציפוי נייר כסף כאשר השומן מחלחל בין שני חלקי הנייר (במידה והוא אינו גדול מספיק לכסות את כולו).

במידה ואכן נצבר מעט שומן בשרי וחלבי על גבי התבניות - צריך ללבן אותם ב'ליבון חמור' (קשה לבצע זאת בבית, יש ללכת למוקד הגעלת כלים בפסח).

אם תבניות האפיה נקיות לחלוטין - בדיעבד המאכלים שבושלו עד כה מותרים, למנהג הספרדים אף מותר להמשיך באופן שבו את משתמשת תוך הקפדה על נקיון מוחלט בין השימושים. אם כי הדבר עלול להביא לתקלות והוא אינו רצוי.

למנהג בני אשכנז אין להשתמש בכלי גם לחלבי וגם לבשרי ולהגעילו באמצע, אלא יש לקבוע שימוש אחיד בכלי זה. ולכן אם שייכים אתם לעדות אשכנז - עליכם לקבוע להשתמש בתבנית לחלבי ולפרווה בלבד (משום שבכך רוב השימוש), ולרכוש תבנית נפרדת לשימוש בשרי.

בענין שימוש בתנור עצמו לבשרי וחלבי נחלקו הפוסקים כיצד לנהוג, יש שכתבו להמתין 24 שעות בין השימושים ולחמם אותו לחום הגבוה, ויש שהורו להמנע משימוש באותו התא גם לבשרי וגם לחלבי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות