שאל את הרב

שם לבת מאיה מוראל אדר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 10/05/21 15:07 כח באייר התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב

אנחנו מתלבטים בין מספר שמות לבת:

מוראל (מור-אל) (יש בישראל "אל", שהבנתי שהוא שם של רחמים, אז למה חלק כותבים שהוא לא מומלץ לבנות ?)

מאיה

הדריה (הדר-יה)

אדריה (אדר-יה)

אדר

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום,

ראשית, אברככם שהתינוקת תצא לאויר העולם בשעה קלה, ושתהיה החלמה מהירה ליולדת. אמן. ועוד יהי רצון שתזכו לגדלה בנחת ובשמחה לתורה לחופה בזמנהּ ולמעשים טובים. אמן.

בעניין בחירת השם, חשוב לדעת ששמו של האדם הוא מרכיב חשוב ומרכזי בחייו. מעבר לכך שזו אחת המילים שהוא ישמע הכי הרבה בחיים, המילה 'שֵם' בלשון הקודש פירושה: מטרה. כמו ששואלים אדם: "לשם מה אתה עושה כך וכך", זאת אומרת: לאיזו מטרה, לאיזו תכלית, כוונה. שמו של האדם משפיע על מהותו ותכונותיו. יוצא מכך שיש עניין גדול בבחירת *משמעות חיובית* לשם הילד.

לכן ראיתי לנכון להרחיב את היריעה במשמעות השמות שהעליתם:

מוראל (מור-אל) – מור הוא אחד מסממני הקטורת ומבטא ריח טוב, זו משמעות חיובית. חשבו על השם *מוריה*, שנהדר אף הוא.

מאיה – אין לשם זה משמעות בלשון הקודש. עד כמה שידוע לי, המילה 'מאיה' פירושה מים בשפה ההודית. לא הייתי ממליץ לתת שם בעל משמעות זרה. מה גם שהדמות המקובלת 'מאיה' היא אלה במיתולוגיה הרומית.

הדריה (הדר-יה) – הדר פירושו יופי. בשונה מ'חן', הדר מבטא פאר. כשהיופי והאסתטיקה מופנית כלפי ה', עם התוספת 'יה', זהו דבר חיובי.

אדר/ אדריה (אדר-יה) – אדר אינה מילה בעברית. (אולי שם של עץ מהתלמוד) פירוש המילה 'אדר' באכדית הוא *חשוך*. ואמנם נכדו של בנימין בן יעקב נקרא כך (דברי הימים א', ח', ג'), אבל כשם מודרני לבת איני רואה בזה משמעות חיובית אשר תתן לבת ערך מוסף.

לסיכום: השמות מוריה, מור והדר הם בעלי משמעות חיובית. תוספת 'אל' כמובן אינה גורעת מן המשמעות.

הערה: כדאי לשקול מבחינת הסביבה החברתית שאכן השם שתבחרו לא יגרום לבת לעג בעתיד, חלילה.

לגבי שמות עם 'אל' בסופם- הרב מרדכי אליהו זצוק"ל היה מקפיד שלא לקרוא שמות עם 'אל' בסופם אם הם לא מוזכרים בתורה או מלאכים מפורסמים. אמנם, הוא יחיד בדעה זו, ואני מכיר גדול בישראל ששם ביתו 'שיראל'. לכן להלכה מי שלא חושש, נוהג כעיקר הדין.

לסיום, האר"י הקדוש אומר שכל שֵם שקוראים ההורים לילדם אינו במקרה, אלא בורא עולם שָֹם בפיהם את השם. ובמדרש כתוב שהקדוש ברוך הוא מכריז על כל שֵם למעלה, ואביו ואמו קוראים לו למטה. כלומר, בנתינת שם נזרק ניצוץ של רוח הקודש בהורים והוא אינו ניתן באקראי.

(מקורות: שער הגלגולים כג | מכילתא בא, טז)

בהצלחה רבה! הרבה נחת.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות