שאל את הרב

שם לבת שיר נועה תמר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 16/09/17 20:41 כה באלול התשעז

שאלה

שלום,

1. איזה שם עדיף לבת - שיר, נועה או תמר?

2. בשם תמר אין אות מאותיות ה' וגם תמר בתנ"ך זה שם של נשים שסבלו. האם זה עדיין שם טוב?

3. האם יש שמות אחרים מומלצים?

4. האם יש שמות עם סגולה לבריאות ושפע (מאחר וישנה איזו בעיה פיזית לבת)?

אודה לתשובה בהקדם. תודה

תשובה

לשואלת שלום,

ראשית, אברכך בהריון תקין ובריא שלא יותש כוחך ולא כוח העובר בשום דבר בעולם, המון סיעתא דשמיא בשלום בית, שהתינוקת תצא לאויר העולם בשעה קלה, ושתהיה החלמה מהירה. אמן. ועוד יהי רצון שתזכו לגדלה בנחת ובשמחה לתורה לחופה בזמנהּ ולמעשים טובים. אמן.

בעניין בחירת השם, חשוב לדעת ששמו של האדם הוא מרכיב חשוב ומרכזי בחייו. מעבר לכך שזו אחת המילים שהוא ישמע הכי הרבה בחיים, המילה ´שֵם´ בלשון הקודש פירושה: מטרה. כמו ששואלים אדם: "לשם מה אתה עושה כך וכך", זאת אומרת: לאיזו מטרה, לאיזו תכלית, כוונה. שמו של האדם משפיע על מהותו ותכונותיו. יוצא מכך שיש עניין גדול בבחירת *משמעות חיובית* לשם הילד.

לכן ראיתי לנכון להרחיב את היריעה במשמעות השמות שהעלית:

*שיר* הפירוש ברור. "אָז יָשִֽׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לה´ " שירה מופיעה בתורה גם בהקשר של הודיה, בני ישראל אמרו שירה כאמירת תודה לה´ על הנס הגדול. זהו שם נהדר המבטא את יסוד היהודי, שבשורש המילה יהודי נמצא עיקרון ההודיה. ממליץ להוסיף ה' - שירה.

*נעה* על שם נועה בת צלפחד "וְשֵׁם בְּנוֹת צְלָפְחָד מַחְלָה וְנֹעָה חָגְלָה מִלְכָּה וְתִרְצָה". נועה בא מן השורש לנוע, לזוז ולהתקדם. המצב הגרוע ביותר לאדם בחייו הוא קיפאון, חוסר תזוזה. נועה בהקשר זה הוא איחול שתמיד תהיה בתנועה.

*תמר* על שם תמר שממנה יצא דוד המלך. וגם עץ התמר הניח בגבהו הרב. ומכאן גם השורש המילולי של השם: גבוה. "מיתָּמר לגובה רב". זה שם המסמל עליה תמידית, גובה ואיחול לשאיפות גדולות בעז"ה. "תִימֲרוֹת עָשָׁן".

2. גם יעקב אבינו סבל הרבה בשנות חייו. איני רואה סיבה לא לקרוא לבן יעקב, או יוסף, או אוריה ועוד.

3. גם בשמות אשר, גד, רחל, אלעזר, אין אותיות משם ה'.

4. במידה וישנה בעיה רפואית, כדאי להתייעץ עם הרב שמואל אליהו בעניין זה - 0722211650

לסיום, האר"י הקדוש אומר שכל שֵם שקוראים ההורים לילדם אינו במקרה, אלא בורא עולם שָֹם בפיהם את השם. ובמדרש כתוב שהקדוש ברוך הוא מכריז על כל שֵם למעלה, ואביו ואמו קוראים לו למטה. כלומר, בנתינת שם נזרק ניצוץ של רוח הקודש בהורים והוא אינו ניתן באקראי.

בהצלחה רבה! הרבה נחת.

כתבות נוספות