שאל את הרב

שמירת שבת כהלכתה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/10/17 17:29 יב בתשרי התשעח

שאלה

לום כבוד הרב.

מזה מספר שנים שבחרתי ללכת (או לפחות להשתדל ללכת) בדרך ההלכה, בשונה ממשפחתי שאמנם התחזקה במהלך השנים אבל עדיין מוגדרת מסורתית. זה בא לידי ביטוי בכך שבחרתי ללכת לאולפנה בכיתה ז' במקום לבית ספר חילוני כמו שאחיי הגדולים עשו, וכן בכך שאני משתדלת לשמור שבת כהלכתה בבית בלי להתפשר או להקל בשום דבר. יחס המשפחה שלי לעניין הוא כזה - מצד אחד הם מקבלים ומאד מכילים, ומצד שני אני מרגישה שבכוונה או שלא בכוונה, הם בשנה האחרונה מקשים עליי מאד בעניין הזה. אני משתדלת לא לכפות עליהם שום דבר שהם לא רוצים, ואני גם נהנית להתווכח עם אבא שלי על כל מיני נושאים ביהדות (ברוח טובה כמובן). אבל - בחג האחרון אבא שלי הדליק את האור במקרר בטענה שהעובדה שהוא היה כבוי גרמה למקרר להפסיק לעבוד. מהיכרותי איתו אני יודעת שהוא לא יסכים להכניס ילד קטן או גוי של שבת הביתה בשביל לתקן את המקרר בשבת. השאלה שלי היא - מה עליי לעשות במצב הזה?

מצד אחד אני לא רוצה לריב איתם על זה ומצד שני חשוב לי לשמור הלכה, בדבר שהוא אפילו לא החמרה נוספת אלא איסור דאורייתא (או דרבנן, תלוי לפי איזו דעה הולכים). אני גם לא רוצה במצב כזה "להנות" מחילול השבת של המשפחה שלי, שהם מוציאים ומכניסים את האוכל והשתיה ואני נהנית מכך. מה לעשות?

וגם - מה לעשות כשאני מתארחת אצל סבתא שגם היא לא מוכנה לסגור את האור במקרר בשבת וחג ?

תודה !

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על דרכך.

את הולכת בדרך נכונה גם בהתחזקות שלך, וגם בהתייחסות הבוגרת שלך למשפחתך.

אכן, אסור להדליק את האור במקרר בשבת. ברם, העובדה שהודלק האור אינה אוסרת עלייך את לאכול את מה שמוציאים משם (את כמובן לא רשאית להוציא לבד דברים, וגם לא לבקש שיוציאו עבורך, אבל אם הוציאו אוכל מהמקרר שיש בו אור – האוכל לא נאסר עלייך). הדבר נובע מצירוף של סיבות הלכתיות: בעיקר העובדה שלא נעשה איסור באוכל עצמו (זה לא כמו בישול), וכן שכל איסור ההנאה במצב כזה הוא מדרבנן. אילו האוכל היה מבושל בשבת – היה אסור לך לאכול ממנו.

ובעזרת ד', בבית שאת תבני ותקימי בעתיד תנהגי באופן מלא בשמירת ההלכה.

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות